23948sdkhjf

TILBAGEBLIK: Da et hæsblæsende investeringsprogram reddede Mærsk

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie
I år fylder verdens største containerrederi, Maersk Line, 90 år .

Men containeren har kun været med i halvdelen af tiden, og selv efter introduktionen af containere gik der mange år, før det danske rederi overhovedet kastede sig over den nye form for godstransport.

I 1950’erne begyndte flere rederier og speditionsfirmaer at eksperimentere med standardiserede ’kasser’ til transport af større varepartier.

Der er almindelig enighed om, at containereventyret gik i gang i 1956, da Malcom McLean afsendte 58 containere fra Newark, New Jersey til Houston om bord på skibet ’Ideal X’.

I det første tiår kom flere spillere på banen med containere som enten var 16, 24 eller 35 fod lange og som speditionsfirmaerne kunne markedsføre overfor kunderne som de bedste muligheder som et redskab til transport af varepartier.

Der gik dog mange år før containertransporten på nogen måde kunne kaldes en standardiseret form for varetransport.

Og der skulle gå ti år, i 1966, før rederiet Sea-Land (der som bekendt blev købt af Maersk Line i 1999) gennemførte den første internationale søtransport - fra USA til Europa - med tyvefodscontainere nogensinde.

Mærsk kommer med
Vi skal frem til at 1973 før Maersk line for alvor kommer med på bølgen. Kunderne havde opdaget fordelene ved containeren og Maersk Line måtte reagere.

I 1973 traf Maersk Line beslutningen om at fokusere på containertransport, da de oprettede en afdeling kaldet Maersk Container Line.

Læs også: BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Denne afdeling skulle opbygge en organisation, der skulle varetage rederiets nye forretningsområde, og forberede ankomsten af ni bestilte containerskibe til levering i 1975 og 1976.

Det var på det tidspunkt A.P. Møllers største enkeltstående investering, da der blev brugt over 2 mia. kr. på skibe, containere, udbygning af terminaler samt markedsføring. Logoet med den syvtakkede stjerne, som vi kender det i dag, blev lanceret sammen med et særligt Maersk alfabet, som blandt andet anvendes, når der skrives MAERSK LINE på containerskibenes sider.

Da havde de største konkurrenter sejlet med containere i flere år.

’Adrian Mærsk’ blev Maersk Lines første containerskib.

Læs også: Hop ud i den mekaniske verden

Det havde en kapacitet på 1.200 TEU og afgik på sin jomfrurejse den 5. september 1975 fra Port Newark.

Skibet skiftede senere navn flere gange, og blev efter 31 års drift i Mærsks lyseblå farve solgt. På det tidspunkt hed skibet ’Maersk Alaska’.

Dimensionerne for en standardcontainer blev der skabt enighed om i 1964. I begyndelsen var der varierende størrelser. Men i løbet af en årrække var det 20 og 40-fods containerne, der vandt i markedet, hvorefter rederier kunne begynde at kontrahere skibe, godsvogne, lastbilkarrosserier. De nye standardcontainere gjorde det som bekendt lettere og mere effektivt at transportere varer fra A til B.








Mere om: Maersk Line
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

BILLEDGALLERI: Se ’Absalon’ på øvelse med U.S. Navy i Grønland

Det danske støtteskib og den amerikanske missildestroyer ’USS Gravely’ øvede fælles taktikker og procedurer i arktisk farvand

RAL vil åbne ny rute til USA

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Nyhedsbrev

8.333 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

Online Avis Arkiv

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Danmark har mistet en erhvervshavn

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Bladt slår sig permanent ned på Lindø

Plus

Tre tonnage-spørgsmål til DFDS

17 kidnappet ud for Cameroun

Plus

Bjærgning af gravko fra kæntret pram ved Avedøreværket

Se billederne: Sådan gik det til, da Vordingborg Bugser hev en gravko op af havet

Vindstød fik 'Express 2' til at opgive Ebeltoft

Plus

Dee 4 Capital Partners køber de første skibe

Nyetableret dansk investeringsfond har foretaget de første tonnage-investeringer med køb af to japanskbyggede produkttankskibe

Trods arrestordre fra USA: 'Grace 1' har forladt Gibraltar

Den iranske olietanker 'Grace 1', som nu har fået nyt navn, forlod søndag aften Gibraltar, selvom USA havde udstedt en arrestordre på skibet

Plus

Rederiformand: Betinget ja til dansk flådebidrag

Danske Rederier støtter op om et dansk bidrag i Hormuzstrædet - men kun under visse betingelser, fastslår formand Jacob Meldgaard

Positionsbillede

Plus

Kanonjollen ’Corsør’ søsættes på lørdag

Maritim kultur og folkemøde i Korsør danner rammen på søsætning af en tro kopi af en kanonjolle fra 1809

Galleri: Her afleverer elfærgen 'Ellen' den første bil i Fynshav

Se billederne af 'Ellens' første anløb i Fynshav Færgehavn

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Plus

Oliekrisen lagde hurtigt en dæmper på ’Selandia’

Høj fart blev hurtigt afløst af lavere bunkerforbrug i halvfjerdsernes linjefart, men udviklingen af hurtige containerskibe fortsatte ind i det nye årtusinde

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyttet indeni konstruktionen

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Hele 622,1 Ton på krogen...

Mirit Glas leverer safirglas til industrien

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Technoflex Koblinger

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Data i skyen med Siemens

Selvkalibrerende CO2 detektorer gambler med sikkerheden

Technoflex Akkumulatorer

EN 50110

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Online Vibration Monitoring

Nye svejserundborde på lager hos Stålspecialisten

Mød Rubow Arkitekter på BIM Forum 2019 d. 17/9

Send til en kollega

0.224