23948sdkhjf

Scandlines bruger 100 millioner på nye thrustere

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Thrusterne på Scandlines’ fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden bliver nu udskiftet med thrustere, der sikrer et mere homogent flow gennem vandet.

Det oplyser Scandlines i en pressemeddelelse.

Thrusternes funktion er både at styre og at drive skibet fremad. De nye thrustere giver mindre støj og vibration i vandet, og dermed nedsættes miljøpåvirkningen i vandet betragteligt. Mindre undervandstøj og færre vibrationer giver dyrelivet i Femern Bælt bedre betingelser – det gælder blandt andet for marsvin. Desuden medfører den mere homogene vandgennemstrømning, at luftforurenende udslip – herunder CO2 – nedsættes.

- De nye thrustere er et vigtigt skridt på vej mod emissionsfrie færger – og jeg er meget glad for, at det kan kombineres med et mindre aftryk på havmiljøet på Femern Bælt, siger Scandlines’ adm. direktør Søren Poulsgaard Jensen i pressemeddelelsen og fortsætter:

- Investeringen er et klart signal fra Scandlines’ investorer om, at de fuldt ud støtter vores zero emission-strategi og vores mål om at forblive det grønne alternativ til en mulig tunnel.

Læs også: Scandlines får en begmand i Femern-konflikt om brætspil

Den samlede investering i nye thrustere er på 100 mio. kroner.

Den tyske miljøorganisation, Nabu, er ifølge Scandlines meget tilfreds med rederiets beslutning om at skifte til mere effektive thrustere.

- Scandlines viser vilje til at sejle miljøvenligt. Det er ikke alene positivt for dyrelivet i Femern Bælt, men også et skridt mod emissionsfri sejlads, siger Nabu's Femern Bælt-medarbejder Malte Siegert i pressemeddelelsen.

Skibets fremdriftssystem består af fire thrustere – to i forenden og to i agterenden af færgen. Så i alt 16 thrustere bliver udskiftet. Den første færge får nye thrustere i efteråret 2019, og alle færger vil have fået nye thrustere inden udgangen af 2020. Sideløbende med udskiftningen samarbejder Scandlines og NABU om et forskningsprojekt til evaluering af støjreduktion og diskussion af ”best practice” med relevante interessenter.

Læs også: Scandlines nærmer sig milliard-overskud på trafikmaskiner

De 16 nye thrustere og nye elektroniske thrusterstyring til broen på hvert skib leveres af Rolls-Royce Commercial Marine.

- Efter vores mening har Scandlines en intelligent tilgang til at få en grønnere flåde. Vores tests af den valgte løsning har vist, at man kan forvente en stor forbedring af thrusternes effektivitet, hvilket vil medføre lavere CO2-udledning,” siger Kjetil Nilsen, VP Sales Services, Rolls-Royce Commercial Marine, i pressemeddelelsen. 

Scandlines har sammen med Stena Line netop stævnet det statslige byggeselskab Femern A/S, fordi selskabet ifølge de to rederier ikke efterlever den EU-dom, der i december satte en foreløbig stopper for flere lån med statsgaranti. 

Læs mere: Rederier går til domstole for at stoppe Femern

Mere om: Scandlines
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Last af calciumhypochlorit eksploderer på containerskib

Plus

Molslinjen kræver ændringer af Bornholmer-kontrakt

Rederiet har i kølvandet på endnu en bod fra Transportministeriet sendt en række forslag til ændring til færgekontrakten

Tysk politifartøj fra Tuco til specialenhed

Norsk politifartøj fra nyerhvervet Viking-selskab

Plus

The Hales Trophy - Atlanterhavets vandrepokal

Danske shipping-topchefer forventer fremgang og højere fragtpriser

Nyhedsbrev

Nye krav til faciliteter i havne

Online Avis Arkiv

Mærsk-boss: Handelskrig vil få betydning

Plus

Gennembrud på dualfuel-firetakt og ny totakter i pipelinen

Positionsbillede: Offshoreskibe i Esbjerg

Plus

Her er hovedstadens nye beredskabsfartøj

NYBYGNING: Tuco Marine har opgraderet Hovedstadens Beredskab med nybygning, der øger sikkerheden for de stadig flere, der bruger havnefronten

Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skab tillid med klima ikon

Produktfokus: YellowLine

Opgradering af Geopal GJD-L3C AGA central

HF indgår partnerskab

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern 2018 Bæredygtighedsrapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Send til en kollega

0.235