Læs også: Åbne scrubbere under beskydning tæt på 2020-krav
Livrem og seler
Læs også:Mærsk-direktør om scrubbere: Tåbeligt
Danske Rederier
Har valgt åbne scrubbere
Læs også:Mærsk forholder sig neutralt til scrubberforbud
Pragmatisk tilgang
Læs også: Danske Havne: Ingen forbud mod åbne scrubbere i Danmark
4 spørgsmål om scrubbere til Jesper S. Jensen, teknisk direktør hos Torm:
I har besluttet at installere scrubbere på omkring halvdelen af Torms flåde. Hvorfor har I valgt den model?
– Vi har valgt at installere scrubbere på nybygninger og de store skibe, der bruger mest brændstof, for der har man den bedste business case. Derudover får vi scrubbere på vores MR-skibe, dvs. de lidt mindre skibe, der er mellem fem og 10 år gamle, for der er der også en god business case. De nyeste skibe, der er meget brændstof-effektive, kigger vi på senere. Og vi har fravalgt scrubbere på de ældre skibe, der nærmer sig at skulle sælges fra Torm.
Hvorfor har I valgt en løsning med hybridforberedte scrubbere, når flere og flere havne indfører forbud?
– Det skyldes for det første, at vandbehandlingsdelen af et hybridsystem optager en del plads. Og så er det efter vores vurdering ikke så meget mere miljørigtigt. For det andet har vi alligevel altid 0,1 pct. brændstof med i en separat tank, hvis vi kommer ind i ECA-zoner (kystnære områder, red.). Så når vi går ind til Singapore eller Antwerpen, så slår vi bare over på compliant fuel, så længe vi ligger i havn.
I har indgået et joint-venture med ME Production og Guangzhou Shipyard om produktion af scrubbere. Hvad er jeres forventning til samarbejdet?
– For os er motivet at opnå fleksibilitet i forhold til produktion og levering. Når efterspørgslen på scrubbere begynder at stige, vil prisen også stige. Det har vi så låst os fast på med den her aftale. Plus at vi har hånd i hanke med kvaliteten i modsætning til nogle andre scrubberleverandører, hvor man kan godt være lidt nervøs for kvaliteten, når efterspørgslen stiger. Og vi har fundet en rigtig god partner med et kvalitetsprodukt og det rigtige værdisæt. Så motivet for os er ikke, at vi skal være en industrivirksomhed. Det er at sikre scrubbere til en fornuftig pris og fleksibilitet, så vi kan overholde deadline.
Torm er sammen med bl.a. Norden og DFDS gået med i et nyt samarbejde Clean Shipping Alliance 2020 (CSA 2020), som vil informere om fordelene ved scrubbere. Hvad er jeres tanke med at deltage i dette initiativ?
– Tanken med at deltage i CSA 2020 er at have en fælles platform, hvor vi kan engagere os i diskussioner med diverse myndigheder såsom flagstater og individuelle havne. Der er jo megen forvirring og diskussioner lige pt. med hensyn til brug af scrubbere og fakta i den forbindelse. Derfor har vi fundet det formålstjenligt at være flere, der slår os sammen og derved reducere arbejdsbyrden for det enkelte rederi.
I har besluttet at installere scrubbere på omkring halvdelen af Torms flåde. Hvorfor har I valgt den model?
– Vi har valgt at installere scrubbere på nybygninger og de store skibe, der bruger mest brændstof, for der har man den bedste business case. Derudover får vi scrubbere på vores MR-skibe, dvs. de lidt mindre skibe, der er mellem fem og 10 år gamle, for der er der også en god business case. De nyeste skibe, der er meget brændstof-effektive, kigger vi på senere. Og vi har fravalgt scrubbere på de ældre skibe, der nærmer sig at skulle sælges fra Torm.
Hvorfor har I valgt en løsning med hybridforberedte scrubbere, når flere og flere havne indfører forbud?
– Det skyldes for det første, at vandbehandlingsdelen af et hybridsystem optager en del plads. Og så er det efter vores vurdering ikke så meget mere miljørigtigt. For det andet har vi alligevel altid 0,1 pct. brændstof med i en separat tank, hvis vi kommer ind i ECA-zoner (kystnære områder, red.). Så når vi går ind til Singapore eller Antwerpen, så slår vi bare over på compliant fuel, så længe vi ligger i havn.
I har indgået et joint-venture med ME Production og Guangzhou Shipyard om produktion af scrubbere. Hvad er jeres forventning til samarbejdet?
– For os er motivet at opnå fleksibilitet i forhold til produktion og levering. Når efterspørgslen på scrubbere begynder at stige, vil prisen også stige. Det har vi så låst os fast på med den her aftale. Plus at vi har hånd i hanke med kvaliteten i modsætning til nogle andre scrubberleverandører, hvor man kan godt være lidt nervøs for kvaliteten, når efterspørgslen stiger. Og vi har fundet en rigtig god partner med et kvalitetsprodukt og det rigtige værdisæt. Så motivet for os er ikke, at vi skal være en industrivirksomhed. Det er at sikre scrubbere til en fornuftig pris og fleksibilitet, så vi kan overholde deadline.
Torm er sammen med bl.a. Norden og DFDS gået med i et nyt samarbejde Clean Shipping Alliance 2020 (CSA 2020), som vil informere om fordelene ved scrubbere. Hvad er jeres tanke med at deltage i dette initiativ?
– Tanken med at deltage i CSA 2020 er at have en fælles platform, hvor vi kan engagere os i diskussioner med diverse myndigheder såsom flagstater og individuelle havne. Der er jo megen forvirring og diskussioner lige pt. med hensyn til brug af scrubbere og fakta i den forbindelse. Derfor har vi fundet det formålstjenligt at være flere, der slår os sammen og derved reducere arbejdsbyrden for det enkelte rederi.