23948sdkhjf

Wärtsilä og Liebherr sammen om high speed-motorer

FREMDRIFT: Nye Wärtsilä-brandet 12- og 16-cylindrede motorer udvider markedet for den finske teknologikoncern, som i forvejen er store på medium speed-området

Teknologikoncernen Wärtsilä har udvidet marine-motorprogrammet fra medium speed til nu også at indbefatte high speed-motorer. Det sker med en ny motorserie, den såkaldte Wärtsilä 14-serie, som er udviklet i samarbejde med tyske Liebherr, der bl.a. producerer store mobilkraner og entreprenørmaskiner. Det er således også Liebherr, der skal stå for produktionen af Wärtsilä 14-motorer, fremgår det af en pressemeddelelse udsendt af Wärtsilä.

Den nye high speed-serie blev fornyelig præsenteret på International Workboat Show i New Orleans i USA. Motorserien kommer i 12- og 16-cylindrene versioner, der dækker output-spektret fra 755 til 1.340 kW. i dieselmekaniske konfigurationer, mens spektret i genset- og dieselelektrisk sammenhæng ligger på 675 til 1.155 kW.

Wärtsilä oplyser i pressemeddelelsen, at den nye 14-serie er ideel for kunder, der ønsker et størst muligt power-til-vægt ratio, eksempelvis i mindre bugserbåde, fiskefartøjer, småfærger og visse offshorefartøjer.

Nyt marked

– Vi er meget stolte af denne lille, men kraftfulde motor. Den baner vejen ind i et nyt og strategisk meget vigtigt marked for vores brand. Samtidigt styrker den vores position som systemleverandør af fuldt integrerede teknologier og hybride løsninger, og er beviset på et frugtbart samarbejde med Liebherr, udtaler Stefan Wiik, Vice President, Marine Power Solutions hos Wärtsilä.

Ifølge Wärtsilä bliver 14-serien nu også udrullet i HYTug-design-programmet, der er Wärtsiläs standarddesign for hybrid-elektriske bugserbåde. Det kommer konkret til at ske i en mindre udgave af HYTug 40-designet, som er målrettet operation i lægtsvands-områder.

Her integreres motorerne fra 14-serien, som det er kendetegnende for HYTug -serien, i et batterihybridt system sammen med Wärtsiläs NOR NOx-katalysator, således at udstødsgassen holdes inden for rammerne af IMOs Tier III-regler.

Wärtsilä solgte i 2016 sin andel i produktion og udvikling af low speed totaktsmotorer i regi af Winterthur Gas & Diesel til China State Shipbuilding Corporation, men har dog service på disse motorer foreløbigt frem til 2028.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109