23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Opkøb og partnerstrategi koster på bundlinjen hos Weilbach

Digital transformation har spist af overskuddet hos den gamle danske producent af bl.a. søkort
























Læs også:Weilbach styrer mod digital fremtid



ÅRSREGNSKAB: WEILBACH A/S
Mio. kr.2018/192017/18
Bruttofortjeneste13,813,3
EBITDA0,50,2
Resultat før skat1,04,0
Årets resultat1,14,1
Egenkapital24,623,5


Weilbach har i de seneste år fokuseret kraftigt på digitalisering af forretningen og opbygning af et partnernetværk. Det har kostet på bundlinjen hos firmaet, viser den netop offentliggjorte årsrapport, som dækker perioden 1. maj 2018 til 30. april 2019. Her fremgår det, at Weilbach i 2018/19 fik et resultat efter skat på 1,1 mio. kr. mod 4 mio. kr. året før. Virksomheden opgiver ikke sin omsætning, men den nærmer sig ifølge direktør Torben Frerks ’et trecifret millionbeløb’. Af regnskabet fremgår det også, at bruttofortjenesten voksede en smule til 13,8 mio. kr. fra 13,3 mio. kr. i 2017/18. Firmaets egenkapital udgjorde ved regnskabsårets udgang knap 25 mio. kr., men er i det nye regnskabsår steget til 50 mio. kr. qua et kapitalindskud fra ejerfonden. Weilbachs ejer er fonden Iver C. Weilbachs Fond. Koncernen har Weilbach A/S som hovedselskab, men består herudover af følgende selskaber: Weilbach Invest ApS (tidligere Weilbach Ejendom), Weilbach Singapore Pte. Ltd., Weilbach Egypt Ltd., CherSoft Ltd., AtoBviaC Ltd. Ifølge ledelsesrapporten er der blevet allokeret betydelige ressourcer på integration af et af de opkøbte firmaer, Chersoft, og opbygning af forhandlernetværk. – I hele omstillingsprocessen har vi kun haft to år uden overskud. Det ene år var i forbindelse med finanskrisen, og det andet var, da pundet faldt 20 pct. i forbindelse med Brexit, siger Torben Frerks.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.171