Danske scrubber-producenter jubler over IMO-beslutning
Direktørerne i Puretec, ME Production og Alfa Laval glæder sig over IMO's forbud mod at have heavy fuel om bord – med mindre skibet har scrubbere
Forventningen blev opfyldt
Ny dansk scrubberfabrik i Kina
Alfa Laval er forventningsfuld
Nej til snedig udsættelse
Under MEPC-mødet i oktober blev det fastslået, at de nye svovlkrav til bunker træder i kraft med virkning fra d. 1. januar 2020. Dét trods protester fra en række medlemslande, herunder USA. Beslutningen glæder Anders Skibdal, direktør i Pureteq, der producerer scrubbere i Svendborg. - Det gik i forvejen strålende, så hvor meget bedre kan det blive, spørger han retorisk og uddyber, at han har hænderne fulde: - Vi ønsker faktisk ikke at levere mere på den korte bane, siden vi har en fuld ordrebog for 2018-2019. Og vi har en række andre ordrer frem til 2023. Vi sælger fortsat godt og får flere henvendelser end vi kan besvare, fastslår han. Anders Skibdal har ikke været i tvivl om, at det ville lykkes at få aftalen hjem - ikke mindst med ballastkonventionen in mente, siden denne blev udskudt. - Jeg tror ikke, at IMO kunne tåle endnu et nederlag, som de fik med ballastvandkonventionen. Nu kommer man ikke ud i alle mulige gradbøjninger - Bimco var rimelig alene om at synes, at det var en god idé at udsætte det, for nu ved rederne, at det er ens for alle. Det er også i deres interesse, og det var jo også det, som alle forventede, siger han og uddyber: - Jeg kunne personligt ikke forestille mig, at det blev andet end vedtaget, for det er magtpåliggende for de forskellige regeringer at få det her ’carriage band’ igennem. Trump blandede sig, men USA er jo en lille spiller inden for shipping, og han er oppe imod væsentlig større penge i denne sammenhæng. En anden producent, der jubler, er Jens Peter Faldt, direktør for ME Production. Antallet af ansatte på hans fabrik i Frederikshavn er i år steget fra 55 til 90, og det forventes at blive yderligere forøget for at imødekomme den store efterspørgsel på retrofit-området. Mens en ny fabrik i Kina skal efterkomme ønsket om at være tæt på - og levere - til nybygninger. - Vi forventer at skulle levere en scrubber om ugen både i Danmark og Kina, og et anlæg koster mellem 7,5 mio. kroner og 10 mio. kroner, siger han, og uddyber, at han ikke er overrasket over London-mødet: - Vi havde forventet den beslutning, for hvis man vil noget med miljø, så er vi jo nødt til at gøre noget globalt. Jeg har to ting at tilføje: Den ene ting er, at skibene skal blive ved med at have adgang til billigere olie, der ikke er så raffineret, og det kan de via scrubber. Den anden ting er, at ud fra et CO2-synspunkt bør man benytte heavy fuelolie og så rense den via scrubbere, for man skal bruge mere energi for at lave den lavsvovls-olie, som de fleste skibe vil sejle med fra 2020, siger direktøren og uddyber dernæst, hvilken udvikling, hans virksomhed er inde i: - I 2020 er vi 8-10 gange større ift. 2018. Vi vil ligge blandt de 3-4 største scrubber-producenter i verden, og netop fordi vi er en relativt mindre aktør er vores medarbejdere vant til at håndtere processen. Vi er mange, som virkelig har ydet en kæmpe indsats for at få skabt rammerne, siger Jens Peter Faldt. Peter Leifland er chef for marinedivisionen i Alfa Laval. Han understreger, at markedet også for dem er accelereret voldsomt i 2018: - Retrofit-markedet er kommet tidligere end ventet, og installerede scrubbere i nybygninger har også været højere end ventet, især ved tank- og containerskibe, siger han. Alfa Laval estimerer, at 5.000 skibe vil blive equiperet med nye scrubbere mellem 2018-25. - Desuden vil forbuddet mod at bære heavy fuel oil om bord drive efterspørgslen efter scrubbere yderligere i vejret, siger Peter Leifland Udviklingen glæder også Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, som var i med London. - Det vigtigste er, at IMO-landene har sendt et klart signal til alle stakeholders om, at reglerne træder i kraft fra 2020. Det er et signal om, at der ikke vil være slinger i valsen eller tvivlsspørgsmål, og det er vigtigt at få de løse ender lukket ned, fordi vi skal have fokus på forberedelsesfasen, og det var der generelt også opbakning til i London, siger hun til Søfart. Maria Skipper Schwenn uddyber, at forslaget om en såkaldt ’experience building face’, som bl.a. USA var fortaler for, altså ikke fandt tilstrækkelig bundklang. - Idéen var, at data om tilgængelighed og sikkerhedsudfordringer med nye brændstofsblandinger skulle indsamles, og at der i perioden skulle tages let på håndhævelse af reglerne. Men et flertal ønskede netop ikke at kæde dataindsamlingen sammen med tvivl om håndhævelsen, og de regler, der gælder. Det blev slået meget klart fast, siger hun. Direktøren tilføjer, at den indsamlede data eksempelvis kan bruges til at se på, hvordan man f.eks. skal finjustere de vejledninger, IMO sender ud - samt få et overblik over, om der evt. er specifikke steder i verden med gentagne brændstofsudfordringer.