23948sdkhjf

Rusland dækker over sprængfarlig last gennem Storebælt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Et cargo-skib med russiske våben passerede i weekenden dansk farvand. Først da skibet havde passeret Skagen, blev det oplyst, at lasten er farlig

Tidligt mandag morgen blev fartøjet 'Sparta III' officielt farligt. På det tidspunkt lå fragtskibet lige nord for Skagen efter at have sejlet gennem dansk farvand fra Sankt Petersborg i Rusland.

Indtil 'Sparta III' nåede Skagen, havde det angivet at have almindeligt harmløst gods om bord. Men nord for Skagen begyndte fartøjet at angive, at lasten var "Cargo Hazard A (Major)". Det er den højeste klassifikation for farligt gods.

Det skriver Information.

På det tidspunkt lå 'Sparta III' nogle sømil nord for Skagen på vej ud i Nordsøen. Skibet er angiveligt på vej til Haiphong i Vietnam.

Det er det russiske forsvarsministerium, der har chartret 'Sparta III'. Fartøjet sejler våben for det statsejede russiske våbenfirma Oboronlogistika.

Læs også: Ukraines flåde: Rusland åbner ild mod vores skibe

Interessant i Nato-kredse

Indtil 'Sparta III' i weekenden havde en afstikker gennem dansk farvand, har skibet i de seneste år ligget i fast rutefart med våben til Syrien fra den russiske sortehavsby Novorossijsk.

Forsvarets Operationscenter bekræfter over for Dagbladet Information, at 'Sparta III' skiftede fra at angive almindeligt gods til at angive farligt gods efter at have passeret de indre, danske farvande.

- Jeg kan kun bekræfte de antagelser, du har, siger den vagthavende ved Forsvarets Operationscenter, der overvåger de danske farvande.

- Vi kan se, at det er et handelsskib, et civilt cargoskib, der angiver at have kurs mod Vietnam.

Læs også: VIDEO: Se russisk atom-ubåd affyre fire missiler

Den vagthavende fortæller, at fartøjet "har været interessant i NATO-kredse", inden det sejlede ind i dansk farvand.

Alvorligt problem

Det var via AIS-systemet, at 'Sparta III' først angav at have almindeligt gods om bord og derefter farligt gods. 

- Det er et alvorligt problem, hvis fartøjer passerer territorialfarvande under falske oplysninger. Myndigheder vil helst gerne vide, hvad der er om bord på den type fartøjer. Især hvis det er brandbare materialer eller eksplosiver, siger Siemon Wezeman, der er seniorforsker i det svenske fredsforskningsinstitut SIPRI’s kontor for våben- og militært forbrug.

Det er ikke et enkeltstående tilfælde, at Sparta III har sejlet gennem danske farvande med forfalskede AIS-oplysninger. I flere andre tilfælde har russiske skibe sejlet våben under dække af at være almindelig last.

Læs også: Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

Det kan blive nødvendigt for danske myndigheder at rejse sagen om de fordækte, russiske våbensejladser over for Rusland, siger Jørgen Staun, der er Ph.d. og lektor i international politik på Forsvarsakademiets Institut for Strategi.

- Det vil så typisk være noget, de danske myndigheder påtaler, eller som udenrigsministeriet påtaler over for Rusland, siger Jørgen Staun til Information. 

- Man kan jo ikke forhindre dem i at sejle igennem. Men man kan forlange, at de registrerer det korrekt. I sidste ende kan man jo fra dansk side beslutte at borde skibene for at kontrollere, at lasten er angivet korrekt, siger han.

Kan ikke gøre noget

Tidligere i år har Rusland sejlet tanks fra Sankt Petersborg via dansk farvand til Irak. Ved en af sejladserne med tanks til Irak blev AIS-systemets oplysninger om lasten om bord ændret fra at være almindeligt gods til at være farligt gods, efter at skibet havde passeret Den Engelske Kanal.

Læs også: Ruslands flydende atomkraftværk får påfyldt uran

Siemon Wezeman fra fredsforskningsinstituttet SIPRI fortæller, at langt den største del af Ruslands våbeneksport nu udskibes fra Sankt Petersborg – og derfor bliver sejlet gennem de danske farvande.

- Sankt Petersborg er hovedudskibningshavn for russiske våbenleverancer. Der er nogle sejladser fra Vladivostok, men langt det meste bliver fragtet med tog til Sankt Petersborg og udskibet her. Det er pansrede køretøjer, tanks, eksplosiver, ammunition. Alle typer militært udstyr, siger Siemon Wezeman til Information.

Siden november 2017 har der været næsten 500 sejladser med farligt gods fra Sankt Petersborg og fra havnen Ust Luga, der ligger nær Sankt Petersborg. Ved langt de fleste sejladser er AIS angivet korrekt med farlig last om bord.

I Forsvarets Operationscenter fortæller Kim Petersen, at danske myndigheder ikke har værktøjer til at kontrollere, at fartøjer angiver korrekte AIS-data, når de sejler gennem danske farvande med farligt gods:

Læs også: Politiker raser over russisk skib med farlig last

- Vi er nødt til at stole på, hvad de siger via AIS. Vi vil aldrig have mulighed for at holde øje med, om det er korrekt, hvad de angiver. Medmindre at de oplysninger, de angiver, er åbenlyst forkerte, vil vi gøre dem opmærksomme på det, siger han. 

Vietnam er storkunde

Fartøjet 'Sparta III' angiver, at det vil ankomme til Haiphong i Vietnam i slutningen af december.

- Vi ved, at der er etablerede kontrakter og nye kontrakter på vej mellem Rusland og Vietnam, siger Siemon Wezeman fra SIPRI.

- Det er blandt andet tungt udstyr som pansrede køretøjer, tanks, antiluftskytssystemer. Vi registrerer hele tiden sejladser med våben til Vietnam, siger han.

Vietnam har ifølge det russiske nyhedsbureau TASS afgivet ordrer på våben i Rusland for mere end 6,5 mia. kroner, heriblandt ubåde, fly og tanks.

- Vi har en ordrebog på mere end en milliard dollar, siger Dmitrij Shugaev, der er chef for regeringskontoret FSVST, der står for det militærtekniske samarbejde mellem Rusland og andre stater, til TASS.

Det har ikke været muligt for Information at få en kommentar fra den russiske ambassade i Danmark, der er lukket på grund af helligdag.

Mere om: Rusland
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Nyhedsbrev

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Online Avis Arkiv

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.171