23948sdkhjf

TILBAGEBLIK: Da et hæsblæsende investeringsprogram reddede Mærsk

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie
I år fylder verdens største containerrederi, Maersk Line, 90 år .

Men containeren har kun været med i halvdelen af tiden, og selv efter introduktionen af containere gik der mange år, før det danske rederi overhovedet kastede sig over den nye form for godstransport.

I 1950’erne begyndte flere rederier og speditionsfirmaer at eksperimentere med standardiserede ’kasser’ til transport af større varepartier.

Der er almindelig enighed om, at containereventyret gik i gang i 1956, da Malcom McLean afsendte 58 containere fra Newark, New Jersey til Houston om bord på skibet ’Ideal X’.

I det første tiår kom flere spillere på banen med containere som enten var 16, 24 eller 35 fod lange og som speditionsfirmaerne kunne markedsføre overfor kunderne som de bedste muligheder som et redskab til transport af varepartier.

Der gik dog mange år før containertransporten på nogen måde kunne kaldes en standardiseret form for varetransport.

Og der skulle gå ti år, i 1966, før rederiet Sea-Land (der som bekendt blev købt af Maersk Line i 1999) gennemførte den første internationale søtransport - fra USA til Europa - med tyvefodscontainere nogensinde.

Mærsk kommer med
Vi skal frem til at 1973 før Maersk line for alvor kommer med på bølgen. Kunderne havde opdaget fordelene ved containeren og Maersk Line måtte reagere.

I 1973 traf Maersk Line beslutningen om at fokusere på containertransport, da de oprettede en afdeling kaldet Maersk Container Line.

Læs også: Stabile rater forud for straftold

Denne afdeling skulle opbygge en organisation, der skulle varetage rederiets nye forretningsområde, og forberede ankomsten af ni bestilte containerskibe til levering i 1975 og 1976.

Det var på det tidspunkt A.P. Møllers største enkeltstående investering, da der blev brugt over 2 mia. kr. på skibe, containere, udbygning af terminaler samt markedsføring. Logoet med den syvtakkede stjerne, som vi kender det i dag, blev lanceret sammen med et særligt Maersk alfabet, som blandt andet anvendes, når der skrives MAERSK LINE på containerskibenes sider.

Da havde de største konkurrenter sejlet med containere i flere år.

’Adrian Mærsk’ blev Maersk Lines første containerskib.

Læs også: Mærsk-konkurrent stærkt igennem tredje kvartal

Det havde en kapacitet på 1.200 TEU og afgik på sin jomfrurejse den 5. september 1975 fra Port Newark.

Skibet skiftede senere navn flere gange, og blev efter 31 års drift i Mærsks lyseblå farve solgt. På det tidspunkt hed skibet ’Maersk Alaska’.

Dimensionerne for en standardcontainer blev der skabt enighed om i 1964. I begyndelsen var der varierende størrelser. Men i løbet af en årrække var det 20 og 40-fods containerne, der vandt i markedet, hvorefter rederier kunne begynde at kontrahere skibe, godsvogne, lastbilkarrosserier. De nye standardcontainere gjorde det som bekendt lettere og mere effektivt at transportere varer fra A til B.








Mere om: Maersk Line


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

helge ove
Det er ikke første gang den historie skrives, tværtimod.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

'Sola TS' advarede forgæves fregat inden kollision

Hverken vagtcentral eller krigsskib reagerede på advarsler fra tankskib om forestående kollision

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skaibstrafik

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Stabile rater forud for straftold

Plus

Regeringen på vej med strategi mod pirateri

De overordnede strategiske prioriteter for en ny dansk strategi mod pirateri vil blive offentliggjort inden årets udgang, oplyser udenrigsministeren

Nyhedsbrev

Torm går sammen med ME Production i Kina

Online Avis Arkiv
Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Plus

Godt indhug i oplagte offshoreskibe

OFFSHORE: Mindst to af Maersk Supply Services oplagte skibe er solgt til videre drift i dansk rederi

HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger

OPDATERET: HH Ferries Group skifter navn i forbindelse med dagens indvielse af de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' til fuld eldrift

60 års jubilæum midt i den nordjyske maritime klynge

VÆRFTER: Orskov Yard fejrede, at det i år er 60 år siden, at familievirksomheden Ørskov Christensens Stålskibsværft blev etableret i Frederikshavn

Dannebrog satsede stort på tankskibe

Dannebrogs gyldne epoke. Anden del...

Plus 1

Sådan blev rederiet Dannebrog et af Danmarks største

Det legendariske rederi var i mange år det førende tramprederi i Danmark. Efterfølgende blev der satset stort på tankskibe, som efterhånden blev rederiets hovedaktivitet

VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Fregatten 'Helge Ingstad' havde vigepligt, da den kolliderede med 250 meter lang aframax med lods om bord

Nyt kuld udklækket fra SIMAC

Plus

’Finlandia Seaways’ klar igen efter brand

Viking Supply sælger sidste PSV'ere i flåden

Fregat-kollision betød lukkede oliefelter

En tiendedel af Norges olieproduktion måtte indstilles, da den norske fregat 'Helge Ingstad' torsdag morgen kolliderede med aframax

Positionsbillede

Plus

Første enhed fra Sanmar med ny LNG-feature til Svitzer

BUGSER: Svitzer opgraderer London-området med 18. nybygning fra Sanmar-værftet. Den nye bugserbåd styrker besætningens sikkerhed ved LNG-lækage

Plus

Rindbo: Svovlregler er jokeren i tankmarkedet

Oven på et tredje kvartalsregnskab, hvor et svagt tankmarked trak kraftigt ned i resultatet, ser Nordens CEO Jan Rindbo bedring forude både i tank- og tørlast

Molslinjen nedlægger 20 stillinger i Svendborg

Efter overtagelsen lukker Molslinjen Danske Færgers hovedkontor i Svendborg, skriver DR

Søværnet omorganiserer i Karup

Forsvaret opgiver endegyldigt idéen om at sammensmelte tre operationscentre i ét på Flyvestation Karup

Plus

Kronik: Begejstringen for Danmark som søfartsnation skabes af store fortællinger - ikke af tørre tal

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

Kom og besøg os på stand J 7216

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr A/S

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Kemisk hærdet glas er tyndt, stærkt og hårdt

Technoflex afbalancering

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen på besøg hos NOS A/S

Kranmontør hos Ajos bliver bredere

Hos Fyns kran Udstyr sælger vi forskellige typer af mandskabskurve - også med låge

Nye Siemens Simatic Apps til MindSphere

Ny app vil oversætte mellem døve og hørende

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Mangler du overblik over udstyr og lovpligtige eftersyn?

Glasrør og glasstænger efter kundens specifikationer? Kontakt Mirit Glas

Crack Testing Agent - Spray Kit

Ny Salgschef ansat hos TESS Danmark

68 ton load test af transportrammer

Send til en kollega

0.399