23948sdkhjf

TILBAGEBLIK: Da et hæsblæsende investeringsprogram reddede Mærsk

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie
I år fylder verdens største containerrederi, Maersk Line, 90 år .

Men containeren har kun været med i halvdelen af tiden, og selv efter introduktionen af containere gik der mange år, før det danske rederi overhovedet kastede sig over den nye form for godstransport.

I 1950’erne begyndte flere rederier og speditionsfirmaer at eksperimentere med standardiserede ’kasser’ til transport af større varepartier.

Der er almindelig enighed om, at containereventyret gik i gang i 1956, da Malcom McLean afsendte 58 containere fra Newark, New Jersey til Houston om bord på skibet ’Ideal X’.

I det første tiår kom flere spillere på banen med containere som enten var 16, 24 eller 35 fod lange og som speditionsfirmaerne kunne markedsføre overfor kunderne som de bedste muligheder som et redskab til transport af varepartier.

Der gik dog mange år før containertransporten på nogen måde kunne kaldes en standardiseret form for varetransport.

Og der skulle gå ti år, i 1966, før rederiet Sea-Land (der som bekendt blev købt af Maersk Line i 1999) gennemførte den første internationale søtransport - fra USA til Europa - med tyvefodscontainere nogensinde.

Mærsk kommer med
Vi skal frem til at 1973 før Maersk line for alvor kommer med på bølgen. Kunderne havde opdaget fordelene ved containeren og Maersk Line måtte reagere.

I 1973 traf Maersk Line beslutningen om at fokusere på containertransport, da de oprettede en afdeling kaldet Maersk Container Line.

Læs også: BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Denne afdeling skulle opbygge en organisation, der skulle varetage rederiets nye forretningsområde, og forberede ankomsten af ni bestilte containerskibe til levering i 1975 og 1976.

Det var på det tidspunkt A.P. Møllers største enkeltstående investering, da der blev brugt over 2 mia. kr. på skibe, containere, udbygning af terminaler samt markedsføring. Logoet med den syvtakkede stjerne, som vi kender det i dag, blev lanceret sammen med et særligt Maersk alfabet, som blandt andet anvendes, når der skrives MAERSK LINE på containerskibenes sider.

Da havde de største konkurrenter sejlet med containere i flere år.

’Adrian Mærsk’ blev Maersk Lines første containerskib.

Læs også: Mærsk sender containere ad flodvejen i Indien

Det havde en kapacitet på 1.200 TEU og afgik på sin jomfrurejse den 5. september 1975 fra Port Newark.

Skibet skiftede senere navn flere gange, og blev efter 31 års drift i Mærsks lyseblå farve solgt. På det tidspunkt hed skibet ’Maersk Alaska’.

Dimensionerne for en standardcontainer blev der skabt enighed om i 1964. I begyndelsen var der varierende størrelser. Men i løbet af en årrække var det 20 og 40-fods containerne, der vandt i markedet, hvorefter rederier kunne begynde at kontrahere skibe, godsvogne, lastbilkarrosserier. De nye standardcontainere gjorde det som bekendt lettere og mere effektivt at transportere varer fra A til B.








Mere om: Maersk Line
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Nye krav til faciliteter i havne

Nyhedsbrev

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Online Avis Arkiv

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Plus

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle', lagde i weekenden til kaj ved Ofelia Plads i København

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

Send til en kollega

0.208