23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Leverandører: Dobbelt så mange LNG bunker-fartøjer i 2020

Antallet af bunkerfartøjer, der kan forsyne handelsflåden med LNG, vil være fordoblet i 2020, vurderer koalitionen af LNG-leverandører SEA/LNG.

Op til IMO's nye svovlkrav træder i kraft i 2020, vil vi som minimum se en fordobling i antallet af bunkerfartøjer, der kan forsyne andre skibe med LNG.

Sådan lyder vurderingen fra Peter Keller, der er formand for koalitionen af LNG-leverandører SEA/LNG, i et nyligt blogindlæg

- LNG-infrastrukturen er ved at være godt udbygget. Tilbage står den sidste mil, hvor industrien udviser en stigende appetit på at investere, skriver han.

Hvis han får ret i sine forudsigelser, er der dog tale om en fordoblingen ud fra et beskedent udgangspunkt. I 2017 kom det første LNG-bunkerfartøj på søen, og i starten af 2018 er yderligere fem kommet til. 

Peter Keller skriver også, at særligt ét spørgsmål trænger sig på, når rederier overvejer at investere i skibe, der har LNG som drivmiddel: Vil der være LNG tilgængeligt der, hvor vi skal bruge det?

Som et svar på spørgsmålet har SEA/LNG oprettet en database, hvor man kan se, hvor i verden det er muligt at bunkre LNG. Databasen hedder Bunker Navigator.

Læs også: Maritime storspillere bag ny unik LNG-koalition

Som Søfart tidligere har skrevet, står en række store selskaber bag SEA/LNG. Blandt dem er General Electric Marine, Mitsubishi, Wärtsilä, DNV-Gl, Lloyd's Register, Engie, ENN Group, Shell Downstream, Qatargas, Carnival Corp., NYK Line, Tote Maritime og Rotterdam Havn.

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.167|instance-web01