23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk-brandet falder i værdi

Værdien af varemærket Mærsk er ikke, hvad den var for bare et år siden, viser undersøgelse.

Som brands er samtlige af de fem mest værdifulde danske virksomheder gået tilbage i værdi i løbet af de seneste år. Heriblandt også A.P. Møller-Mærsk, der ligesom sidste år indtager en fjerdeplads på listen. 

Det fremgår af en undersøgelse, som Brand Finance har lavet. 

Værdien af Mærsk-brandet er faldet med 12 pct. til 19,621 mia. kroner, hvor værdien i 2017 lå på 21,418 mia. kroner. Rangordnen på listen er dog uændret i forhold til sidste år, da både Lego, Arla, Danske Bank og Pandora, der indtager på henholdsvis første-, anden-, tredje- og femtepladsen, også er faldet i værdi. 

Ifølge Brand Finance hænger Mærsk-brandets fald sammen med, at 2017 for Mærsk har været et år præget af store og hurtige forandringer. 

- Med tiden vil Mærsks brand blive vurderet ud fra, om virksomheden kan levere en succesfuldt integreret container-, havne- og logistikservice, imens den skaber værdi igennem den bredede transportsektor, skriver Brand Finance og tilføjer, at opkøbet af Hamburg Süd vil spille en vigtig rolle i den nye strategi.

Det er i øvrigt usædvanligt, at samtlige top 5-selskaber på listen over de mest værdifulde brands falder i værdi, da mange virksomheder er blevet mere værd i løbet af den seneste periode. Det vurderer David Haigh, der er CEO i Brand Finance. 

- Selvom de opererer i forskellige brancher, står alle Danmarks top 5-brands over for markante markedsmæssige udfordringer. Det kan koste på et brands værdi på kort sigte at tilpasse sig til ændrede forhold, siger han. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|