23948sdkhjf

"Jeg elsker at rode med teknik og skibe"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Christian Randrup Nielsen søgte ind som smedelærling på Hirtshals Yard, og det har han ikke fortrudt - ikke to dage er ens, og der er gode muligheder for at videreuddanne sig

Han ville egentlig være skibsmontør.

Men Christian Randrup Nielsen kunne ikke finde en læreplads på trods af gentagene ansøgninger.

Men så skete der noget.

Da han kom til samtale hos værftet Hirtshals Yard lød beskeden, at man ikke havde noget at tilbyde en håbefuld skibsmontør, men at man til gengæld manglede en smedelærling.

Og sådan gik det til, at Christian skiftede uddannelsesretning og blev smedelærling hos Hirtshals Yard.

Årets lærling
Han må have gjort sig positivt bemærket, for tidligere i år tildelte DI Vendsyssel ham prisen som Årets Lærling på grund af højt fagligt niveau og en svendeprøve som bestod af ’et arbejdsbord med mange finesser og som bar præg af kreativitet med gennemtænkte løsninger’.

- Livet som smed på et skibsværft er meget varieret. Den ene dag reparerer man skader fra et bundhavari og den næste dag installerer man en fabrik til hummerforarbejdning. Jeg har også været med fra start til slut i en nybygning, der tog næsten fire måneder at gennemføre, forklarer Christian Randrup Nielsen.

Han blev straks fastansat på Hirtshals Yard, da hans lærlingetid var overstået.

- Den store forskel ved at arbejde som svend er, at man får mere ansvar og får lov at arbejde alene på projekterne. Lige nu har vi et supplyskib inde ved kaj, hvor vi skal have lavet noget rørarbejde, siger Christian Randrup Nielsen.

Drøm om maskinmester
Christian Randrup Nielsen er opvokset i Hirtshals og har derfor altid været tæt knyttet til byens store havn. Han begyndte som nævnt som skibsmontør hos EUC Nord, og det var relativt ukompliceret at blive omskolet til klejnsmed.

- Jeg har altid været glad for teknik og det lå jo lige til højrebenet at søge ind maritime industri. Det har jeg slet ikke fortrudt, forklarer Christian Randrup Nielsen.

Hvad er din karriereplan i den maritime branche?
- Jeg kunne godt tænke mig at videreuddanne mig i den maritime branche og læse til maskinmester i Frederikshavn.

Vil du gerne ud og sejle?
- Ja, helt sikkert. Det kunne være spændende at stikke til søs i en periode, og så måske forfølge en karriere på land efterfølgende.

Hvad siger Hirtshals Yard til, at du vil videre?
- Det bakker de da heldigvis op om. De har et princip om, at de gerne sender deres unge medarbejdere videre ud i verden, hvis det betyder, at de kan komme tilbage igen med stærkere faglige kompetencer. Og det satser jeg da stærkt på, siger Christian Randrup Nielsen.

Nordjylland satser på lærlinge
Christian er omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af brancheudviklingscenteret Marcod. Partnere i ordningen er Hirtshals Yard, Orskov Yard, VMS Group, MAN Energy Solutions, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor samt KS Maskinteknik.

- Velkvalificeret arbejdskraft et lige så stort konkurrenceparameter som gode produkter, og Danmark har brug for, at flere af vores unge vælger en erhvervsuddannelse, som er et sikkert kort på hånden i forhold til jobmuligheder og videreuddannelse, siger maritim lærlingekoordinator Anette H. Sørensen.

Hun fortsætter:

- Christian er et godt eksempel på dette, og Hirtshals Yard er en del af det produktionsdanmark, der udviser ansvar i forhold til at uddanne kvalificeret arbejdskraft.

