23948sdkhjf

Mærsk sender verbal nødraket op for overfyldt skib

| Af Ritzau/urt | Tip redaktionen om en historie

'Alexander Mærsk' ligger ud for Sicilien med over 100 reddede mennesker om bord. Situationen er uholdbar.

Fredag gik containerskibet 'Alexander Mærsk' i aktion, da et skib med migranter i Middelhavet var i havsnød. Mere end 100 mennesker er reddet, men nu vil Italien ikke lade 'Alexander Mærsk' sætte dem af.

Derfor ligger skibet for tredje dag i træk for anker ud for den sicilianske havn ved byen Porzallo.

- Vi er rigtigt stolte af vores besætning for, at de har reddet alle disse mennesker og har gjort det sikkert. At vi så nu ikke kan landsætte disse mennesker er dybt beklageligt.

- Vores besætning er slet ikke gearet til at håndtere dette her. Der er mere end 100 mennesker ekstra om bord på et skib, der er lavet til 24. Det er både sikkerheds- og helbredsmæssigt uholdbart, siger Palle Laursen, teknisk direktør i Maersk Line.

Problematiske forhold

Skibet får forsyninger fra Italien, så der ikke mangler mad og vand. Men forholdene er fortsat meget problematiske.

- Det er en situation, der skal løses på minutter og timer, ikke dage. Vi taler med alle, vi kan, der vil lytte til os. Dette her må løses, og det må dem, der har ansvaret også kunne se, siger Palle Laursen.

Italien, der netop har valgt en ny og mere indvandringskritisk regering, ønsker ikke at tage imod migranterne. Der har været argumenteret for, at Danmark bør tage imod dem.

Men rent praktisk er det ifølge direktøren begrænset, hvor langt man kan fragte så mange mennesker på skib, der ikke er beregnet til det.

- Det er vores klare præference, at de bliver landsat i Italien, hvor skibet ligger. Det er af sikkerhedsmæssige hensyn.

Læs også: Over 130 frygtes omkommet ved Djibouti

- Jo længere, de er om bord, jo større risiko er der for deres helbred. Men også for vores besætning. Hvis man begynder at sejle, så ved vi ikke, om den nuværende efter omstændighederne gode stemning om bord ændrer sig.

- Det er mennesker i en enormt stresset og ulykkelig situation, siger Palle Laursen.

Han fortæller, at Maersk Line relativt ofte opsamler nødstedte migranter. Maersk Line har samlet omkring 2.600 nødstedte mennesker op i Middelhavet de seneste år.

Læs også: Maersk Drillings driftsresultat falder inden børsnotering

Det vil man blive ved med, for det byder både loven og ånden i containerrederiet.

- Dette her kommer absolut ikke til at ændre på, at vi altid stiller op, hvis folk er i nød til søs. Ikke fordi de internationale konventioner byder os det, men fordi, det er en rolle, vi tager på os.

- Det er afgørende, at man til enhver tid kan regne med, at alle gør deres yderste for at hjælpe folk i havsnød. Det gør vi, og det er en grundlæggende del af det, at være rederi for os, siger Palle Laursen.

/ritzau/
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Nyhedsbrev

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Online Avis Arkiv
Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

Plus

Flere DIS-skibe medfører flere søulykker

Antallet af kollisioner, brande og grundstødninger stiger på større lastskibe som følge af flere indflagninger

Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm

Grønlandske søkort må vente til 2026

DSV hæver bud på Panalpina

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Plus

Yndlingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Automatisk slangeopruller fra TESS

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Send til en kollega

0.266