23948sdkhjf

Rusland dækker over sprængfarlig last gennem Storebælt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Et cargo-skib med russiske våben passerede i weekenden dansk farvand. Først da skibet havde passeret Skagen, blev det oplyst, at lasten er farlig

Tidligt mandag morgen blev fartøjet 'Sparta III' officielt farligt. På det tidspunkt lå fragtskibet lige nord for Skagen efter at have sejlet gennem dansk farvand fra Sankt Petersborg i Rusland.

Indtil 'Sparta III' nåede Skagen, havde det angivet at have almindeligt harmløst gods om bord. Men nord for Skagen begyndte fartøjet at angive, at lasten var "Cargo Hazard A (Major)". Det er den højeste klassifikation for farligt gods.

Det skriver Information.

På det tidspunkt lå 'Sparta III' nogle sømil nord for Skagen på vej ud i Nordsøen. Skibet er angiveligt på vej til Haiphong i Vietnam.

Det er det russiske forsvarsministerium, der har chartret 'Sparta III'. Fartøjet sejler våben for det statsejede russiske våbenfirma Oboronlogistika.

Læs også: Danske Rederier: GPS-fusk er et alvorligt angreb

Interessant i Nato-kredse

Indtil 'Sparta III' i weekenden havde en afstikker gennem dansk farvand, har skibet i de seneste år ligget i fast rutefart med våben til Syrien fra den russiske sortehavsby Novorossijsk.

Forsvarets Operationscenter bekræfter over for Dagbladet Information, at 'Sparta III' skiftede fra at angive almindeligt gods til at angive farligt gods efter at have passeret de indre, danske farvande.

- Jeg kan kun bekræfte de antagelser, du har, siger den vagthavende ved Forsvarets Operationscenter, der overvåger de danske farvande.

- Vi kan se, at det er et handelsskib, et civilt cargoskib, der angiver at have kurs mod Vietnam.

Læs også: Rusland indrømmer: Forulykket ubåd var atomdrevet

Den vagthavende fortæller, at fartøjet "har været interessant i NATO-kredse", inden det sejlede ind i dansk farvand.

Alvorligt problem

Det var via AIS-systemet, at 'Sparta III' først angav at have almindeligt gods om bord og derefter farligt gods. 

- Det er et alvorligt problem, hvis fartøjer passerer territorialfarvande under falske oplysninger. Myndigheder vil helst gerne vide, hvad der er om bord på den type fartøjer. Især hvis det er brandbare materialer eller eksplosiver, siger Siemon Wezeman, der er seniorforsker i det svenske fredsforskningsinstitut SIPRI’s kontor for våben- og militært forbrug.

Det er ikke et enkeltstående tilfælde, at Sparta III har sejlet gennem danske farvande med forfalskede AIS-oplysninger. I flere andre tilfælde har russiske skibe sejlet våben under dække af at være almindelig last.

Læs også: 24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Det kan blive nødvendigt for danske myndigheder at rejse sagen om de fordækte, russiske våbensejladser over for Rusland, siger Jørgen Staun, der er Ph.d. og lektor i international politik på Forsvarsakademiets Institut for Strategi.

- Det vil så typisk være noget, de danske myndigheder påtaler, eller som udenrigsministeriet påtaler over for Rusland, siger Jørgen Staun til Information. 

- Man kan jo ikke forhindre dem i at sejle igennem. Men man kan forlange, at de registrerer det korrekt. I sidste ende kan man jo fra dansk side beslutte at borde skibene for at kontrollere, at lasten er angivet korrekt, siger han.

Kan ikke gøre noget

Tidligere i år har Rusland sejlet tanks fra Sankt Petersborg via dansk farvand til Irak. Ved en af sejladserne med tanks til Irak blev AIS-systemets oplysninger om lasten om bord ændret fra at være almindeligt gods til at være farligt gods, efter at skibet havde passeret Den Engelske Kanal.

Læs også: Ukraine beslaglægger russisk tankskib

Siemon Wezeman fra fredsforskningsinstituttet SIPRI fortæller, at langt den største del af Ruslands våbeneksport nu udskibes fra Sankt Petersborg – og derfor bliver sejlet gennem de danske farvande.

