23948sdkhjf

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Der mangler en sandsynliggørelse for behovet for, at bl.a. færgerederier skal blive ved med at tjekke de rejsendes identitet, lyder det fra Danske Rederier

Den 13. december vedtog Folketinget at opretholde muligheden for at pålægge blandt andre færgerederier ansvar for at kontrollere rejsendes identitet – det såkaldte transportøransvar.

Udlændinge- og integrationsministeren skal i folketingsåret 2023-24, altså om fem år, revidere, om muligheden for transportansvar fortsat skal eksistere.

Reglerne om mulighed for at pålægge transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol trådte i kraft i januar 2016, hvor et stort antal flygtninge og migranter krydsede grænsen til Europa og dermed også til Danmark efterfølgende. Regeringen fandt dog ikke anledning til at aktivere transportøransvaret i den forbindelse.

I Danske Rederier synes man ikke, at lovforslaget indeholder en sandsynliggørelse af behovet at opretholde transportøransvaret. Organisationen har den overordnede holdning, at ID-kontrol er en myndighedsopgave, som både kan være vanskelig at løfte for rederierne og samtidig kan være en urimelig økonomisk byrde.

- Det er ærgerligt, at transportøransvarsreglerne bibeholdes. Det er svært at se, at det giver mening, da det ikke har været nødvendigt at anvende det tidligere for at sikre en effektiv grænsekontrol, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.  

Læs også: Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Læs mere: Rederiforening: Myndigheder skævvrider konkurrence via transportøransvar

Hvis myndighederne alligevel i en given situation pålægger rederierne et transportøransvar, mener Danske Rederier, at rederierne skal kompenseres økonomisk for denne samfundsopgave, ligesom svenske rederier blev det, da transportøransvaret blev indført i Sverige i 2016.

- Når man nu har valgt at bibeholde transportøransvaret, havde vi gerne set det skrevet ind i loven, at rederierne kompenseres økonomisk, hvis transportøransvaret bliver aktiveret. Det er også i tråd med, hvad blev sagt under førstebehandlingen af lovforslaget af Radikale Venstre og Alternativet, og det bakker vi fuldt op om, siger Jacob K. Clasen.

FAKTA – Transportøransvar

  • Transportøransvaret betyder, at transportører, fx færgerederier, har ansvar for at kontrollere rejsendes identitet
  • Muligheden for at pålægge transportøransvar trådte i kraft i januar 2016
  • Udlændinge- og integrationsministeriet kan beslutte, at reglerne om transportøransvar, der gælder i forhold til de ydre Schengengrænser, også skal anvendes ved indrejsekontrol ved de indre Schengengrænser. En transportør kan altså pålægges at kontrollere rejselegitimation og visum for udlændinge, der bringes her til landet.

Kilde: Danske Rederier

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Tilløbsstykke i Thy: 7.000 ton molehoved på slæb

Carsten Mortensen bag ny investeringsfond

USA vil skærpe overvågning af skibstrafik nær Iran

VIDEO: Sådan skal autonome 'Yara Birkeland' fortøjre sig selv

Ærø Kommune indgår forlig med Søby Værft om 'Ellen'

Nyhedsbrev

Plus

Isklumper kan fjerne skibsfartens CO2-udslip

Danske eksperter på vej med helt nyt koncept, hvor skibenes røggasser omformes til tøris, som lagres på bunden af havet

Online Avis Arkiv

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019
DNV GL sammen med japansk værft om grønnere bulk carriers

Oshima Ultramax 2030-bulk carrier er første step mod langt grønnere bulk carriers

Plus

Dannebrog taber højde på rangliste

Paris MoU klar med årets opgørelse over gode, halvdårlige og meget dårlige flagregistre. Danmark er faldet fra en 4. til en 11. plads

Plus

DFDS klar til nytænkning på Newcastle-rute

DFDS’ tonnageplaner de næste fem år tager højde for nødvendig opgradering mellem Newcastle og Amsterdam

Donation skal forbedre sømænds velfærd i Aalborg

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Mærsk ændrer ruter i Hormuz-strædet efter tank-angreb

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Positionsbillede: 'Marseille Mærsk' i Gøteborg

Plus

Billig løsning med LNG

Udgiften til maritim karbonfangst og lagring kan nedbringes markant på skibe, der sejler på LNG

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Plus

Lokalliste med nyt bud på fremtiden for Kolding Havn

Kolding er en industriby, og det kan vi sagtens være stolte af, lyder det fra formand for Kolding By & Havn i balance efter nyt forslag

Plus

Kolding-borgmester åbner op for kompensation til havnevirksomheder

Til debatarrangement om fremtiden for den lukningstruede Kolding Havn luftede byens borgmester muligheden for at købe sig ud af lejekontrakter

Flere MSC-søfolk anmeldt efter narkofund

Danske Redere vil have international klimafond

Total fyrer 200 i Esbjerg

Styrelse afviser også DI's klage over Vejle Havn

Mærsk lander første kunde til fragt på madolie

Plus 1

Mærsk slås mod øget statsstøtte

Asiaterne opgraderer deres statsejede containerflåder, og flere års appetit på megaskibe giver overkapacitet i markedet. Det kommer Mærsk til at slås med i en årrække, men alligevel er en bedring på vej, forlyder det. Ordrebogen er nemlig historisk lav

ADP finder ny topchef i egne rækker

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

50 år og vind i sejlene

Ny epoxy stick fra Weicon - "en all-rounder"

Edge Computing skaber værdi for BKV

Container-løsning

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Process Engineering løfter flere opgaver i Pharma industrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Hærdet glas er glas med ekstra stor brudstyrke! Og fås hos Mirit Glas

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

Technoflex Koblinger

CO2 neutralt website

Nye regler om kemiske arbejdspladsvurderinger

Ny type arbejdsplatform til demo hos Ajos

TESS ønsker god sommer!

Har du brug for tyndt, stærkt og hårdt glas? Så skal det være kemisk hærdet!

Siemens - Brugerspecifikke firewalls målrettet industrien

Scanner,

Ajos Pavillon ansætter ny projektkonsulent

Technoflex Afbalancering

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Applied VariMount350 Kompressor

Send til en kollega

0.203