Mærsk sender verbal nødraket op for overfyldt skib

| Af Ritzau/urt | Tip redaktionen om en historie

'Alexander Mærsk' ligger ud for Sicilien med over 100 reddede mennesker om bord. Situationen er uholdbar.

Fredag gik containerskibet 'Alexander Mærsk' i aktion, da et skib med migranter i Middelhavet var i havsnød. Mere end 100 mennesker er reddet, men nu vil Italien ikke lade 'Alexander Mærsk' sætte dem af.

Derfor ligger skibet for tredje dag i træk for anker ud for den sicilianske havn ved byen Porzallo.

- Vi er rigtigt stolte af vores besætning for, at de har reddet alle disse mennesker og har gjort det sikkert. At vi så nu ikke kan landsætte disse mennesker er dybt beklageligt.

- Vores besætning er slet ikke gearet til at håndtere dette her. Der er mere end 100 mennesker ekstra om bord på et skib, der er lavet til 24. Det er både sikkerheds- og helbredsmæssigt uholdbart, siger Palle Laursen, teknisk direktør i Maersk Line.

Problematiske forhold

Skibet får forsyninger fra Italien, så der ikke mangler mad og vand. Men forholdene er fortsat meget problematiske.

- Det er en situation, der skal løses på minutter og timer, ikke dage. Vi taler med alle, vi kan, der vil lytte til os. Dette her må løses, og det må dem, der har ansvaret også kunne se, siger Palle Laursen.

Italien, der netop har valgt en ny og mere indvandringskritisk regering, ønsker ikke at tage imod migranterne. Der har været argumenteret for, at Danmark bør tage imod dem.

Men rent praktisk er det ifølge direktøren begrænset, hvor langt man kan fragte så mange mennesker på skib, der ikke er beregnet til det.

- Det er vores klare præference, at de bliver landsat i Italien, hvor skibet ligger. Det er af sikkerhedsmæssige hensyn.

Læs også: Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

- Jo længere, de er om bord, jo større risiko er der for deres helbred. Men også for vores besætning. Hvis man begynder at sejle, så ved vi ikke, om den nuværende efter omstændighederne gode stemning om bord ændrer sig.

- Det er mennesker i en enormt stresset og ulykkelig situation, siger Palle Laursen.

Han fortæller, at Maersk Line relativt ofte opsamler nødstedte migranter. Maersk Line har samlet omkring 2.600 nødstedte mennesker op i Middelhavet de seneste år.

Læs også: Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Det vil man blive ved med, for det byder både loven og ånden i containerrederiet.

- Dette her kommer absolut ikke til at ændre på, at vi altid stiller op, hvis folk er i nød til søs. Ikke fordi de internationale konventioner byder os det, men fordi, det er en rolle, vi tager på os.

- Det er afgørende, at man til enhver tid kan regne med, at alle gør deres yderste for at hjælpe folk i havsnød. Det gør vi, og det er en grundlæggende del af det, at være rederi for os, siger Palle Laursen.

/ritzau/


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Nyhedsbrev

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Online Avis Arkiv
Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Hver dag er ny under overfladen

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Positionsbillede

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Droner sænker prisen på offshore-vind

Globalt energi know-how til lokale kunder

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og prod...

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Send til en kollega

0.361