23948sdkhjf

Rusland dækker over sprængfarlig last gennem Storebælt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Et cargo-skib med russiske våben passerede i weekenden dansk farvand. Først da skibet havde passeret Skagen, blev det oplyst, at lasten er farlig

Tidligt mandag morgen blev fartøjet 'Sparta III' officielt farligt. På det tidspunkt lå fragtskibet lige nord for Skagen efter at have sejlet gennem dansk farvand fra Sankt Petersborg i Rusland.

Indtil 'Sparta III' nåede Skagen, havde det angivet at have almindeligt harmløst gods om bord. Men nord for Skagen begyndte fartøjet at angive, at lasten var "Cargo Hazard A (Major)". Det er den højeste klassifikation for farligt gods.

Det skriver Information.

På det tidspunkt lå 'Sparta III' nogle sømil nord for Skagen på vej ud i Nordsøen. Skibet er angiveligt på vej til Haiphong i Vietnam.

Det er det russiske forsvarsministerium, der har chartret 'Sparta III'. Fartøjet sejler våben for det statsejede russiske våbenfirma Oboronlogistika.

Læs også: Ukraines flåde: Rusland åbner ild mod vores skibe

Interessant i Nato-kredse

Indtil 'Sparta III' i weekenden havde en afstikker gennem dansk farvand, har skibet i de seneste år ligget i fast rutefart med våben til Syrien fra den russiske sortehavsby Novorossijsk.

Forsvarets Operationscenter bekræfter over for Dagbladet Information, at 'Sparta III' skiftede fra at angive almindeligt gods til at angive farligt gods efter at have passeret de indre, danske farvande.

- Jeg kan kun bekræfte de antagelser, du har, siger den vagthavende ved Forsvarets Operationscenter, der overvåger de danske farvande.

- Vi kan se, at det er et handelsskib, et civilt cargoskib, der angiver at have kurs mod Vietnam.

Læs også: 24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Den vagthavende fortæller, at fartøjet "har været interessant i NATO-kredse", inden det sejlede ind i dansk farvand.

Alvorligt problem

Det var via AIS-systemet, at 'Sparta III' først angav at have almindeligt gods om bord og derefter farligt gods. 

- Det er et alvorligt problem, hvis fartøjer passerer territorialfarvande under falske oplysninger. Myndigheder vil helst gerne vide, hvad der er om bord på den type fartøjer. Især hvis det er brandbare materialer eller eksplosiver, siger Siemon Wezeman, der er seniorforsker i det svenske fredsforskningsinstitut SIPRI’s kontor for våben- og militært forbrug.

Det er ikke et enkeltstående tilfælde, at Sparta III har sejlet gennem danske farvande med forfalskede AIS-oplysninger. I flere andre tilfælde har russiske skibe sejlet våben under dække af at være almindelig last.

Læs også: Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

Det kan blive nødvendigt for danske myndigheder at rejse sagen om de fordækte, russiske våbensejladser over for Rusland, siger Jørgen Staun, der er Ph.d. og lektor i international politik på Forsvarsakademiets Institut for Strategi.

- Det vil så typisk være noget, de danske myndigheder påtaler, eller som udenrigsministeriet påtaler over for Rusland, siger Jørgen Staun til Information. 

- Man kan jo ikke forhindre dem i at sejle igennem. Men man kan forlange, at de registrerer det korrekt. I sidste ende kan man jo fra dansk side beslutte at borde skibene for at kontrollere, at lasten er angivet korrekt, siger han.

Kan ikke gøre noget

Tidligere i år har Rusland sejlet tanks fra Sankt Petersborg via dansk farvand til Irak. Ved en af sejladserne med tanks til Irak blev AIS-systemets oplysninger om lasten om bord ændret fra at være almindeligt gods til at være farligt gods, efter at skibet havde passeret Den Engelske Kanal.

Læs også: Ruslands flydende atomkraftværk får påfyldt uran

Siemon Wezeman fra fredsforskningsinstituttet SIPRI fortæller, at langt den største del af Ruslands våbeneksport nu udskibes fra Sankt Petersborg – og derfor bliver sejlet gennem de danske farvande.

- Sankt Petersborg er hovedudskibningshavn for russiske våbenleverancer. Der er nogle sejladser fra Vladivostok, men langt det meste bliver fragtet med tog til Sankt Petersborg og udskibet her. Det er pansrede køretøjer, tanks, eksplosiver, ammunition. Alle typer militært udstyr, siger Siemon Wezeman til Information.

