23948sdkhjf

TILBAGEBLIK: Da et hæsblæsende investeringsprogram reddede Mærsk

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie
I år fylder verdens største containerrederi, Maersk Line, 90 år .

Men containeren har kun været med i halvdelen af tiden, og selv efter introduktionen af containere gik der mange år, før det danske rederi overhovedet kastede sig over den nye form for godstransport.

I 1950’erne begyndte flere rederier og speditionsfirmaer at eksperimentere med standardiserede ’kasser’ til transport af større varepartier.

Der er almindelig enighed om, at containereventyret gik i gang i 1956, da Malcom McLean afsendte 58 containere fra Newark, New Jersey til Houston om bord på skibet ’Ideal X’.

I det første tiår kom flere spillere på banen med containere som enten var 16, 24 eller 35 fod lange og som speditionsfirmaerne kunne markedsføre overfor kunderne som de bedste muligheder som et redskab til transport af varepartier.

Der gik dog mange år før containertransporten på nogen måde kunne kaldes en standardiseret form for varetransport.

Og der skulle gå ti år, i 1966, før rederiet Sea-Land (der som bekendt blev købt af Maersk Line i 1999) gennemførte den første internationale søtransport - fra USA til Europa - med tyvefodscontainere nogensinde.

Mærsk kommer med
Vi skal frem til at 1973 før Maersk line for alvor kommer med på bølgen. Kunderne havde opdaget fordelene ved containeren og Maersk Line måtte reagere.

I 1973 traf Maersk Line beslutningen om at fokusere på containertransport, da de oprettede en afdeling kaldet Maersk Container Line.

Læs også: Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Denne afdeling skulle opbygge en organisation, der skulle varetage rederiets nye forretningsområde, og forberede ankomsten af ni bestilte containerskibe til levering i 1975 og 1976.

Det var på det tidspunkt A.P. Møllers største enkeltstående investering, da der blev brugt over 2 mia. kr. på skibe, containere, udbygning af terminaler samt markedsføring. Logoet med den syvtakkede stjerne, som vi kender det i dag, blev lanceret sammen med et særligt Maersk alfabet, som blandt andet anvendes, når der skrives MAERSK LINE på containerskibenes sider.

Da havde de største konkurrenter sejlet med containere i flere år.

’Adrian Mærsk’ blev Maersk Lines første containerskib.

Læs også: Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Det havde en kapacitet på 1.200 TEU og afgik på sin jomfrurejse den 5. september 1975 fra Port Newark.

Skibet skiftede senere navn flere gange, og blev efter 31 års drift i Mærsks lyseblå farve solgt. På det tidspunkt hed skibet ’Maersk Alaska’.

Dimensionerne for en standardcontainer blev der skabt enighed om i 1964. I begyndelsen var der varierende størrelser. Men i løbet af en årrække var det 20 og 40-fods containerne, der vandt i markedet, hvorefter rederier kunne begynde at kontrahere skibe, godsvogne, lastbilkarrosserier. De nye standardcontainere gjorde det som bekendt lettere og mere effektivt at transportere varer fra A til B.








Mere om: Maersk Line
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Ny rapport slår fast: Fortsat store piratproblemer i Guineabugten

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Nyhedsbrev

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Online Avis Arkiv

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere å...

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Send til en kollega

0.207