23948sdkhjf

HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

OPDATERET: HH Ferries Group skifter navn i forbindelse med dagens indvielse af de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' til fuld eldrift

ForSea er det nye navn på færgerederiet, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg.

HH Ferries skifter navn og er efter en række forsinkelser og bump på vejen omsider klar til at indvie sine to færger, 'Aurora' og 'Tycho Brahe', som verdens største batteridrevne passagerfærger mellem Helsingør og Helsingborg.

- Det ambitiøse projekt betyder, at rederiets samlede udledning af CO2, NOx og partikler reduceres med 65 pct., når de to højfrekvente færger fremover alene sejler på grøn el. Det er gode nyheder for miljøet i og omkring Øresund og for kunder og borgere i vores lokalområde. Og det viser, at man med beslutsomhed og vilje til at investere kan nå store mål – også på miljøområdet, siger Johan Röstin, adm. direktør i ForSea i en pressemeddelelse.

Dropper Scandlines-logo

Navneskiftet sker for at understrege rederiets ambition om at blive regionens mest bæredygtige transportvirksomhed, fremgår det.

- De to batteridrevne færger er første skridt på vores bæredygtige vej mod et endnu bedre færgerederi. Vi nøjes ikke med at modernisere driften af færgerne på ruten Helsingør-Helsingborg – vi har sat kursen mod fremtiden og mod zero-emission, siger Johan Röstin.

Læs også: Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

I forbindelse med overgangen til den nye identitet dropper rederiet også 'Scandlines'-logoet på siden af færgerne. I første omgang har 'Aurora' fået nye farver, idet skorstenen er malet hvid, mens bunden af skibet nu er turkisgrøn i stedet for den oprindelige sorte farve.

Batteriprojektet på Tycho Brahe og Aurora har strakt sig over mere end tre år med en økonomisk ramme på knap 220 mio. kr., hvilket er ForSeas største enkeltstående investering nogensinde.

INEA, som er EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, har støttet projektet med ca. 87 mio. kr., og resultatet er ifølge rederiet banebrydende i den maritime verden.

Læs også: DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

Færgerne oplades ved, at automatiske, landbaserede ladestationer med industrirobotter i hver havn sørger for at styre sammenkoblingen og maksimere ladeperioden, så hvert skibs 640 batterier kan oplades effektivt på få minutter.

Den samlede batterikraft på 8.320 kWh for de to færger svarer til 10.700 bilbatterier. Batterierne er installeret på toppen af færgerne sammen med to dækhuse med transformere, convertere og køleanlæg. Herfra føres kabler til tilslutningspunkter i hver ende af skibet, så batterierne ved hver ankomst kan lynoplades hurtigt og gnidningsfrit – med samme kraft som 70 elbiler.

Pionerprojekt

- Det er et pionerprojekt, vi har gennemført, og selv om det har været udfordrende, har det været alle anstrengelserne værd. Vores medarbejdere og samarbejdspartnere har ydet en kæmpe indsats for at få den ny teknologi til at fungere effektivt. Samtidig har vores ejere og INEA gennem hele forløbet bakket op og stolet på projektet, så i dag er det resultatet af en fælles indsats, vi alle kan være stolte af og fejre, siger Johan Röstin.

Sveriges langsigtede klimamål er helt at ophøre med nettoudslip af drivhusgasser i 2045. Det må vil ForSea Ferries nå inden da.

- Vi har kun en planet, og en af de ting, vi som rederi kan bidrage med for en bæredygtig verden, er aktivt at passe på havmiljøet, siger Johan Röstin og tilføjer:

- Vi har altid været miljøbevidste, og vi har siden 2007 levet op til de emissionsregler, som blev indført i 2015. Med vores batteridrevne færger tager vi et kæmpe skridt fremad for at sikre mindre udslip, røg og støj. Og vi går ikke på kompromis med effektiviteten. Takket være en banebrydende teknologi og vores mange dygtige medarbejdere vil overfarten også med batteridrift blot tage 20 minutter som hidtil.

Lørdag inviterer færgerederiet alle gående passagerer gratis med på alle færger mellem kl. 10 og 18.

Læs også: HH Ferries satser på fuld batteridrift til efteråret
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Analyse: Tæt på katastrofe - her er de ubesvarede spørgsmål

Med Viking Sky var det tæt på den helt store katastrofe - forløbet rejser en række indtil videre ubesvarede spørgsmål om sikkerheden om bord på skibet

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

Ni blev reddet op af havet nær ‘Viking Sky’

Plus

Gammel Thyborøn-færge solgt til videre drift

’Kanalen II’ undgår ophugning efter videresalg til specialrederi og en fremtid som stores/supply-fartøj i Storebælt

Plus

Forår i Grønland er en kamp mod isen

De lukker ruterne nord for Sisimiut i december, når isen bliver for tæt, og de åbner dem tidligst i marts - det skete i sidste uge. RAL’s driftschef fortæller her om udfordringer ved is-sejlads

Plus

Samarbejdet med Eimskip ændrer RAL-flåden

Nyhedsbrev

Norsk krydstogtskib er nået i havn

Efter en dramatisk weekend for passagerne på krydstogtskibet "Viking Sky", er de nu sikkert i havn

Online Avis Arkiv
Plus 1

Torm i Afrika: Der blev slået rekorder, men til sidst overtog Mærsk det hele

I anden del om Torms linjeaktiviteter mellem USA og Afrika beskriver Michael Brauner Clausen, hvordan Torms linjeaktiviteter udviklede sig frem til 2002, hvor alle aktiviteterne blev overtaget af Maersk Sealand – derefter var det slut på en storslået epoke

Krydstogtskib slæbes mod havn: Pause i evakuering

Redningshelikoptere ophører med at fragte passagerer af krydstogtskibet Viking Sky, mens skibet føres i havn

1

Passagerer evakueres fra nødstedt krydstogtskib i Norge

Et krydstogtskib, der er fanget i hårdt vejr ud for Norges kyst, har sendt et nødopkald ud.

Plus

Nyudviklet stabilisatorsystem modvirker stampebevægelser

Norske Wavefoil skal mindske bunkerforbruget og øge komforten på færøsk færge

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Plus

Nye ansigter hos Dan-Bunkering i Dubai

Første X-Bow-cruiser med vand under kølen

Plus

MAN ombygger stort containerskib til LNG-drift

Efter Wes Amelie-projektet for to år siden, er LNG-retrofit af et stort totakts-maskineri nu på programmet i 2020

På jagt efter Nordsøens skibsvrag

Skibet ’Vina’, der er ejet af JD-Contractor, er sejlet ud på årets første ekspedition for Sea War Museum Jutland. Målet er at registrere skibsvrag i Nordsøen

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hatecke GmbH

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Send til en kollega

0.315