Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder
En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen
Under 2 pct. kvinder
konferencen i maj 2018
Læs også:Det blå Danmark efterlyser kvinder
Fleksibilitet tiltrækker
Kun for kvinder
Læs også: "Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"
- Vi er her for at få sat tiltag i søen, ikke for at snakke. Sådan lød det indledningsvis fra rektor på Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, der muntert så ud over de omkring 75 opmærksomt lyttende kvinder - og en del mænd - som havde taget plads på 10. dæk på DFDS-færgen ’Crown Seaways’ i Københavns Nordhavn. Og så var programmet i gang for onsdagens workshop, ’More Women at Sea’, som Danske Rederier og MDC (Maritime Development Center) havde indbudt til. Snakket blev der i høj grad senere på dagen, men det var de idérige samtaler mellem engagerede repræsentanter fra erhvervet, maritime skoler og organisationer, der fyldte rummene. ’More Women at Sea’ var tænkt som en løsningsorienteret opfølgning på med samme budskab. Mindre end 2 pct. af de søfarende i dag er kvinder, og behovet for at kunne tiltrække flere kvinder til Det Blå Danmark bliver kun større. Men hvordan skal branchen tiltrække flere kvinder? Og hvad skal der til? Det blev dagens gennemgående spørgsmål. Som inspiration til at komme nærmere på svarene og konkrete løsninger, havde arrangørerne af workshoppen inviteret tre oplægsholdere med ombord. Sidsel Jess, udviklingschef hos Bruun & Partnere, er også ungdomsforsker. I den rolle har hun talt med unge piger, der skal til at vælge uddannelse. Det er typisk piger i alderen 15 til 20 år, der er vokset op med sociale medier og sætter sig selv i centrum: - De unge kvinders valg er midlertidige, både når det gælder uddannelse, job og karriere. De har ikke nødvendigvis lyst til at følge et bestemt program i ti år, for de er præget af en ’fear of missing out’ - at de ikke får grebet mulighederne, når de opstår. De er bange for at blive låst fast, sagde hun. Ifølge Sidsel Jess lykkes kommunikationen med de unge kvinder bedst ved at vise, at man har set og forstået kvinderne, dér hvor de er i deres liv. Forsvaret har gode erfaringer med at målrette kommunikationen til unge kvinder. For eksempel holdes der hvert år inspirationsdage kun for kvinder, hvor Forsvarets kvindelige rollemodeller fortæller om karrieremuligheder, og hvad det vil sige at være kvinde i Forsvaret. Evalueringen fra efteråret 2018 viser, at 64 procent af knap 200 deltagere efterfølgende siger, at de ønsker en karriere i Forsvaret. Ifølge oberst Christian Lippert, chef for Kundedivisionen, er det dog langt fra sikkert, at de kvinder, der får job i Forsvaret også bliver der resten af deres arbejdsliv. Han mener, at muligheden for et fleksibelt arbejdsliv kan tiltrække flere kvinder: - En karriere i Forsvaret behøver ikke at være en uafbrudt, livslang ansættelse. Medarbejdere, kvinder såvel som mænd, skal have mulighed for fleksibilitet. Kvinderne må gerne gøre karriere i andre virksomheder i perioder, for vi oplever jo, at de kommer tilbage med nye spændende kompetencer, siger oberst Christian Lippert til Søfart. IT-universitetet i København har haft succes med at tiltrække flere kvindelige studerende til den ellers mandsdominerede verden inden for computer science. Ifølge Nina Beedholm Eriksen, kommunikationsrådgiver, er det lykkedes at fange unge kvinders opmærksomhed med en række initiativer - kun for kvinder - inden studiestart: - Det virker rigtig godt, at de unge kvinder møder andre unge kvinder, der netop selv har truffet valget om en it-uddannelse, sagde hun. I løbet af de seneste par år, har IT-universitetet oplevet størst vækst i andelen af kvinder, der studerer business. I dag er 47 procent af de studerende kvinder. Ifølge kommunikationsrådgiveren falder kvinderne ikke fra studiet i samme grad som før, og hun mener, det kan skyldes, at kvinder ikke længere er en minoritet på studiet. Den konservative erhvervsordfører, Anders Johansson, lagde også vejen forbi dagens workshop. Hans parti har fået gennemført et forslag om at afsætte en pulje på 1 mio. kr. på årets finanslov til aktiviteter, der kan tiltrække flere kvinder til Det Blå Danmark. - Vi er blandt verdens førende søfartsnationer, og det skal vi også være i fremtiden, men det kræver, at vi får flere kvinder til søs. Jeg tror, at en mangfoldig besætning også er en besætning, der fungerer bedre, og i sidste ende kan det blive et vigtigt konkurrenceparameter, sagde han.