23948sdkhjf

Politiker raser over russisk skib med farlig last

| Af Ritzau og redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Russisk skib sejlede længe med farlig last i Danmark uden at varsle det. Vi bør sige fra, mener V-ordfører

Det var fuldstændig uacceptabelt, at det russiske general cargo-skib 'Sparta III' i weekenden passerede danske farvande uden at oplyse, at lasten var farlig.

Sådan lyder det fra Venstres udenrigsordfører Michael Aastrup Jensen.

Reaktionen kommer, efter at Dagbladet Information har beskrevet, hvordan 'Sparta III' først meldte om sin farlige last nord for Skagen efter at være sejlet i gennem de danske farvande.

- Det lyder helt grotesk for mig, siger ordføreren og fortsætter:

- Det er desværre endnu et tegn på, at Rusland agerer, som Rusland gerne vil, og lader hånt om alle regler og normer for det her.

Læs også: Danske Rederier: GPS-fusk er et alvorligt angreb

Læs mere: Rusland dækker over sprængfarlig last gennem Storebælt

Bør tage fat i ambassade

I avisen beskrives det, hvordan fartøjet sejlede fra Sankt Petersborg i Rusland. Indtil det nåede Skagen, havde det angivet sin last som almindeligt harmløst gods.

Men nord for Skagen begyndte fartøjet ifølge avisen at angive, at lasten var "Cargo Hazard A (Major)". Det er den højeste klassifikation for farligt gods.

Over for Information bekræfter Forsvarets Operationscenter forløbet.

Læs også: Rusland indrømmer: Forulykket ubåd var atomdrevet

Venstres udenrigsordfører mener, at det er afgørende, at der bliver oplyst om farlig last, så myndighederne er forberedte, "hvis der skulle ske et eller andet".

- Den relevante myndighed i Danmark skal tage fat i Ruslands ambassade i København og sige, at det her er ikke tilfredsstillende. Det er uacceptabelt, og det skal ikke ske igen, sige Michael Aastrup Jensen.

Informationerne om lasten blev givet via AIS-varslingssystemet, der via radiosignaler giver oplysninger om blandt andet kurs, fart og destination til de omkringliggende skibe.

Går farlig tid i møde

Ifølge Information er det ikke første gang, at hverken 'Sparta III' eller andre russiske skibe har sejlet igennem dansk farvand med forfalskede AIS-oplysninger.

Læs også: 24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

- Problemet er, at der, hvor vi ligger geografisk, vil der jo være mange russiske skibe, der skal sejle igennem dansk farvand igen og igen, siger Michael Aastrup Jensen.

- Hvis det her skal til at være normen, så går vi en meget, meget farlig tid i møde, for så kan alt jo ske, uden at vi er informeret på forhånd.

Siemon Wezeman, seniorforsker i det svenske fredsforskningsinstitut SIPRI, siger til Information, at den største del af Ruslands våbeneksport nu udskibes fra Sankt Petersborg – og derfor bliver sejlet gennem de danske farvande.

Ritzau søger kommentar fra den russiske ambassade i Danmark og udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

'Sparta III' er bygget i 2009 og har en kapacitet på 9.490 t.dv. Skibet har tidligere sejlet under navnet 'Eit Palmina' for rederiet Combi-Lift.

Mere om: fartligt gods | Rusland
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

2

BILLEDGALLERI: Se ’Absalon’ på øvelse med U.S. Navy i Grønland

Det danske støtteskib og den amerikanske missildestroyer ’USS Gravely’ øvede fælles taktikker og procedurer i arktisk farvand

Rateløft giver medvind til trængt produkttankrederi

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Nyhedsbrev

8.332 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Én enkeltfaktor får afgørende indflydelse på hele branchen i de kommende måneder, vurderer shippingorganisationen

Online Avis Arkiv

Italien opbringer redningsskib med migranter

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

Plus

Værdien af danske rederier dykker på børsen

De fire store danske rederier har tabt markant i børsværdi henover sommeren - selv succeshistorien DFDS er nu slået omkuld af massiv global usikkerhed, der rammer alle rederiernes kernemarkeder på én gang

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

RAL vil åbne ny rute til USA

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

1

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Tre tonnage-spørgsmål til DFDS

1

Danmark har mistet en erhvervshavn

Vindstød fik 'Express 2' til at opgive Ebeltoft

Plus

Bjærgning af gravko fra kæntret pram ved Avedøreværket

Se billederne: Sådan gik det til, da Vordingborg Bugser hev en gravko op af havet

17 kidnappet ud for Cameroun

Trods arrestordre fra USA: 'Grace 1' har forladt Gibraltar

Den iranske olietanker 'Grace 1', som nu har fået nyt navn, forlod søndag aften Gibraltar, selvom USA havde udstedt en arrestordre på skibet

Plus

Dee 4 Capital Partners køber de første skibe

Nyetableret dansk investeringsfond har foretaget de første tonnage-investeringer med køb af to japanskbyggede produkttankskibe

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyttet indeni konstruktionen

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Hele 622,1 Ton på krogen...

Mirit Glas leverer safirglas til industrien

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Technoflex Koblinger

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Send til en kollega

0.42