- Sankt Petersborg er hovedudskibningshavn for russiske våbenleverancer. Der er nogle sejladser fra Vladivostok, men langt det meste bliver fragtet med tog til Sankt Petersborg og udskibet her. Det er pansrede køretøjer, tanks, eksplosiver, ammunition. Alle typer militært udstyr, siger Siemon Wezeman til Information.

Siden november 2017 har der været næsten 500 sejladser med farligt gods fra Sankt Petersborg og fra havnen Ust Luga, der ligger nær Sankt Petersborg. Ved langt de fleste sejladser er AIS angivet korrekt med farlig last om bord.

I Forsvarets Operationscenter fortæller Kim Petersen, at danske myndigheder ikke har værktøjer til at kontrollere, at fartøjer angiver korrekte AIS-data, når de sejler gennem danske farvande med farligt gods:

Læs også: Russisk fusk med GPS-signaler har ramt danske skibe

- Vi er nødt til at stole på, hvad de siger via AIS. Vi vil aldrig have mulighed for at holde øje med, om det er korrekt, hvad de angiver. Medmindre at de oplysninger, de angiver, er åbenlyst forkerte, vil vi gøre dem opmærksomme på det, siger han. 

Vietnam er storkunde

Fartøjet 'Sparta III' angiver, at det vil ankomme til Haiphong i Vietnam i slutningen af december.

- Vi ved, at der er etablerede kontrakter og nye kontrakter på vej mellem Rusland og Vietnam, siger Siemon Wezeman fra SIPRI.

- Det er blandt andet tungt udstyr som pansrede køretøjer, tanks, antiluftskytssystemer. Vi registrerer hele tiden sejladser med våben til Vietnam, siger han.

Vietnam har ifølge det russiske nyhedsbureau TASS afgivet ordrer på våben i Rusland for mere end 6,5 mia. kroner, heriblandt ubåde, fly og tanks.

- Vi har en ordrebog på mere end en milliard dollar, siger Dmitrij Shugaev, der er chef for regeringskontoret FSVST, der står for det militærtekniske samarbejde mellem Rusland og andre stater, til TASS.

Det har ikke været muligt for Information at få en kommentar fra den russiske ambassade i Danmark, der er lukket på grund af helligdag.

Mere om: Rusland
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

2

BILLEDGALLERI: Se ’Absalon’ på øvelse med U.S. Navy i Grønland

Det danske støtteskib og den amerikanske missildestroyer ’USS Gravely’ øvede fælles taktikker og procedurer i arktisk farvand

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Rateløft giver medvind til trængt produkttankrederi

Nyhedsbrev

8.332 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Én enkeltfaktor får afgørende indflydelse på hele branchen i de kommende måneder, vurderer shippingorganisationen

Online Avis Arkiv

Italien opbringer redningsskib med migranter

Plus

Værdien af danske rederier dykker på børsen

De fire store danske rederier har tabt markant i børsværdi henover sommeren - selv succeshistorien DFDS er nu slået omkuld af massiv global usikkerhed, der rammer alle rederiernes kernemarkeder på én gang

RAL vil åbne ny rute til USA

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

1

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Bjærgning af gravko fra kæntret pram ved Avedøreværket

Se billederne: Sådan gik det til, da Vordingborg Bugser hev en gravko op af havet

Plus

Tre tonnage-spørgsmål til DFDS

17 kidnappet ud for Cameroun

1

Danmark har mistet en erhvervshavn

Vindstød fik 'Express 2' til at opgive Ebeltoft

Trods arrestordre fra USA: 'Grace 1' har forladt Gibraltar

Den iranske olietanker 'Grace 1', som nu har fået nyt navn, forlod søndag aften Gibraltar, selvom USA havde udstedt en arrestordre på skibet

Plus

Dee 4 Capital Partners køber de første skibe

Nyetableret dansk investeringsfond har foretaget de første tonnage-investeringer med køb af to japanskbyggede produkttankskibe

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyttet indeni konstruktionen

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Hele 622,1 Ton på krogen...

Mirit Glas leverer safirglas til industrien

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Technoflex Koblinger

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Send til en kollega

0.192