23948sdkhjf

Torm trods million-underskud: Vi klarer os bedre end de andre

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods et kraftigt forværret 2018-resultat ser Torm optimistisk på fremtiden

For produkttankrederiet Torm bød 2018 på et resultat, der er langt fra ønskværdigt. På bundlinjen måtte det Hellerup-baserede rederi tage til takke med et underskud på 35 mio. dollar, svarende til 232 mio. kroner. 

Alligevel hæfter Torms CEO Jacob Meldgaard sig ved, at Torm har klaret sig bedre end så mange andre i segmentet. 

- Torms kommercielle præstation over det seneste år har fortsat været blandt de bedste i vores referencegruppe, siger han og henviser til, at raterne i tank har været i kraftig bedring siden november sidste år. 

Markedsforholdene har da også været turbulente igennem 2018. Igennem den første halvdel af året fortsatte tendensen fra 2017, hvor en relativt høj efterspørgsel fra forbrugerne blev imødekommet ved at trække på store lagerbeholdninger verden over. Ifølge Torm resulterede det i tabt handel svarende til fire pct. i perioden. 

I tredje kvartal nåede tankraterne et sjældent set lavt niveau. Nybyggede råolietankere brugte de rene tanke til at flytte produkt-laster, men hen imod slutningen af året begyndte tingene at vende. 

Læs også: Mistanke om klæbeminer på norsk tankskib i Fujairah

2019 ser bedre ud

Efter de første måneder af 2019 ligger raterne ifølge Torm 42 pct. over nivaeuet fra 2018. Det ændrer dog ikke på, at de gennemsnitlige TCE-rater i 2018 endte i 12.982 dollar, hvilket er et markant fald fra 14.621 dollar om dagen i 2017.

Torm oplyser ikke forventninger til resultatet i 2019. Det fremgår dog af regnskabet, at rederiet ved årets indgang havde sikret 10 pct. af de samlede skibsdage til gennemsnitlige dagsrater på 17.306 dollar. Den 5. marts var andelen af sikrede skibsdage i 2019 oppe på 24 pct., og det til dagsrater på 18.193 dollar i gennemsnit.

Ved udgangen af året havde Torm 72 ejede skibe i flåden, tre skibe på charter og ni i ordrebogen. Af de ni nybygninger er der indgået aftale om salg af en enkelt. Torm tog levering af fire LR2-nybygninger i 2018, og indløste optioner på tre nye MR-skibe.

Læs også: Torm-chef: Diskussionen om scrubbere kan godt blive lidt følelsesladet

Torm A/S
mio. dollar 2018 2017
Nettoomsætning 635 657
TCE-indtjening 352 397
Driftsresultat (ebitda) 121 158
Driftsresultat (ebit) 3 40
Resultat før skat -33 3
Årets resultat -35 2
Egenkapital 847 791
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018.
Mere om: tankrederier | Torm
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Nye krav til faciliteter i havne

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Nyhedsbrev

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Online Avis Arkiv
Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.217