23948sdkhjf

Bunkergiganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

| Af Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen og Ursula R. Taylor | Tip redaktionen om en historie

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Sagerne med beskidt bunker, som menes at have ført til motorstop på mere end 100 skibe i år alene, viser sig nu også at trække tråde til Thorco.

Efter længere tids uvished om, hvad der forårsagede motorstoppet på MPP-skibet 'Thorco Lineage', som gik på grund i Fransk Polynesien i juni, giver et anklageskrift nu et bud. For motorstoppet er blevet omdrejningspunkt for et søgsmål blandt store internationale bunkerselskaber. 

Ifølge mediet Ship and Bunker har Trans-Tec, et datterselskab til World Fuel Services, sagsøgt Bomin Bunker Oil Coorporation. I anklageskriftet står der, at det var beskidt bunker leveret af Bomin, der førte til motorstop og den deraf følgende grundstødning på Thorco-skibet. Derfor mener Trans-Tec, at Bomin bør betale omkostningerne i forbindelse med havariet. 

Bomin leverede 680 ton

Søgsmålet kommer angiveligt efter, at WFS modtog en ordre om bunker til 'Thorco Lineage' den 1. juni. Ordren kom fra det delvist Thorco-ejede Singapore-selskab TKK Shipping, der har 'Thorco Lineage' på charter. 

Samme dag bestilte Trans-Tec 680 ton bunker hos Bomin, der leverede bunkeren til skibet den 7. juni i Cristobal-havnen i Panama. På daværende tidspunkt blev der ikke konstateret problemer med kvaliteten af den leverede bunker. 

Læs også: Mærsk slås mod øget statsstøtte

Da hovedmotoren på 'Thorco Lineage' stod af den 24. juni, skete det angiveligt inden for 24 timer efter, at den nye bunkerleverance blev taget i brug på skibet. Af anklagen fra Trans-Tec fremgår det ifølge Ship and Bunker:

- Samme dag, den 24. juni 2018, notificerede chartrerne af 'Thorco Lineage' via TKK Trans-Tec om skibets grundstødning og motorstop med påstand om, at årsagen var upassende marinebrændstof leveret af Trans-Tec i Cristobal/Panama, som var af dårlig kvalitet og/eller med de forkerte specifikationer i forhold til det af parterne aftalte. 

Bomin blev angiveligt notificeret, men afviser ansvar med henvisning til, at tidsfristen var overskredet.

Nægtet adgang om bord

Endelig skulle Trans-Tec have sendt en surveyor ud til 'Thorco Lineage' umiddelbart efter motorstoppet. Denne blev dog angiveligt nægtet adgang til både skib, besætning og brændstofprøve af TKK Shipping. 

Læs også: Maersk bygger kølehus i Rusland

Søfart har været i kontakt med Thorco, der har 'Thorco Lineage' i kommerciel management. Her har man dog ingen kommentarer til sagen, så længe den verserer.

Som Søfart tidligere har skrevet, var 'Thorco Lineage' på vej til Hobart i Australien fra Baltimore i USA, da det efter motorstop drev på grund på atollen Raroia i Fransk Polynesien i Stillehavet. I øvrigt den samme atol, som blev enden for Thor Heyerdahls 101 dage lange ekspedition med tømmerflåden 'Kontiki' i 1947.

Læs mere: 'Thorco Lineage' er nu på slæb

'Thorco Lineage' er bygget i 2014, 132 meter langt og har en kapacitet på 17.000 t.dv.

Læs også: Nye regnskabsregler sender Mærsks gæld i vejret

A.P. Møller-Mærsk har endnu ikke oplevet problemer med forurenet bunker, oplyser koncernens presseafdeling.

- Vi er opmærksomme på det forurenede skibsbrændstof, som er fundet i Singapore. Vores flåde er ikke påvirket af hændelsen. Vi driver en af de største containerskibsflåder i verden og har procedurer på plads til at bestemme kvaliteten af det købte brændstof for at beskytte Maersk Line og Hamburg Süd, skriver Mærsk i en email til Søfart.

Procedurerne handler ifølge rederiet om at være meget omhyggelig med udvælgelse af bunkerleverandører. Mærsk forsøger også at undgå havne, som har vist sig at indebære en højere risiko for at modtage forurenet bunker.

- Desuden traf vi for nogle år siden beslutning om at etablere vores eget setup for leverancer på steder, hvor vi har kontrol over pramme og lagre. Dette gør det muligt for os at kontrollere kilden til det brændstof, vi leverer til Maersk Line og andre eksterne kunder, ligesom vi kan gennemføre kvalitetskontrol længere tilbage i forsyningskæden, skriver Mærsk og tilføjer:

- Branchen har tidligere oplevet tilfælde af problemer med brændstofkvaliteten, hvoraf alle blev løst inden for kort tid. Vi forventer ikke, at dette tilfælde vil adskille sig fra de tidligere tilfælde.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Søby Værft kan tilbageholde 'Ellen'

Kaptajn på 'Eems Carrier' frataget retten til at sejle

Torben Østergaard-Nielsen tjener tykt på bunker

Frederikshavn Havn: ISPS-hegn giver adgang til lystfiskere

1

Ny dokumentarfilm skal tiltrække flere kadetter til Mærsk

Mærsk har for nylig færdiggjort optagelserne til en ny dokumentarfilm, der skal give unge et realistisk billede af livet til søs. Filmen skal bruges som værktøj i rederiets rekrutteringsindsats

Nyhedsbrev

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Online Avis Arkiv

MSC-besætning anholdt i USA med enorm kokain-last

Kokain til en værdi af 6,5 mia. kroner var på vej til Europa på 'MSC Gayane', skriver NBC

Vattenfall finder 300 år gammelt ror ved Kriegers Flak

Plus

Se billederne: Her er de vildeste skibe i 2018

Danmark stadig under radaren hos The Royal Institution of Naval Architects, men det danske 2019-felt er stærkt

Knud E. Hansen præsenterer krydstogtskib med sejl

'Front Altair's besætning er tilbage ombord

VIDEO
Aalborg Portland indsætter ny specialbygget flåde

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre nye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere godt én million ton cement om året

ADP finder ny topchef i egne rækker

VIDEO: Se russisk atomisbryder i aktion

Plus

Her er DFDS’ fire spor mod 2023-mål

Nye services i transportkæden og digitalisering er centrale elementer i DFDS’ vækstkurs, som blev præsenteret i går

Plus 1

Mærsk slås mod øget statsstøtte

Asiaterne opgraderer deres statsejede containerflåder, og flere års appetit på megaskibe giver overkapacitet i markedet. Det kommer Mærsk til at slås med i en årrække, men alligevel er en bedring på vej, forlyder det. Ordrebogen er nemlig historisk lav

Store shippingbanker sammen om grønne krav til udlån

En række store shippingbanker er gået sammen om at tage klimaovervejelser med i vurderingen af nye udlån. Mærsk bakker op.

USA sender flere soldater til Mellemøsten som advarsel til Iran

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Norges turistindustri advarer mod krydstogtskibe

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Efter tanker-angreb: Saudi-Arabien giver Iran skylden

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos Pavillon ansætter ny projektkonsulent

Technoflex Afbalancering

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Applied VariMount350 Kompressor

Termisk opsprøjtnings opgave ved Thybotech ApS i dag.

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Elbo Pin Kobling

Lækker biogassen? FLIR GF77 til visualisering af Metangaslækager

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Marine cylinder: 2 trins teleskop

Optimer driften med nøjagtig temperaturovervågning

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-appl...

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Bruger du den rigtige automatsikring?

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Send til en kollega

0.236