23948sdkhjf

"Jeg elsker at rode med teknik og skibe"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Christian Randrup Nielsen søgte ind som smedelærling på Hirtshals Yard, og det har han ikke fortrudt - ikke to dage er ens, og der er gode muligheder for at videreuddanne sig

Han ville egentlig være skibsmontør.

Men Christian Randrup Nielsen kunne ikke finde en læreplads på trods af gentagene ansøgninger.

Men så skete der noget.

Da han kom til samtale hos værftet Hirtshals Yard lød beskeden, at man ikke havde noget at tilbyde en håbefuld skibsmontør, men at man til gengæld manglede en smedelærling.

Og sådan gik det til, at Christian skiftede uddannelsesretning og blev smedelærling hos Hirtshals Yard.

Årets lærling
Han må have gjort sig positivt bemærket, for tidligere i år tildelte DI Vendsyssel ham prisen som Årets Lærling på grund af højt fagligt niveau og en svendeprøve som bestod af ’et arbejdsbord med mange finesser og som bar præg af kreativitet med gennemtænkte løsninger’.

- Livet som smed på et skibsværft er meget varieret. Den ene dag reparerer man skader fra et bundhavari og den næste dag installerer man en fabrik til hummerforarbejdning. Jeg har også været med fra start til slut i en nybygning, der tog næsten fire måneder at gennemføre, forklarer Christian Randrup Nielsen.

Han blev straks fastansat på Hirtshals Yard, da hans lærlingetid var overstået.

- Den store forskel ved at arbejde som svend er, at man får mere ansvar og får lov at arbejde alene på projekterne. Lige nu har vi et supplyskib inde ved kaj, hvor vi skal have lavet noget rørarbejde, siger Christian Randrup Nielsen.

Drøm om maskinmester
Christian Randrup Nielsen er opvokset i Hirtshals og har derfor altid været tæt knyttet til byens store havn. Han begyndte som nævnt som skibsmontør hos EUC Nord, og det var relativt ukompliceret at blive omskolet til klejnsmed.

- Jeg har altid været glad for teknik og det lå jo lige til højrebenet at søge ind maritime industri. Det har jeg slet ikke fortrudt, forklarer Christian Randrup Nielsen.

Hvad er din karriereplan i den maritime branche?
- Jeg kunne godt tænke mig at videreuddanne mig i den maritime branche og læse til maskinmester i Frederikshavn.

Vil du gerne ud og sejle?
- Ja, helt sikkert. Det kunne være spændende at stikke til søs i en periode, og så måske forfølge en karriere på land efterfølgende.

Hvad siger Hirtshals Yard til, at du vil videre?
- Det bakker de da heldigvis op om. De har et princip om, at de gerne sender deres unge medarbejdere videre ud i verden, hvis det betyder, at de kan komme tilbage igen med stærkere faglige kompetencer. Og det satser jeg da stærkt på, siger Christian Randrup Nielsen.

Nordjylland satser på lærlinge
Christian er omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af brancheudviklingscenteret Marcod. Partnere i ordningen er Hirtshals Yard, Orskov Yard, VMS Group, MAN Energy Solutions, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor samt KS Maskinteknik.

- Velkvalificeret arbejdskraft et lige så stort konkurrenceparameter som gode produkter, og Danmark har brug for, at flere af vores unge vælger en erhvervsuddannelse, som er et sikkert kort på hånden i forhold til jobmuligheder og videreuddannelse, siger maritim lærlingekoordinator Anette H. Sørensen.

Hun fortsætter:

- Christian er et godt eksempel på dette, og Hirtshals Yard er en del af det produktionsdanmark, der udviser ansvar i forhold til at uddanne kvalificeret arbejdskraft.

Den maritime lærlingeordning ved Marcod er et samarbejde mellem ti maritime virksomheder, som har ansat en fælles ressource til at tiltrække flere lærlinge til den maritime branche, højne kvaliteten i uddannelserne, understøtte virksomhederne i håndteringen af lærlinge samt koordinere en turnusordning mellem partnerne således, at virksomhederne hjælper hinanden med at uddanne deres lærlinge bedst muligt til fremtiden.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Dansk ekspert om 'Helge Ingstad'-fejl: Børnelærdom for skibsingeniører

Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Plus

Milliardæren bag Stena har vilde vækstplaner i Danmark

Plus

Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

Torm mister sin CFO

Nyhedsbrev

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Online Avis Arkiv

Esvagt-joint venture nedsætter risici ved havmølleinspektioner

Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Preparation is key in cable service

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Alle Torms tre bebudede skibssalg effektueret

TANK: Danskflaget MR-tankskib har, som det sidste af tre Torm-skibe solgt i tredje kvartal, nu skiftet ejer

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Positionsbillede

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Livbåde til bygninger

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Celsius køber endnu en produkttanker

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Bunker Holding-direktør vinder pris

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Rejsegilde hos Fyns Kran Udstyr A/S i Odense

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Nu det jul igen, og nu det jul igen

Baderums nyhed fra HEWI

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.276