Mærsk åbner op for scrubbere

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods tidligere aversion imod scrubbere som løsningen på de kommende svovlkrav vil Mærsk nu bestille et ukendt antal røgrensere

Man har et standpunkt, indtil man tager et nyt. 

Sådan er det i hvert fald i Mærsk, hvor Maersk Lines driftsdirektør Søren Toft så sent som i februar omtalte scrubbere som en ufornuftig løsning. 

Nu lyder der andre toner fra Niels-Henrik Lindegaard, der er chef for Maersk Oil Trading. I en mail til Reuters bekræfter han, at Maersk har besluttet sig for at bestille scrubbere til "et begrænset antal" skibe i rederiets 750 skibe store flåde.

- Brugen af scrubbere er en lille del af – og bare én ud af flere elementer i – vores overordnede strategi for at sikre overholdelsen af 2020-kravene i tide, skriver han og tilføjer, at Mærsk stadig ser brugen af lavsvovlsholdigt brændstof som den bedste måde at efterleve kravene. 

Søren Tofts aversion mod scrubbere kom for dagen under Mærsks kapitalmarkedsdag i februar. Her forklarede han, at Maersk Line trods grundige analyser ganske enkelt ikke kunne få regnestykket til at gå op. 

Læs også: Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Læs mere: Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

- Det er både dyrt og kompliceret. Vi regner med, at det ville koste mellem 5 og 10 mio. dollars pr. scrubber pr. skib, hvis vi ønskede at adressere 2020-problemerne med scrubber, sagde Søren Toft dengang og fortsatte:

- Herudover mener vi ikke, at der er tilstrækkelig klarhed over, hvordan myndighederne agter at løse de reguleringsmæssige udfordringer ved scrubber-teknolgien. Hvordan skal restprodukterne håndteres og bortskaffes så det lever op til kravene? Disse spørgsmål er endnu meget uafklarede.

Netop vanskeligheder med myndighederne er også et af argumenterne for, at Paddy Rogers, topchef i tankrederiet Euronav, så sent som i sidste uge vendte ryggen til scrubber-løsningen.

- Scrubbere er ikke en fribillet til at brænde HFO. Du er tvunget til at overvåge og rapportere, hvad du gør, sagde han på SMM i Hamborg med henvisning til, at man risikerer at komme i klemme på grund af papirarbejdet, selvom der i princippet er styr på udledningen.

Læs mere: IMO-krav til svovl presser pris på flybrændstof



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

VIDEO: Sådan blev 'El Faro's forlis efterforsket

Betjening af Christiansø i udbud

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Nyhedsbrev

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Online Avis Arkiv

International rådgivning på højt niveau

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

International rådgivning på højt niveau

Hver dag er ny under overfladen

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand ...

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

Send til en kollega

0.291