23948sdkhjf

Udflytning forsinker grønlandske søkort til 2020

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Først i 2020 vil Geodatastyrelsens produktion af grønlandske søkort være tilbage på sporet

I 2009 aftalte det daværende Miljøministeriet og det grønlandske selvstyre, at det sidste af i alt 73 nye søkort over grønlandske farvande skulle være færdigt i år. Indtil videre er der produceret 32, og der kommer ikke flere før slutningen af 2020.

Det skriver Altinget.

De nye kort skulle ellers gøre det mere sikkert for især ikke-lokalkendte kaptajner og styrmænd i eksempelvis krydstogtskibe at manøvrere i de grønlandske fjorde og farvande.

Først i slutningen af 2020 forventes produktionen at være tilbage på samme niveau som i 2015 før udflytningen, fremgår det af et nyt notat fra Rigsrevisionen om Danmark i Arktis.

- Rigsrevisionen kan konstatere, at udflytningen har haft negative konsekvenser for Geodatastyrelsens produktion. Vi kan også konstatere, at der ikke er færdiggjort nye grønlandske søkort i 2016 eller i 2017, og at Geodatastyrelsen vurderer, at produktionen frem til udgangen af 2020 vil være under genetablering, skriver Rigsrevisionen i sit notat.

Læs også: Stort år for Grønlands Maritime Center

Ville ikke med til Aalborg

I 2015 blev produktionen sat på pause, da 14 ud af de 15 medarbejdere hos Geodatastyrelsen, der stod for søkortproduktionen, ikke ønskede at flytte med, da styrelsen blev flyttet fra Københavns Nordvest-kvarter til udkanten af Aalborg.

På det tidspunkt var der produceret 32 kort. Og det er der stadig. Hverken i 2016 eller 2017 er der kommet kort ud fra Geodatastyrelsens nye lokaler i Nordjylland. Det på trods af, at styrelsen ansatte en gruppe briter, der også har erfaring med produktion af søkort.

- Det er godt nok lang tid, de skal have for at rekonstruere produktionen. Det er ikke tilfredsstillende, siger Socialdemokratiets grønlandsordfører Karin Gaardsted til Altinget.

Helt i koma

Enhedslistens grønlandsordfører, Christian Juhl, stiller sig også uforstående over for, hvorfor produktionen har stået helt stille siden 2015. Og først vil være genetableret i 2020.

- Jeg forstår ikke, at man ikke har kunnet tegne et eneste kort i løbet af to år. Der er da fuldstændig gået koma i det arbejde, når man ikke kan det. Man påstår, at man tager specialister ind udefra. Og så skal de alligevel starte helt forfra med at blive oplært. Det forekommer meget besynderligt," siger Christian Juhl til Altinget og fortsætter:

- Jeg er hamrende nervøs for, at der sker en ulykke oppe ved Grønland, fordi man har for dårligt kortmateriale. Masser af de store turistskibe sejler ind steder, hvor man som kaptajn er nødt til at være meget, meget opmærksom på skær og risikoen for at grundstøde.

Mere om: Grønland | Søkort


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

Derfor sank norsk fregat

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Plus

Stregerne sættes til nyt havforskningsskib

SKIBSDESIGN: Længenæret ønske om afløser til ’Dana’ konkretiseres nu for DTU Aqua af Knud E. Hansen

Nyhedsbrev

Plus

Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Online Avis Arkiv
Plus

Lauritzen-boss vil jagte brugte gastankskibe

Gastank- og tørlastrederiet skruer op for ambitionerne om flådevækst efter et kvartal med positive tegn i begge divisioner

J. Lauritzen ser positive tegn i tørlast trods handelskrig

Gastank- og tørlastrederiet mindskede underskuddet i tredje kvartal, selvom markedet for de største gastankskibe fortsat er udfordret

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Positionsbillede

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Plus

Norge og Nordjylland mødes i Hirtshals

Under overskriften Skagerrak Business Summit 2018 mødes erhvervslivet på tværs af brancher og Skagerrak – ikke mindst de maritime industrier

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Plus

Skou: Mærsks transformation i god gænge

Efter et tredje kvartal med pæn vækst på toplinjen og plus på bundlinjen, glæder Mærsks topchef sig over, at koncernens transformation er på skinner

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.267