23948sdkhjf

Sjusk bag mange annullerede EU-udbud

Hvert femte EU-udbud bliver trukket tilbage, og i mange tilfælde skyldes det mangelfuldt forarbejde. Ærgerligt, lyder det fra Danske Maritime

Omkring hvert femte EU-udbud i Danmark bliver annulleret. Det viser en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som handler om årene 2016 og 2017. 

Analysen tager udgangspunkt i de 10.267 udbud og delkontrakter, der er foretaget i løbet af de to år. Heraf er de 2.220 blevet annulleret, og i knap halvdelen af de annullerede udbud vurderer ordregiverne, at de selv kunne have handlet anderledes for at undgå, at udbuddet blev annulleret. For eksempel ved at sætte sig grundigere ind i det marked, som udbuddet blev lavet til.  

- Det er rigtig kedelige tal, siger Michael Prehn, der er underdirektør i Danske Maritime, i en skriftlig kommentar.

Han forklarer, at han i lang tid har kæmpet for bedre udbud. 

- Jeg har desværre set mange tilfælde, der viser det samme som analysen her. Derfor er det rart endelig at få sat tal på fra en officiel myndighed, der kan bakke op om det, vi har sagt længe. Der er brug for, at man inddrager industrien i langt højere grad og langt tidligere i udbudsprocessen, hvis vi skal undgå dette ressourcespild, siger han.

Som Søfart tidligere har beskrevet, har Jobi Værft som en af de seneste danske leverandører været vidne til, at et EU-udbud blev trukket tilbage. Det skete i forbindelse med en ombygning af to brugte miljøovervågningsskibe, som Miljøstyrelsen købte i 2013.

Læs også: Jobi Værft klager efter dyr udbudsrunde

Michael Prehn forklarer, at styrelsen ikke havde sat sig ordentligt ind i, hvad ombygningen krævede økonomisk og teknisk. Ifølge Jobi Værft havde der været dialog med Miljøstyrelsen om prisen, der lå uden for rammerne i udbuddet, inden det endelige tilbud blev afgivet, men alligevel trak styrelsen udbuddet ved indgangen til 2018.

- Det er spild af ressourcer. For en mindre virksomhed som Jobi Værft er det dyrt. Men når man så ser på den målestok, som annulleringerne sker i i analysen her, så er det jo noget, der koster os alle sammen, at man ikke sørger for at gøre sit hjemmearbejde og gå i dialog med de industrier, som man skal have til at byde på offentlige opgaver, så man har den nødvendige viden, inden man stiller krav til løsningerne, siger Michael Prehn.

Miljøstyrelsen vil nu lave et nyt udbud, hvor kravene er ændret. 

– Det udbud, vi har aflyst, der havde vi et krav til, at skibene efter endt ombygning skulle skyde med en bestemt mindstehastighed, som det vindende værft var ansvarlig for at sikre. Det krav forventer vi at fjerne i et nyt udbud. Vi tager ansvaret for de beregninger, der ligger til grund for hastigheden og vil i et nyt udbud i samarbejde med branchen sikre mere operationelle krav, har Morten Jepsen, kontorchef i Miljøstyrelsen, tidligere sagt til Søfart. 

Læs også: Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125