Siden november 2017 har der været næsten 500 sejladser med farligt gods fra Sankt Petersborg og fra havnen Ust Luga, der ligger nær Sankt Petersborg. Ved langt de fleste sejladser er AIS angivet korrekt med farlig last om bord.

I Forsvarets Operationscenter fortæller Kim Petersen, at danske myndigheder ikke har værktøjer til at kontrollere, at fartøjer angiver korrekte AIS-data, når de sejler gennem danske farvande med farligt gods:

Læs også: Politiker raser over russisk skib med farlig last

- Vi er nødt til at stole på, hvad de siger via AIS. Vi vil aldrig have mulighed for at holde øje med, om det er korrekt, hvad de angiver. Medmindre at de oplysninger, de angiver, er åbenlyst forkerte, vil vi gøre dem opmærksomme på det, siger han. 

Vietnam er storkunde

Fartøjet 'Sparta III' angiver, at det vil ankomme til Haiphong i Vietnam i slutningen af december.

- Vi ved, at der er etablerede kontrakter og nye kontrakter på vej mellem Rusland og Vietnam, siger Siemon Wezeman fra SIPRI.

- Det er blandt andet tungt udstyr som pansrede køretøjer, tanks, antiluftskytssystemer. Vi registrerer hele tiden sejladser med våben til Vietnam, siger han.

Vietnam har ifølge det russiske nyhedsbureau TASS afgivet ordrer på våben i Rusland for mere end 6,5 mia. kroner, heriblandt ubåde, fly og tanks.

- Vi har en ordrebog på mere end en milliard dollar, siger Dmitrij Shugaev, der er chef for regeringskontoret FSVST, der står for det militærtekniske samarbejde mellem Rusland og andre stater, til TASS.

Det har ikke været muligt for Information at få en kommentar fra den russiske ambassade i Danmark, der er lukket på grund af helligdag.

Mere om: Rusland
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Analyse: Tæt på katastrofe - her er de ubesvarede spørgsmål

Med Viking Sky var det tæt på den helt store katastrofe - forløbet rejser en række indtil videre ubesvarede spørgsmål om sikkerheden om bord på skibet

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

Ni blev reddet op af havet nær ‘Viking Sky’

Plus

Forår i Grønland er en kamp mod isen

De lukker ruterne nord for Sisimiut i december, når isen bliver for tæt, og de åbner dem tidligst i marts - det skete i sidste uge. RAL’s driftschef fortæller her om udfordringer ved is-sejlads

Plus

Samarbejdet med Eimskip ændrer RAL-flåden

Plus

Gammel Thyborøn-færge solgt til videre drift

’Kanalen II’ undgår ophugning efter videresalg til specialrederi og en fremtid som stores/supply-fartøj i Storebælt

Nyhedsbrev

Norsk krydstogtskib er nået i havn

Efter en dramatisk weekend for passagerne på krydstogtskibet "Viking Sky", er de nu sikkert i havn

Online Avis Arkiv

Krydstogtskib slæbes mod havn: Pause i evakuering

Redningshelikoptere ophører med at fragte passagerer af krydstogtskibet Viking Sky, mens skibet føres i havn

Plus 1

Torm i Afrika: Der blev slået rekorder, men til sidst overtog Mærsk det hele

I anden del om Torms linjeaktiviteter mellem USA og Afrika beskriver Michael Brauner Clausen, hvordan Torms linjeaktiviteter udviklede sig frem til 2002, hvor alle aktiviteterne blev overtaget af Maersk Sealand – derefter var det slut på en storslået epoke

1

Passagerer evakueres fra nødstedt krydstogtskib i Norge

Et krydstogtskib, der er fanget i hårdt vejr ud for Norges kyst, har sendt et nødopkald ud.

Plus

Nyudviklet stabilisatorsystem modvirker stampebevægelser

Norske Wavefoil skal mindske bunkerforbruget og øge komforten på færøsk færge

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Plus

Nye ansigter hos Dan-Bunkering i Dubai

Første X-Bow-cruiser med vand under kølen

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

Plus

MAN ombygger stort containerskib til LNG-drift

Efter Wes Amelie-projektet for to år siden, er LNG-retrofit af et stort totakts-maskineri nu på programmet i 2020

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

På jagt efter Nordsøens skibsvrag

Skibet ’Vina’, der er ejet af JD-Contractor, er sejlet ud på årets første ekspedition for Sea War Museum Jutland. Målet er at registrere skibsvrag i Nordsøen

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hatecke GmbH

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Send til en kollega

0.195