23948sdkhjf

MAN har godt fat i specialskibe til offshore vind

Genset-ordre til tysk specialskib til transport af naceller til MAN Energy Solutions, som også leverer til to franske SOV-skibe

MAN Energy Solutions skal levere maskineri til en nyudviklet heavy load deck carrier til brug i den nordeuropæiske offshore vind-industri. Skibet er kontraheret af tyske United Wind Logistics ved kinesiske Jiangsu Zhenjiang Shipyard.

Leverancen fra MAN Energy Solutions består af to MAN 9L 21/31 samt to MAN 6L 16/24 gensets. Alle leveret med Tier III kompatible NOx-katalysatoret, således nybygningen er klar, hvis de foreslåede NOx-emissionsregler i Nordsøen og i Østersøen fra 2021 gennemføres.

– Denne nye ordre bekræfter vores solide fodfæste i small-bore medium-speed motorsegmentet anvendt på specialskibe. Derfor hilsner jeg denne nye reference velkommen, da den understreger diversiteten i vores produktudbud, udtaler Lex Nijsen, Vice President og chef for firetaktsdivisionen hos MAN Energy Solutions i en pressemeddelelse.

Et oplagt valg

Den aktuelle ordre til specialskibssegmentet følger i kølvandet på en maskinerileverance til to SOV-nybygninger, Service Operation Vessels, ligeledes til offshore vind, under bygning ved tyrkiske Cemre Marin Endüstri til franske Louis Dreyfus Armateurs.

Her bestod leverancen af fire 8L21/31 gensets med variabel hastighed til brug i jævnstrøms dieselelektrisk maskineri til hvert af de to skibe. Også disse to skibe vil blive anvendt i Nordsøen, oplyser MAN Energy Solutions.

Generalarrangementet på nybygningen til United Wind Logistics er helt afhængigt af anvendelsen af dieselelektrisk maskineri. En meget stor del af det 148,5 meter lange skib består nemlig af et fuldstændigt u-obstrueret cargodæk fra agterstævnen næsten helt frem til dækshuset, som er placeret helt i front.

Optimeret til naceller

Målet er at skabe et optimalt skib til transport af op til 10.000 ton møllenaceller, der ikke er obstrueret af f.eks. maskincasings, hvorfor maskinrummet er placeret helt fremme i sektionen lige bag dækshuset, hvor også casings og katalysatorer er integreret overbygningen.

Derfor var et dieselelektrisk maskineri også påkrævet for at undgå propelleraksler gennem næsten hele skibet længde. Strømmen fra de to gensets distribueres til et elektromotorrum agter, hvorfra to korte propelleraksler går ud til to faste propellere.

Ifølge det tyske rederi er skibet primært udviklet til offshore vind-sektoren, men samtidigt er der også indbygget tilstrækkelig fleksibilitet i det, til at det kan anvendes world-wide til andre specialiserede projektlastopgaver.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109