23948sdkhjf

Mærsk åbner op for scrubbere

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods tidligere aversion imod scrubbere som løsningen på de kommende svovlkrav vil Mærsk nu bestille et ukendt antal røgrensere

Man har et standpunkt, indtil man tager et nyt. 

Sådan er det i hvert fald i Mærsk, hvor Maersk Lines driftsdirektør Søren Toft så sent som i februar omtalte scrubbere som en ufornuftig løsning. 

Nu lyder der andre toner fra Niels-Henrik Lindegaard, der er chef for Maersk Oil Trading. I en mail til Reuters bekræfter han, at Maersk har besluttet sig for at bestille scrubbere til "et begrænset antal" skibe i rederiets 750 skibe store flåde.

- Brugen af scrubbere er en lille del af – og bare én ud af flere elementer i – vores overordnede strategi for at sikre overholdelsen af 2020-kravene i tide, skriver han og tilføjer, at Mærsk stadig ser brugen af lavsvovlsholdigt brændstof som den bedste måde at efterleve kravene. 

Søren Tofts aversion mod scrubbere kom for dagen under Mærsks kapitalmarkedsdag i februar. Her forklarede han, at Maersk Line trods grundige analyser ganske enkelt ikke kunne få regnestykket til at gå op. 

Læs også: Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Læs mere: Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

- Det er både dyrt og kompliceret. Vi regner med, at det ville koste mellem 5 og 10 mio. dollars pr. scrubber pr. skib, hvis vi ønskede at adressere 2020-problemerne med scrubber, sagde Søren Toft dengang og fortsatte:

- Herudover mener vi ikke, at der er tilstrækkelig klarhed over, hvordan myndighederne agter at løse de reguleringsmæssige udfordringer ved scrubber-teknolgien. Hvordan skal restprodukterne håndteres og bortskaffes så det lever op til kravene? Disse spørgsmål er endnu meget uafklarede.

Netop vanskeligheder med myndighederne er også et af argumenterne for, at Paddy Rogers, topchef i tankrederiet Euronav, så sent som i sidste uge vendte ryggen til scrubber-løsningen.

- Scrubbere er ikke en fribillet til at brænde HFO. Du er tvunget til at overvåge og rapportere, hvad du gør, sagde han på SMM i Hamborg med henvisning til, at man risikerer at komme i klemme på grund af papirarbejdet, selvom der i princippet er styr på udledningen.

Læs mere: IMO-krav til svovl presser pris på flybrændstof

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Nyhedsbrev

Plus 1

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Online Avis Arkiv

Ny rapport: Guinea-bugten er farlig

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.128