23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Coasteren lever - i hvert fald lidt endnu

Baltic Shipping Company har baseret sin blomstrende forretning på coasterfarten. Men skibe i det segment bygges ikke længere, så om en årrække står man med et problem












Ikke raketvidenskab

















Irriterende konkurrence





















En uddøende race





























- Jeg griner, når jeg læser i et af de maritime blade, at coasteren er død. Sikke en gang pladder. Gu’ er den ej - der er masser at lave! For det kommende år har Ronnie Hulstrøm særligt ét ønske: At udvide Baltic Shipping Company’s (BSC) coasterflåde. For der er efterspørgsel, og igennem de seneste fem år har virksomheden vækstet kraftigt netop ved at imødekomme denne efterspørgsel. - Vi har ikke opfundet coasterfarten igen, for den har eksisteret i flere hundrede år. Folk har bare glemt den, siger han, da Søfart møder ham på hovedkontoret på Hundested Havn. Ronnie Hulstrøm indrømmer gerne, at der ikke noget skelsættende i det, der er BSC’s kerneforretning; coasterfragt. - Vi har ikke opfundet den dybe tallerken, men vi har nok ramt en niche, hvor vi flytter laster over korte afstande, siger han. I BSC’s forretningskoncept er derimod en 3,5-dages tur fra Danmark til for eksempel Sankt Petersborg for lang. - For os hænger det simpelthen ikke sammen at sejle derop uden last på kølen, for uanset hvad rammer du en weekend i enten laste- eller lossehavn. Så har du pludselig en rejse, der tager 14 dage, og det kan dagens fragtpriser simpelthen ikke bære, siger Ronnie Hulstrøm og fortæller, at BSC’s skibe i gennemsnit har 2,5 rejser om ugen. Der er reelt set ingen af BSC’s konkurrenter, der har satset ligeså specifikt på den helt korte coasterfart. I stedet opstår der konkurrence fra de rederier, der skal have slået syv-otte dage ihjel, inden deres primære last er klar. - Vi ser ofte 3.500-4.000 tonnere, der vælger at slå tiden ihjel med en eller anden dårligt betalt last. Det er irriterende. For de fjerner egentlig det gods, der er mit levebrød, siger Ronnie Hulstrøm og fortsætter: - Men de har sikkert den modsatte holdning. Det kan så vi smile af og drille hinanden med. Men det besværliggør noget af det, BSC er gode til: At jonglere med skibe og deres positioner så hvert skib har så lidt spildtid som muligt. - Vi havde totalt set to spotdage på 30 skibe i 2018, beretter Ronnie Hulstrøm. Det understreger det nuværende behov for at udvide flåden, hvilket man er i gang med løbende - senest med 2.400 dwt’eren ’Peak Oslo’. BSC ejer ingen skibe selv. Hele flåden, der med sidste uges tilføjelse af ’Peak Oslo’ nu tæller 36 skibe, er i kommercielt management og ligger i størrelsen 1.400-4.500 dwt. Der er stadig et marked for fragt over korte afstande, så coasteren har stadig sin berettigelse. Men alligevel er fremtiden usikker for de mindre skibe. - Der bliver ikke bygget nye coastere i vores størrelse, så et eller andet sted har vi vel et problem om 10 år, siger Ronnie Hulstrøm. Størrelsesmæssigt har den nedre grænse for coasteren gradvist rykket sig over årene. Som den direkte konsekvens heraf har BSC’s flåde gjort det samme. - Vi vil rigtig gerne have flere skibe under 3.000 dwt, men det kan vi snart ikke få mere, så nu går vi op i 4.000, siger Ronnie Hulstrøm. Han forklarer udviklingen med, at man rundt i havnene er blevet mere effektive og dermed kan laste og losse større mængder gods på kortere tid. - Hvor er vi henne om 10 år, og hvor er coasteren? spørger Ronnie Hulstrøm retorisk. - Mange har sagt, at den har været død i mange år. Det er den ikke! Måske er tiden ved at være moden til at se på, om der skal bygges mindre coastere igen. Hvem ved, måske bliver det os, der gør det om nogle år.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.157