Den maritime lærlingeordning ved Marcod er et samarbejde mellem ti maritime virksomheder, som har ansat en fælles ressource til at tiltrække flere lærlinge til den maritime branche, højne kvaliteten i uddannelserne, understøtte virksomhederne i håndteringen af lærlinge samt koordinere en turnusordning mellem partnerne således, at virksomhederne hjælper hinanden med at uddanne deres lærlinge bedst muligt til fremtiden.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Elfærge og aflyst ordre koster Søby Værft millioner

Ærø-værftet tabte i alt 13 mio. kr. før skat i 2018. Årsagen er primært forsinkelser i elfærge-projektet E-Ferry, og at en kunde trak sig fra en ombygningsordre

Plus

Værftsdirektør om elfærge: "Det har været utrolig dyrt for os"

Trods milliontab på elfærgen 'Ellen' tror værftsdirektør Roar Falkenberg på, at projektet i sidste ende vil give bonus til Ærø-værftet i form af øget knowhow

Plus

Wärtsilä sætter ny kurs i Danmark

Den finske gigant Wärtsilä har solgt fra og skåret til i Danmark. Men de danske aktiviteter spiller fortsat en vigtig rolle i finnernes digitale ambitioner, lyder det fra Roger Holm, der står i spidsen for en omsætning på mere end 18 mia. kr.

Norsk fregat skal afhændes efter forlis

Kære maritime kolleger; der er store muligheder i FN’s verdensmål

DEBAT: Det danske maritime erhverv er vant til at agere agilt i international sammenhæng, og virksomhederne har været i front med at have gode løsninger klar til at understøtte bæredygtig vækst - Så lad os nu komme i gang!

Nyhedsbrev

8.331 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk vil overbookinger til livs med ny online-platform

Online Avis Arkiv

USA advarede Danmark om Dan-Bunkering: Men jetbrændstofleverancer fortsatte

Plus

Se billederne: Hanstholm Havns molehoved er nu på plads

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

VIDEO
BILLEDSERIE: Maritim drone på jomfrusejlads i Svendborg

Danmarks første sejlende autonome drone til søopmålinger blev mandag søsat i Svendborg Havn.

Plus

Isklumper kan fjerne skibsfartens CO2-udslip

Danske eksperter på vej med helt nyt koncept, hvor skibenes røggasser omformes til tøris, som lagres på bunden af havet

Carsten Mortensen bag ny investeringsfond

Ærø Kommune indgår forlig med Søby Værft om 'Ellen'

4

VIDEO: Sådan skal autonome 'Yara Birkeland' fortøje sig selv

Plus

Tilløbsstykke i Thy: 7.000 ton molehoved på slæb

USA vil skærpe overvågning af skibstrafik nær Iran

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019
DNV GL sammen med japansk værft om grønnere bulk carriers

Oshima Ultramax 2030-bulk carrier er første step mod langt grønnere bulk carriers

Plus

Dannebrog taber højde på rangliste

Paris MoU klar med årets opgørelse over gode, halvdårlige og meget dårlige flagregistre. Danmark er faldet fra en 4. til en 11. plads

Mærsk ændrer ruter i Hormuz-strædet efter tank-angreb

Donation skal forbedre sømænds velfærd i Aalborg

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Positionsbillede: 'Marseille Mærsk' i Gøteborg

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

ADP finder ny topchef i egne rækker

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spidex kobling

Driftsprincippet er den afgørende faktor - TÜV Süd

ÆrøXpressen

Portalkraner og svingkraner til marinen

Renovering af slangekoblinger - Hammer Union & Break Away

Safirglas, det hårde glas - næsten ligeså hårdt som diamant

Technoflex/Reich

Geopal introducerer GP-NOVA

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

50 år og vind i sejlene

Ny epoxy stick fra Weicon - "en all-rounder"

Edge Computing skaber værdi for BKV

Container-løsning

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Process Engineering løfter flere opgaver i Pharma industrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Hærdet glas er glas med ekstra stor brudstyrke! Og fås hos Mirit Glas

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

Technoflex Koblinger

CO2 neutralt website

Nye regler om kemiske arbejdspladsvurderinger

Ny type arbejdsplatform til demo hos Ajos

TESS ønsker god sommer!

Send til en kollega

0.179