23948sdkhjf

Nødpas skal hjælpe skibe uden lovligt brændstof

Den internationale rederiorganisation ICS vil støtte forslag om et særligt dokument til situationer, hvor skibe ikke kan skaffe brændstof med tilstrækkeligt lavt svovlindhold.

I sidste uge drøftede FN’s Søfartsorganisation IMO en række forslag til, hvordan man sikrer håndhævelsen af de nye krav om en global svovlregulering, der træder i kraft om 10 måneder.

Det oplyser Danske Rederier i en pressemeddelelse.

Fra og med 1. januar 2020 bliver det nemlig ulovligt at sejle på brændstoffer, som har en svovlprocent på over 0,50.

Et såkaldt nødpas i form af en Fuel Oil Non-Availability Report (Fonar) blev diskuteret. Det skal i praksis fungere som dokumentation i de særlige tilfælde, hvor det ikke har været muligt at skaffe lavsvovlsbrændstof.

Nødpasset skal i sådanne helt usædvanlige situationer gøre det muligt for skibet at sejle videre med et højere svovlindhold i tanken.

- Fonar skal anses som sidste udvej, og det er ikke noget, et skib vil kunne bruge rutinemæssigt. De omstændigheder, hvor en Fonar-rapport kan bruges, er og skal være meget begrænsede. Rederier skal stadig fokusere på at gøre alt for at sikre fuld overholdelse i 2020, siger Simon Bennett, ICS' vicegeneralsekretær i en pressemeddelelse.

Med tiltagene ønsker man at skabe retningslinjer for både myndigheder og operatører, så det bliver nemmere at overholde de nye svovlkrav.

Læs også: IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

Hos Danske Rederier mener man, at det er en pragmatisk løsning til helt særlige tilfælde, hvor det ikke har været muligt at købe nogen form for lavsvovlsbrændstof. Dette kan ikke betragtes som et fripas, da det forsat vil være op til havnemyndigheden hvorvidt de vil acceptere Fonar'en som gyldig grund for at bruge ulovligt brændstof.

- Skulle skibene undtagelsesvist blive nødt til at købe højsvovlsbrændstof for at kunne fortsætte rejsen, så bakker vi naturligvis op om muligheden for at benytte et nødpas, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør i Danske Rederier, i pressemeddelelsen.

IMO’s forslag om et nødpas er en del af en række tiltag, som skal sikre, at alle involverede parter såsom rederier, brændstofleverandører og havnestatskontrollører er klar til overholde de nye globale svovlreguleringer til næste år.

Tiltagene er sendt videre til IMO's Miljøkomité (MEPC) med henblik på vedtagelse i maj i år.

Læs også: Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111