IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav
En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge
Regler gælder uden undtagelse
Fakta
I efteråret vedtog IMO det såkaldte ’carriage ban’, der forbyder brændstof med en højere svovlprocent end 0,5 procent ombord på skibe uden installerede svovlrensningsanlæg. Ifølge Danske Rederier, er det en afgørende milepæl frem mod at sikre en simpel og effektiv håndhævelse af de globale svovlkrav. Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse. I Danske Rederier mener man dog stadig, der er vigtige udeståender for, at den globale overgang til det 0,5 procent svovlholdige brændstof kommer til at fungere optimalt. Blandt andet skal retningslinjerne for gennemførslen af reglerne være helt tydelige, og der skal være klare procedurer for, hvordan et rederi skal håndtere en uventet situation, hvor det ikke er muligt at købe 0,5 procent brændstof i en bestemt havn. - Køb af højsvovlsbrændstof vil være det absolutte sidste valg for et rederi, da skibets systemer vil blive forurenet. Men skulle man undtagelsesvist blive nødt til at købe højsvovlsbrændstof for, at skibet kan fortsætte rejsen, så skal proceduren for, hvordan man håndterer den situation være helt klar, så der ikke opstår tvivl om brugen af denne undtagelse, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør i Danske Rederier. Der er kun godt 10 måneder til, at de nye krav træder i kraft, og grundig forberedelse er nødvendig i overgangen fra 3,5 til 0,5 procent svovl i brændstoffet. Rederierne skal klargøre hvert enkelt skib og blandt andet sikre, at der ikke er rester af højsvovlsbrændstof, som kan betyde overskridelser af grænsen, selvom skibene sejler på det rigtige brændstof. Den nye situation betyder også, at leverandører af brændstof bør sikre, at der er tilstrækkelig lavsvovlsolie til rådighed, når skæringsdatoen nærmer sig, og myndighederne skal være klar til at foretage havnestatsinspektioner, der adresserer de nye krav. Asbjørn Overgaard Christiansen, forventer sig meget af det kommende møde: - Reglerne gælder uden undtagelse fra 1. januar 2020. Derfor er en grundig forberedelse afgørende, hvis overgangen til brændstof med 0,5 procent svovl skal blive en succes. Det betyder også klare retningslinjer for gennemførsel af reglerne vil kunne understøtte både myndigheder og operatører i at sikre, at svovlkravene bliver overholdt, siger han. 1. januar 2020 skal det årlige forbrug på mere end 250 millioner ton HFO (3.5 pct. svovl) omlægges til svovlfattige brændstoffer 2.700 skibe forventes at have røgrenseanlæg (scrubbers) installeret 1. januar 2020 og kan dermed fortsætte med at bruge HFO I øjeblikket estimeres prisforskellen mellem HFO med 3,5 pct. svovl og brændstof med 0.50 pct. svovlindhold til at være 200-400 USD/ton Forberedelsen af skibene vil tage tid –hvor lang tid vil afhænge af hvert enkelt skib, en det er ikke forventet, at det vil være nødvendigt at foretage større investeringer i skibene.