23948sdkhjf

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

Situationen var mildest talt nervepirrende, da strømmen gik på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ lørdag den 23. marts ved 14-tiden. Alle systemer var døde, og fremdriften var væk. 

I forhold til en dybgang på bare seks meter har det 228 meter lange skib et enormt vindfang, og i det voldsomme vejr, der havde ramt området, begyndte ‘Viking Sky’ hurtigt at drive mod land. 

Det fortæller lodsoldermand Emil Heggelund, der havde løbende kontakt med de to lodser ombord, til det norske medie Sysla.no

Som drivende nåede skibet en hastighed på syv knob, imens mandskabet kæmpede med at få gang i maskineriet igen. 

Tre-fire minutter efter, at elektriciteten forsvandt på skibet, blev hver af de to 270 meter lange ankerkæder løsnet. Det skulle dog tage 30 minutter, før ankrene endelig fik fat, og på det tidspunkt befandt skibet sig bare 100 meter fra skærene. 

Læs også: Viking Sky-passagerer sagsøger rederi

Imens ‘Viking Sky’ hang i ankerkæderne, lykkedes det at få gang i den ene af de fire hovedmotorer. 

- Det aflastede belastningen på ankrene, så risikoen for at kæderne skulle springe og skibet drive mod land blev mindsket, siger Emil Heggelund til Sysla. 

Efter to bjergningsfartøjer havde opgivet at få slæbet fastgjort på ‘Viking Sky’ i den høje sø, lykkedes det at skaffe fremdrift nok til at hæve ankrene og komme længere væk fra land.

Det var imellem Trondhjem og Ålesund, at ‘Viking Sky’ var nær ved at forlise i den kraftige storm. Hurtigruten passerer ifølge Bergens Tidende samme sted to gange dagligt, men valgte den 23. marts at blive liggende i henholdsvis Bergen og Trondhjem og flyve sine passagerer imellem de to byer i stedet.

Læs også: Nærtliggende offshore-skib hørte ikke mayday fra 'Viking Sky'

Indtil videre er der ingen meldinger om, hvorfor samtlige af de fire MAN-hovedmotorer på det 2017-byggede krydstogtskib gik ud på samme tid. Skibet, der er registreret i det norske skibsregister, er forsynet med et såkaldt Safe-return-to-port-system, der netop burde hindre, at det mister al motorkraft på samme tid.

- Det er et helt separat og uafhængigt system, som skal sætte ind, hvis hele hovedsystemet bliver sat ud. ‘Viking Sky’ var bygget efter disse retningslinjer, siger kommunikationsdirektør i Sjøfartsdirektoratet Dag Inge Aarhus til Bergens Tidende

Den norske havarikommision tager i dag til Molde, hvor ‘Viking Sky’ ligger ved kaj. Her begynder arbejdet med at klarlægge årsagen til, at skibet fik blackout. Også den amerikanske havarikommission har på grund af det store antal amerikanske passagerer ombord ønsket at deltage i efterforskningen. 

Krydstogtskibet fik til sidst gang i tre af de fire hovedmotorer, ligesom det lykkedes at få skibet under slæb. Det ankom til Molde søndag eftermiddag. Af de oprindeligt 1373 personer ombord nåede 479 passagerer at blive evakueret med helikopter, før operationen blev afbrudt. 

Mere om: Viking Sky
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Faaborg-rederi konkurs

Sommerferie på Søfart

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Nyhedsbrev

8.327 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Wrist Ship Supply på opkøb

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Giver du kassen for at bortskaffe dit proces-spildevand?

Sommerferie 2019

Send til en kollega

0.169