23948sdkhjf

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

Situationen var mildest talt nervepirrende, da strømmen gik på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ lørdag den 23. marts ved 14-tiden. Alle systemer var døde, og fremdriften var væk. 

I forhold til en dybgang på bare seks meter har det 228 meter lange skib et enormt vindfang, og i det voldsomme vejr, der havde ramt området, begyndte ‘Viking Sky’ hurtigt at drive mod land. 

Det fortæller lodsoldermand Emil Heggelund, der havde løbende kontakt med de to lodser ombord, til det norske medie Sysla.no

Som drivende nåede skibet en hastighed på syv knob, imens mandskabet kæmpede med at få gang i maskineriet igen. 

Tre-fire minutter efter, at elektriciteten forsvandt på skibet, blev hver af de to 270 meter lange ankerkæder løsnet. Det skulle dog tage 30 minutter, før ankrene endelig fik fat, og på det tidspunkt befandt skibet sig bare 100 meter fra skærene. 

Læs også: Kan algoritmer tage magten fra navigatøren?

Imens ‘Viking Sky’ hang i ankerkæderne, lykkedes det at få gang i den ene af de fire hovedmotorer. 

- Det aflastede belastningen på ankrene, så risikoen for at kæderne skulle springe og skibet drive mod land blev mindsket, siger Emil Heggelund til Sysla. 

Efter to bjergningsfartøjer havde opgivet at få slæbet fastgjort på ‘Viking Sky’ i den høje sø, lykkedes det at skaffe fremdrift nok til at hæve ankrene og komme længere væk fra land.

Det var imellem Trondhjem og Ålesund, at ‘Viking Sky’ var nær ved at forlise i den kraftige storm. Hurtigruten passerer ifølge Bergens Tidende samme sted to gange dagligt, men valgte den 23. marts at blive liggende i henholdsvis Bergen og Trondhjem og flyve sine passagerer imellem de to byer i stedet.

Læs også: Søfartsstyrelsen vil ikke advare om smøreolie

Indtil videre er der ingen meldinger om, hvorfor samtlige af de fire MAN-hovedmotorer på det 2017-byggede krydstogtskib gik ud på samme tid. Skibet, der er registreret i det norske skibsregister, er forsynet med et såkaldt Safe-return-to-port-system, der netop burde hindre, at det mister al motorkraft på samme tid.

- Det er et helt separat og uafhængigt system, som skal sætte ind, hvis hele hovedsystemet bliver sat ud. ‘Viking Sky’ var bygget efter disse retningslinjer, siger kommunikationsdirektør i Sjøfartsdirektoratet Dag Inge Aarhus til Bergens Tidende

Den norske havarikommision tager i dag til Molde, hvor ‘Viking Sky’ ligger ved kaj. Her begynder arbejdet med at klarlægge årsagen til, at skibet fik blackout. Også den amerikanske havarikommission har på grund af det store antal amerikanske passagerer ombord ønsket at deltage i efterforskningen. 

Krydstogtskibet fik til sidst gang i tre af de fire hovedmotorer, ligesom det lykkedes at få skibet under slæb. Det ankom til Molde søndag eftermiddag. Af de oprindeligt 1373 personer ombord nåede 479 passagerer at blive evakueret med helikopter, før operationen blev afbrudt. 

Mere om: Viking Sky
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Kan algoritmer tage magten fra navigatøren?

Verdens mest moderne fly er under mistanke for at rumme softwarekoder, der har taget magten fra besætningen og forårsaget to tragiske flystyrt. Men også moderne skibe er spækket med autonome støttesystemer og nu spørger en dansk ekspert, hvorvidt de autonome systemer kan forværre en i forvejen kritisk situation

Københavnske politikere vil have grønnere kanalbåde

Bimco: Kina vender op og ned på tørlast

Plus

Søfartsstyrelsen vil ikke advare om smøreolie

Viking Sky: I modsætning til de norske Søfartsmyndigheder ser Søfartsstyrelsen ingen grund til at opfordre danskflagede skibe til at være påpasselig med smøreolieniveauet

Plus

Stor tonnageaktivitet hos Svitzer

Nybygninger til Egypten og Oman på vej, mens yderligere nybyggede bugserbåde lige nu er undervejs fra Tyrkiet til Australien

Positionsbillede

Nyhedsbrev

8.295 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Fiskeri baner vej til handelsflåden

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Online Avis Arkiv
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Chef for våben og 22 mand på flådefartøj

Er du tekniknørd med en mellemlang uddannelse, kan du blive våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet. Holder du ud, kan du ende som Anders Leed Sommer, der som 28-årig er chef for våben, teknik og 22 mand på fregatten ’Iver Huitfeldt’

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg

Marinemaleren Benjamin Olsen på Marstal Søfartsmuseum

Dampskibsselskabet Vendila knyttede Benjamin Olsen til den danske søfartsmetropol Marstal. Nu kan en række af malerens værker ses i byens søfartsmuseum

Viking Sky - Lavt olietryk var årsag til black-out

Krydstogtskibet Viking Sky, der havde 1373 personer om bord, gik i stå på grund af lavt olietryk

Nyt dansk tankrederi har fået første skib i flåden

Den indbefragtede 'Ierax' kommer til Cornerstone Maritime i maj

Plus

Fire gutter under uddannelse på 'Peter Willemoes'

Plus

Speciel karriere i ’det grå rederi’

Søfart gik om bord på fregatten ’Peter Willemoes’ for at møde dem, der skal sejle de store krigere i fremtiden.

Lindø's overskud rundbarberet i 2018

1

DFDS holder hånden under Lauritzen Fonden - igen

Mærsk advarer om statsstøtte til nybygninger

Ingen ny havnelov før valget

CMP i Malmø del af ny containerrute

Svitzer-mandskab strejker i Holland

Det er slut med at arbejde gratis, lyder det fra de ansatte i Svitzer-selskabet Euromed

Forsea halverer CO2-udledning i første kvartal

Niels Smedegaard kandidat til formandspost i Norwegian

Så meget tjente Mærsk-familien i 2018

EU-lande giver grønt lys til handelsforhandlinger med USA

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

80 år: Jan Erlund

Ny formand i Kolding Havn

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Mirit Glas leverer buet glas i høj kvalitet

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Bergo gulve er perfekt på skibe.

Ajos solgte fleksibel semimobilkran til JORTON på Bauma

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaft for opretning

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sikkerhed i polarområderne.

Jysk Emballage Rens vælger også Envotherm.

Brug regnvandet til noget fornuftigt

Ajos vokser ved at være på Bauma

Process Engineering A/S inviterede de studerende indenfor

Digitalinstrumenter

Super stretch

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.219