23948sdkhjf

Her er Danmarks legendariske baconbåde

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

Transport af danske landbrugsprodukter til England var med til at gøre danske rederier store...

Danmark har fra midten af 1800 tallet været stor-eksportør af landbrugsprodukter til Storbritannien.

Det begyndte med eksport af kreaturer, hvor de jyske dyr blev afskibet via Hamborg til England.

Da Danmark mistede Sønderjylland til Tyskland i 1864, blev der behov for en isfri havn på vestkysten af Jylland som erstatning for Hamborg.

Valget faldt i 1868 på Esbjerg, som dengang kun bestod af et par gårde og huse, og således ikke var en rigtig by.

Esbjerg Havn blev åbnet for trafik i 1874 efter en byggeperiode på seks år, hvor der herskede klondike-lignende tilstande i området.

Landbrugsprodukter
DFDS har fra rederiets stiftelse i 1866 sejlet landbrugsprodukter fra København til Storbritannien, men efter åbningen af Esbjerg Havn har denne været knudepunkt for rederiet.

DFDS absorberede i 1870/1880’erne et stort antal mindre danske rederier, og har siden nærmest haft monopol på transport af danske landbrugsprodukter til UK.

DFDS’s første afsejling fra Esbjerg blev udført af hjuldamperen ’Riberhuus’ i 1875 med losning i Thameshaven.

Lasten bestod af kreaturer, og da turistfart endnu ikke var udbredt, bestod de få passagerer af forretningsrejsende, som under primitive forhold selv måtte medbringe bestik og håndklæder.

Læs også: Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Senere samme år blev Newcastle og Hull føjet til rutenettet.

Thameshaven blev senere erstattet af Harwich (Parkeston Quay), som lå tættere på Esbjerg, og som havde jernbaneforbindelse til London.

Transport af kreaturer var besværlig og med mange restriktioner, og efter oprettelsen af andelsslagterier og mejerier i Danmark, bestod landbrugseksporten til UK fra 1882 næsten

udelukkende af bacon, smør og æg.

Baconbådene
De første eksportbåde bestod af små dampskibe, som havde ringe passagerkapacitet.

Ved overgang fra kreaturer til transport af smør og bacon, krævedes en helt anden type skibe.

Det blev til bygning af en stribe af mindre dampskibe under 1.000 tdw, blandt andet den sejlivede s/s ’Tyr’, som blev købt brugt i 1900, og sejlede i 51 år for DFDS.

I 1896 fik rederiet leveret de tre søsterskibe ’Primula’, ’Ficaria’ og ’N. J. Fjord’.

Læs også: Fagforbund: Norsk forslag er en trussel mod europæiske søfolk

Det var kombinerede last- og passagerskibe, med langt større komfort for passagerer end tidligere.

Skibene fik en lang levetid hos DFDS, og ’Primula’ blev således først solgt til ophugning i 1938 efter 42 års tro tjeneste.

Dette endte med at blive en typisk ting for rederiet, som sjældent solgte skibe til videre sejlads, men for det meste beholdt skibene til de var udslidte.

DFDS havde i mange år den flåde i Danmark med den højeste gennemsnitsalder.

Dette blev dog radikalt ændret i 1964, efter at J. Lauritzen overtog aktiemajoriteten i DFDS, og iværksatte et stort nybygningsprogram med levering af intet mindre end 31 nybygninger i perioden 1964-1969. Men det var en helt anden historie.

Gråt skrog
Baconbådene havde gråt skrog, hvilket var med til at sænke temperaturen på skroget, da skibene sejlede med let fordærvelige produkter.

Med undtagelse af de ældre skibe, var de desuden udstyret med kølemaskineri.

Fra 1900 til 1963 blev der købt og bygget 15 dampskibe og ni motorskibe til transport af landbrugsprodukter til UK.

Nogle af de mere kendte var fire søsterskibe bygget 1911-1924, nemlig ’Diana’, ’Hebe’, ’Rota’ og ’Bellona’ på cirka 1.000 tdw, hvor ’Hebe’ først blev udrangeret i 1959 efter 47 års sejlads på England.

Herefter fulgte dampskibene ’Margrethe’, ’Dagmar’, ’Flora’, ’Vidar’, ’Hroar’ og ’Alexandra’.

’Alexandra’ af 1931 blev det sidste dampskib bygget til englandsfarten, og det næstsidste i denne fart, kun overgået af ’Diana’ (ex ’Linda Clausen’), købt i 1950 og solgt til Grækenland i 1965.

DFDS’s passagerskib ’Bothnia’ blev det sidste dampskib under dansk flag, og solgt til skrotning i 1966.

Fra 1951 blev der udelukkende bygget motorskibe, alle med de kendte blomsternavne:

’Ficaria’ blev den første leveret i 1951 efterfulgt af ’Primula’, ’Blenda’, ’Bellona’, ’Freesia’, ’Magnolia’ og ’Petunia’ på 2.000 - 2.800 tdw.





Mere om: DFDS


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO: Se nybygget CMA CGM-skib ramme kaj

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Nu starter udvidelsen af Gøteborg Havn

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Nyhedsbrev

Danske Redere: Der er håb for sømandsskatten

Online Avis Arkiv

Maersk Drilling sikrer ny kontrakt for 'Maersk Intrepid'

Plus

Fagforbund: Norsk forslag er en trussel mod europæiske søfolk

CO-Søfart har sendt en protest til Norges regering over forslag, der vil lade færgerederiet Color Line hyre billig udenlandsk arbejdskraft til Kiel-færgerne

Plus

50 år: Maskinmestrenes formand kom hovedkuls ind på posten

Plus

Søfarten bør være afgørende Brexit-tema for Danmark

Ugens maritime synspunkt

Plus

Ganzhorns hjerte banker for de søfarende

Fritz Ganzhorn var overrasket over at blive opsagt som direktør fra Søfartens Ledere efter 19 år på posten. Nu ser han frem og er åben for muligheder både i og udenfor den maritime branche

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Plus

Fjord Lines topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job hos det norske færgerederi risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Fritz Ganzhorn fratræder

Plus

DFDS-konkurrent i offensiven i Nordeuropa

SHORTSEA: Finnlines’ italienske ejer løftede sløret for ny serie af mega-ro/pax-færger til Østersøen

12

“Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

De nye priser i Rønne Havn er et opgør med en tradition for, at færgerederierne selv bestemmer prisen på anløb, lyder det fra havnedirektør Thomas Bendtsen

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

Medie: Her skal pengene komme fra i A.P. Møller-Mærsk

Hapag-Lloyd bestiller 8600 kølecontainere hos Mærsk

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Tunesisk ro/ro nu adskilt fra containerskib

Positionsbillede

Plus

Danmarks 'svenske' rederier: Derfor holder vi fast i Dannebrog

Plus

Pristjek: Anløb i Rønne Havn koster kassen

Søfart har tjekket prisen på at anløbe en række danske færgehavne. Rønne Havn, der ligger i strid med Danske Færger og Molslinjen om taksterne, er suverænt dyrest

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

MHI Vestas præsenterer den første 10MW vindturbine i historien

Carsten Mortensen forlader BW Group af personlige årsager

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Vi foretager alle typer prøvebelastninger med waterbags – f.eks. denne med en waterbag på hele 100T

Mirit Glas tilbyder skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

ABB vinder 20 MUSD ordre på innovativ offshore vindtransformer

Temadag om varmemåling og varmeregnskaber 2018

SITECH ansætter ny sælger til Nord- og Vestjylland

Varme hænder også i byggeriet

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober ...

Send til en kollega

0.353