23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

15 søfolk strandet på konkursskib i Aarhus Bugt

Trods arrest i heavylift-skibet 'HHL Amur' og konkurs i rederiet er besætningens forhold i orden, vurderer Søfartsstyrelsen efter inspektion

På tredje uge ligger heavyliftskibet 'HHL Amur' for anker i Aarhusbugten med 15 søfolk om bord efter konkursen i det tyske rederi Hansa Heavy Lift den 11. december.





Det skriver

CO-Søfart

på sin hjemmeside.





Fogedretten har på foranledning af et bunkerfirma gjort arrest i skibet, og Søfartsstyrelsen har yderligere tilbageholdt det på baggrund af arresten. Men trods arrest i skibet og konkurs i rederiet er forholdene for skib og besætningen i orden, konstaterede Søfartsstyrelsen ved en inspektion sidste fredag.





Det bekræfter synschef Martin John fra Søfartsstyrelsen efter en havnestatskontrol.





-Der er rigeligt med proviant, besætningsforholdene og diverse forsikringer er i orden, og det er bekræftet, at alle har fået udbetalt løn for december, fortæller Martin John til CO-Søfart.





- Både besætning og rederi var i forbindelse med inspektionen meget samarbejdsvillige, tilføjer han.





Løsning kan være på vej



Hos Søfartsstyrelsen følger man nu fortsat skibet. Om bord var det forventningen, at en løsning i form af et salg til nyt rederi er nært forestående.





Fra ITF var inspektør Morten Bach også med om bord.





- Besætningen har det ok. Vi har kontakt med dem. De er meget fortrøstningsfulde og var glade for, at vi kontaktede dem, skriver han i en mail til Søfart.





Læs også:Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år



'HHL Amur' er bygget i 2009, har en dødvægt på 12.700 ton og sejler under Liberia-flag. Skibet ankom 19. december til Aarhus fra Vestafrika for at losse, da konkursen i rederiet indtraf.





Besætningen består af officerer fra hhv. Rusland og Ukraine, mens de menige er fra Filippinerne og Polen, skriver CO-Søfart.





Ifølge Søfartsstyrelsen sker det kun et par gange om året, at et skib og besætning efterlades i dansk farvand.





For et år siden blev den tyrkisk-russiske produkttanker 'Natig Aliyev' fra rederiet Palmali med en besætning på 19 søfolk efterladt for anker ud for Skagen under kummerlige forhold. Først i september 2018 - efter otte måneder for anker i Aalbæk Bugt - kunne skibet omsider lette anker og sætte kursen mod Østersøen efter en ny charter havde udbetalt løn til besætningen.





Læs også: Nu kan 'Natig Aliyev' endelig lette anker i Aalbæk Bugt
BREAKING
{{ article.headline }}
0.165