23948sdkhjf

Bunkergiganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

| Af Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen og Ursula R. Taylor | Tip redaktionen om en historie

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Sagerne med beskidt bunker, som menes at have ført til motorstop på mere end 100 skibe i år alene, viser sig nu også at trække tråde til Thorco.

Efter længere tids uvished om, hvad der forårsagede motorstoppet på MPP-skibet 'Thorco Lineage', som gik på grund i Fransk Polynesien i juni, giver et anklageskrift nu et bud. For motorstoppet er blevet omdrejningspunkt for et søgsmål blandt store internationale bunkerselskaber. 

Ifølge mediet Ship and Bunker har Trans-Tec, et datterselskab til World Fuel Services, sagsøgt Bomin Bunker Oil Coorporation. I anklageskriftet står der, at det var beskidt bunker leveret af Bomin, der førte til motorstop og den deraf følgende grundstødning på Thorco-skibet. Derfor mener Trans-Tec, at Bomin bør betale omkostningerne i forbindelse med havariet. 

Bomin leverede 680 ton

Søgsmålet kommer angiveligt efter, at WFS modtog en ordre om bunker til 'Thorco Lineage' den 1. juni. Ordren kom fra det delvist Thorco-ejede Singapore-selskab TKK Shipping, der har 'Thorco Lineage' på charter. 

Samme dag bestilte Trans-Tec 680 ton bunker hos Bomin, der leverede bunkeren til skibet den 7. juni i Cristobal-havnen i Panama. På daværende tidspunkt blev der ikke konstateret problemer med kvaliteten af den leverede bunker. 

Læs også: Norsk bilrederi skifter ud på chefposten

Da hovedmotoren på 'Thorco Lineage' stod af den 24. juni, skete det angiveligt inden for 24 timer efter, at den nye bunkerleverance blev taget i brug på skibet. Af anklagen fra Trans-Tec fremgår det ifølge Ship and Bunker:

- Samme dag, den 24. juni 2018, notificerede chartrerne af 'Thorco Lineage' via TKK Trans-Tec om skibets grundstødning og motorstop med påstand om, at årsagen var upassende marinebrændstof leveret af Trans-Tec i Cristobal/Panama, som var af dårlig kvalitet og/eller med de forkerte specifikationer i forhold til det af parterne aftalte. 

Bomin blev angiveligt notificeret, men afviser ansvar med henvisning til, at tidsfristen var overskredet.

Nægtet adgang om bord

Endelig skulle Trans-Tec have sendt en surveyor ud til 'Thorco Lineage' umiddelbart efter motorstoppet. Denne blev dog angiveligt nægtet adgang til både skib, besætning og brændstofprøve af TKK Shipping. 

Læs også: Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Søfart har været i kontakt med Thorco, der har 'Thorco Lineage' i kommerciel management. Her har man dog ingen kommentarer til sagen, så længe den verserer.

Som Søfart tidligere har skrevet, var 'Thorco Lineage' på vej til Hobart i Australien fra Baltimore i USA, da det efter motorstop drev på grund på atollen Raroia i Fransk Polynesien i Stillehavet. I øvrigt den samme atol, som blev enden for Thor Heyerdahls 101 dage lange ekspedition med tømmerflåden 'Kontiki' i 1947.

Læs mere: 'Thorco Lineage' er nu på slæb

'Thorco Lineage' er bygget i 2014, 132 meter langt og har en kapacitet på 17.000 t.dv.

Læs også: Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

A.P. Møller-Mærsk har endnu ikke oplevet problemer med forurenet bunker, oplyser koncernens presseafdeling.

- Vi er opmærksomme på det forurenede skibsbrændstof, som er fundet i Singapore. Vores flåde er ikke påvirket af hændelsen. Vi driver en af de største containerskibsflåder i verden og har procedurer på plads til at bestemme kvaliteten af det købte brændstof for at beskytte Maersk Line og Hamburg Süd, skriver Mærsk i en email til Søfart.

Procedurerne handler ifølge rederiet om at være meget omhyggelig med udvælgelse af bunkerleverandører. Mærsk forsøger også at undgå havne, som har vist sig at indebære en højere risiko for at modtage forurenet bunker.

- Desuden traf vi for nogle år siden beslutning om at etablere vores eget setup for leverancer på steder, hvor vi har kontrol over pramme og lagre. Dette gør det muligt for os at kontrollere kilden til det brændstof, vi leverer til Maersk Line og andre eksterne kunder, ligesom vi kan gennemføre kvalitetskontrol længere tilbage i forsyningskæden, skriver Mærsk og tilføjer:

- Branchen har tidligere oplevet tilfælde af problemer med brændstofkvaliteten, hvoraf alle blev løst inden for kort tid. Vi forventer ikke, at dette tilfælde vil adskille sig fra de tidligere tilfælde.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Plus 1

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

England vælger dansk design til nye fregatter

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Nyhedsbrev

Plus

Salg af to skibe fra konkursramte Blue Star Line

Hong Kong-selskab specialiseret i formidling af ophugning køber to af Blue Star Lines ankerhåndteringsskibe

Online Avis Arkiv

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Monjasa flytter til shipping-hub i København

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Plus

Kina debuterer som skibsbygger på krydstogtområdet

Niels-Erik Lunds selskab har 24 dage forud for tidsplanen taget levering af verdens første kinesisk-byggede krydstogtskib til det internationale marked

Plus

Ugens leder: Ny havn bukker under for "byudvikling"

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

AP Møller vil skabe stærk vindmølle-underleverandør

Danske Rederier laver nyt kursus i ledelse

Hurtigruten kom først med hybridskib gennem Nordvestpassagen

Plus

Ændringer i kontrolsystem klar til at bringe ’Ellen’ tilbage i drift

Ærøfærgerne er i dag torsdag få godkendelser fra at få ny el-færge tilbage i drift i en uge, hvor også back-up-færgen blev ramt af uheld

Plus

Fuld fart i maritim digitalisering

KRONIKKEN: Den maritime digitalisering og automatisering er "alive and kicking". Og endda specielt i forhold til iværksætteri

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

OSK skal designe nye jernbanefærger til New Zealand

Kiwi Rail går efter dansk design, når de i 2024 indsætter en ny generation af færger på Cook-strædet

Flådefornyelse øger minus hos Royal Arctic Line

Det ventede underskud fra årets første seks måneder blev større efter merudgifter til nye bygdeskibe

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Teknisk Messe hos Teknidan

Palfinger Marine - en verdens omspændende organisation på 11.000 medarbejdere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Optimér din energianvendelse med retvisende nøgletal

Beskyt dine plastikgennemføringer

FIFISH P3 Undervandsdrone

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-733...

Gode tilbud fra Stålspecialisten på værktøjsmaskiner - kraner - udstyr

Send til en kollega

0.212