23948sdkhjf

Her er Danmarks legendariske baconbåde

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

Transport af danske landbrugsprodukter til England var med til at gøre danske rederier store...

Danmark har fra midten af 1800 tallet været stor-eksportør af landbrugsprodukter til Storbritannien.

Det begyndte med eksport af kreaturer, hvor de jyske dyr blev afskibet via Hamborg til England.

Da Danmark mistede Sønderjylland til Tyskland i 1864, blev der behov for en isfri havn på vestkysten af Jylland som erstatning for Hamborg.

Valget faldt i 1868 på Esbjerg, som dengang kun bestod af et par gårde og huse, og således ikke var en rigtig by.

Esbjerg Havn blev åbnet for trafik i 1874 efter en byggeperiode på seks år, hvor der herskede klondike-lignende tilstande i området.

Landbrugsprodukter
DFDS har fra rederiets stiftelse i 1866 sejlet landbrugsprodukter fra København til Storbritannien, men efter åbningen af Esbjerg Havn har denne været knudepunkt for rederiet.

DFDS absorberede i 1870/1880’erne et stort antal mindre danske rederier, og har siden nærmest haft monopol på transport af danske landbrugsprodukter til UK.

DFDS’s første afsejling fra Esbjerg blev udført af hjuldamperen ’Riberhuus’ i 1875 med losning i Thameshaven.

Lasten bestod af kreaturer, og da turistfart endnu ikke var udbredt, bestod de få passagerer af forretningsrejsende, som under primitive forhold selv måtte medbringe bestik og håndklæder.

Læs også: Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Senere samme år blev Newcastle og Hull føjet til rutenettet.

Thameshaven blev senere erstattet af Harwich (Parkeston Quay), som lå tættere på Esbjerg, og som havde jernbaneforbindelse til London.

Transport af kreaturer var besværlig og med mange restriktioner, og efter oprettelsen af andelsslagterier og mejerier i Danmark, bestod landbrugseksporten til UK fra 1882 næsten

udelukkende af bacon, smør og æg.

Baconbådene
De første eksportbåde bestod af små dampskibe, som havde ringe passagerkapacitet.

Ved overgang fra kreaturer til transport af smør og bacon, krævedes en helt anden type skibe.

Det blev til bygning af en stribe af mindre dampskibe under 1.000 tdw, blandt andet den sejlivede s/s ’Tyr’, som blev købt brugt i 1900, og sejlede i 51 år for DFDS.

I 1896 fik rederiet leveret de tre søsterskibe ’Primula’, ’Ficaria’ og ’N. J. Fjord’.

Læs også: DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

Det var kombinerede last- og passagerskibe, med langt større komfort for passagerer end tidligere.

Skibene fik en lang levetid hos DFDS, og ’Primula’ blev således først solgt til ophugning i 1938 efter 42 års tro tjeneste.

Dette endte med at blive en typisk ting for rederiet, som sjældent solgte skibe til videre sejlads, men for det meste beholdt skibene til de var udslidte.

DFDS havde i mange år den flåde i Danmark med den højeste gennemsnitsalder.

Dette blev dog radikalt ændret i 1964, efter at J. Lauritzen overtog aktiemajoriteten i DFDS, og iværksatte et stort nybygningsprogram med levering af intet mindre end 31 nybygninger i perioden 1964-1969. Men det var en helt anden historie.

Gråt skrog
Baconbådene havde gråt skrog, hvilket var med til at sænke temperaturen på skroget, da skibene sejlede med let fordærvelige produkter.

Med undtagelse af de ældre skibe, var de desuden udstyret med kølemaskineri.

Fra 1900 til 1963 blev der købt og bygget 15 dampskibe og ni motorskibe til transport af landbrugsprodukter til UK.

Nogle af de mere kendte var fire søsterskibe bygget 1911-1924, nemlig ’Diana’, ’Hebe’, ’Rota’ og ’Bellona’ på cirka 1.000 tdw, hvor ’Hebe’ først blev udrangeret i 1959 efter 47 års sejlads på England.

Herefter fulgte dampskibene ’Margrethe’, ’Dagmar’, ’Flora’, ’Vidar’, ’Hroar’ og ’Alexandra’.

’Alexandra’ af 1931 blev det sidste dampskib bygget til englandsfarten, og det næstsidste i denne fart, kun overgået af ’Diana’ (ex ’Linda Clausen’), købt i 1950 og solgt til Grækenland i 1965.

DFDS’s passagerskib ’Bothnia’ blev det sidste dampskib under dansk flag, og solgt til skrotning i 1966.

Fra 1951 blev der udelukkende bygget motorskibe, alle med de kendte blomsternavne:

’Ficaria’ blev den første leveret i 1951 efterfulgt af ’Primula’, ’Blenda’, ’Bellona’, ’Freesia’, ’Magnolia’ og ’Petunia’ på 2.000 - 2.800 tdw.





Mere om: DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Milliardæren bag Stena har vilde vækstplaner i Danmark

Plus

Dansk ekspert om 'Helge Ingstad'-fejl: Børnelærdom for skibsingeniører

Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Plus

Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

Torm mister sin CFO

Nyhedsbrev

Esvagt-joint venture nedsætter risici ved havmølleinspektioner

Online Avis Arkiv

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Preparation is key in cable service

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Alle Torms tre bebudede skibssalg effektueret

TANK: Danskflaget MR-tankskib har, som det sidste af tre Torm-skibe solgt i tredje kvartal, nu skiftet ejer

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Positionsbillede

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Livbåde til bygninger

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Celsius køber endnu en produkttanker

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Bunker Holding-direktør vinder pris

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Rejsegilde hos Fyns Kran Udstyr A/S i Odense

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Nu det jul igen, og nu det jul igen

Baderums nyhed fra HEWI

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.391