23948sdkhjf

Mærsk åbner op for scrubbere

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods tidligere aversion imod scrubbere som løsningen på de kommende svovlkrav vil Mærsk nu bestille et ukendt antal røgrensere

Man har et standpunkt, indtil man tager et nyt. 

Sådan er det i hvert fald i Mærsk, hvor Maersk Lines driftsdirektør Søren Toft så sent som i februar omtalte scrubbere som en ufornuftig løsning. 

Nu lyder der andre toner fra Niels-Henrik Lindegaard, der er chef for Maersk Oil Trading. I en mail til Reuters bekræfter han, at Maersk har besluttet sig for at bestille scrubbere til "et begrænset antal" skibe i rederiets 750 skibe store flåde.

- Brugen af scrubbere er en lille del af – og bare én ud af flere elementer i – vores overordnede strategi for at sikre overholdelsen af 2020-kravene i tide, skriver han og tilføjer, at Mærsk stadig ser brugen af lavsvovlsholdigt brændstof som den bedste måde at efterleve kravene. 

Søren Tofts aversion mod scrubbere kom for dagen under Mærsks kapitalmarkedsdag i februar. Her forklarede han, at Maersk Line trods grundige analyser ganske enkelt ikke kunne få regnestykket til at gå op. 

Læs også: Ny svovlsensor skal ikke være bedre end god nok

Læs mere: Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

- Det er både dyrt og kompliceret. Vi regner med, at det ville koste mellem 5 og 10 mio. dollars pr. scrubber pr. skib, hvis vi ønskede at adressere 2020-problemerne med scrubber, sagde Søren Toft dengang og fortsatte:

- Herudover mener vi ikke, at der er tilstrækkelig klarhed over, hvordan myndighederne agter at løse de reguleringsmæssige udfordringer ved scrubber-teknolgien. Hvordan skal restprodukterne håndteres og bortskaffes så det lever op til kravene? Disse spørgsmål er endnu meget uafklarede.

Netop vanskeligheder med myndighederne er også et af argumenterne for, at Paddy Rogers, topchef i tankrederiet Euronav, så sent som i sidste uge vendte ryggen til scrubber-løsningen.

- Scrubbere er ikke en fribillet til at brænde HFO. Du er tvunget til at overvåge og rapportere, hvad du gør, sagde han på SMM i Hamborg med henvisning til, at man risikerer at komme i klemme på grund af papirarbejdet, selvom der i princippet er styr på udledningen.

Læs mere: IMO-krav til svovl presser pris på flybrændstof

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Her er forklaring på motorstop på evakueret bulk-skib nær Viking Sky

Ni måtte evakures fra selvlosseren 'Hagland Captain', som fik motorstop tæt 'Viking Sky'. Årsagen er fundet

Redningsskipper: Krydstogtskib burde ikke have sejlet i uvejr

Det vækker undren hos redningsskipper Magne Sætren, at det nødstedte krydstogtskib sejlede ud i første omgang.

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Samarbejdet med Eimskip ændrer RAL-flåden

Norden sælger fire tørlastskibe

I løbet af de seneste fire uger har Norden solgt fire bulk-skibe i bestræbelserne på at få mindre ejet tonnage

1

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

Nyhedsbrev

1

Elektronisk udkig skal gøre dansk skibstrafik autonom

Online Avis Arkiv

Havnedirektør fyret i Næstved

Plus

Forår i Grønland er en kamp mod isen

De lukker ruterne nord for Sisimiut i december, når isen bliver for tæt, og de åbner dem tidligst i marts - det skete i sidste uge. RAL’s driftschef fortæller her om udfordringer ved is-sejlads

Plus

Aarhus vokser som nordatlantisk containerhub

HAVNE: Containergiganten MSC og Molslinjen sætter sig på nogle af de sidste ledige arealer på Østhavnen. Dermed slutter 20 års havneudvidelse og næste skridt tages med 140 hektar på den kommende Yderhavn

Plus

Analyse: Tæt på katastrofe - her er de ubesvarede spørgsmål

Med Viking Sky var det tæt på den helt store katastrofe - forløbet rejser en række indtil videre ubesvarede spørgsmål om sikkerheden om bord på skibet

Ni blev reddet op af havet nær ‘Viking Sky’

Plus 1

Torm i Afrika: Der blev slået rekorder, men til sidst overtog Mærsk det hele

I anden del om Torms linjeaktiviteter mellem USA og Afrika beskriver Michael Brauner Clausen, hvordan Torms linjeaktiviteter udviklede sig frem til 2002, hvor alle aktiviteterne blev overtaget af Maersk Sealand – derefter var det slut på en storslået epoke

Norsk krydstogtskib er nået i havn

Efter en dramatisk weekend for passagerne på krydstogtskibet "Viking Sky", er de nu sikkert i havn

Krydstogtskib slæbes mod havn: Pause i evakuering

Redningshelikoptere ophører med at fragte passagerer af krydstogtskibet Viking Sky, mens skibet føres i havn

1

Passagerer evakueres fra nødstedt krydstogtskib i Norge

Et krydstogtskib, der er fanget i hårdt vejr ud for Norges kyst, har sendt et nødopkald ud.

Plus

Nyudviklet stabilisatorsystem modvirker stampebevægelser

Norske Wavefoil skal mindske bunkerforbruget og øge komforten på færøsk færge

Plus

Gammel Thyborøn-færge solgt til videre drift

’Kanalen II’ undgår ophugning efter videresalg til specialrederi og en fremtid som stores/supply-fartøj i Storebælt

Plus

Nye ansigter hos Dan-Bunkering i Dubai

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

Første X-Bow-cruiser med vand under kølen

Plus

MAN ombygger stort containerskib til LNG-drift

Efter Wes Amelie-projektet for to år siden, er LNG-retrofit af et stort totakts-maskineri nu på programmet i 2020

På jagt efter Nordsøens skibsvrag

Skibet ’Vina’, der er ejet af JD-Contractor, er sejlet ud på årets første ekspedition for Sea War Museum Jutland. Målet er at registrere skibsvrag i Nordsøen

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Batterisystemer til solcelleanlæg

Vi leverer minimum én ny kranløsning på alle hverdage!

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Frederikshavn på Færøerne

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hatecke GmbH

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP ...

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Trans...

Send til en kollega

0.207