23948sdkhjf

Rederiforening: Myndigheder skævvrider konkurrence via transportøransvar

Når Sverige mandag indfører grænsekontrol mellem Sverige og Danmark, pålægger man samtidig transportørerne en kæmpe opgave. Under trussel om store bøder skal de sikre, at alle passagerer har id-dokumentationen i orden, når de passerer grænsen til Sverige. Men midlertidig grænsekontrol bør være en myndighedsopgave, lyder det fra Danmarks Rederiforening.

”Forberedelsen og beslutningen om grænsekontrollen bærer præg af, at det hele er gået meget hurtigt – både i Sverige og i Danmark. Men det må være sådan, at når staten i stor hast beslutter at indføre en midlertidig kontrol, så udfører man også kontrollen. Her vil det klæde den svenske regering at træde i karakter og tage det fulde ansvar for beslutningen. Ganske som ved broen til Sverige bør id-kontrollen løses af politifolk eller toldere, uanset om det er tog, bus eller færge,” siger Rederiforeningens adm. direktør, Anne H. Steffensen.

På Øresundsbroen foretager det svenske politi allerede id-kontrol hos bilister. Men fra i dag har de svenske myndigheder pålagt færgeselskaberne selv at foretage kontrollen, inden passagerne kommer om bord, hvilket står i kontrast til broen. Gør de ikke det, pålægges rederierne bøder på op til 50.000 svenske kroner per passager uden id.

”Det skævvrider konkurrencen mellem bro og færger, for kunderne ser ingen forskel på grænseovergang ved broen eller den flydende bro, som færgen de facto er. Der er altså ingen vægtige argumenter for, at politiet sørger for grænsekontrol ved broen, mens rederierne selv skal organisere, finansiere og tage det juridiske ansvar for kontrollen på færgerne. Det er rendyrket forskelsbehandling af de to transportformer, hvorved Øresundsbroen får en massiv fordel af sin ejerkreds,” siger Anne H. Steffensen.

Kilde: Danmarks Rederiforening
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094