Danmarks største skibsladning tang på vej til Læsø

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

M/S Samka har æren af at fragte 35 tons tang fra Stege Havn til Læsø, hvor det skal bruges på huse.

Der bliver fest og skåltaler, når 35 tons tang fra Bogø, Møn og Tærø ankommer til Læsø lørdag 12. maj. Det er årets første tang, som bliver sejlet fra Stege Havn på Møn til Østerby Havn på Læsø, hvorfra det losses og bliver kørt til øens ”tangbank”, en stor hal midt på Læsø.

Læs også: Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Det er 'Samka', der får æren af sejladsen. Den 33,5 meter lange coaster fra 1956 har en kapacitet på 240 t.dv. og blev bygget på H.C. Christensens Stålskibsværft i Marstal. Der blev i alt bygget 23 af disse mindre motorskibe, kaldet Carolinere, med Marshal-hjælp fra USA i efterkrigsårene.

'Samka', der tilhører Marstal Søfartsmuseeum, er den ene af to Carolinere, som stadig er på danske hænder.

Fra sidst i maj og det meste af dette år bliver der tænget på livet løs på Læsø. Det er tredje år i træk, at gamle, forfaldne tage og deres huse bliver totalt renoveret for – som prikken over i’et – at kunne bære de metertykke, tonstunge tangtage, som er et særkende for Læsø.

Oprindeligt var alle Kattegat-øens huse og gårde tænget med tang fra Læsø, men de seneste århundreder er det ene tangtag efter det andet forsvundet i takt med, at både håndværk og høst af ålegræs til tangtage blev vanskeligere og gik i glemmebogen.

Projekt ”Red tangtagene” sikrer nu en helt enestående kulturarv. Tangtage udført som på Læsø findes nemlig ingen andre steder i verden. Flere fonde har sammen med Slots- og Kulturstyrelsen bevilget 34 mio. kr. til den første fase af redningsaktionen.

Materialet til tangtagene kan ikke længere skaffes fra Læsø i den krævede kvalitet, så det er nu tre leverandører fra øerne ved det sydøstlige Sjælland, der leverer de mange tons ålegræs – i farvandet omkring Bogø, Tærø og Møn har man nemlig høstet tang til eksport helt frem til 1960'erne.

Når tængearbejdet på Læsø er færdigt sidst på året, har 12 huse fået helt nyt tangtag. Dermed er der brugt omkring 500 tons ålegræs til tage på tre år – en historisk rekord, for da tangtagene var almindelige, skiftede man normalt ikke tagene ud så ofte. De holder nemlig op imod 250 år.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

"Jeg elsker lange søpassager"

Efter en årrække på Torms tankskibe er Mathilde Olsen nu maskinmester på det nyrenoverede ’Georg Stage’. Hun opfordrer andre kvinder til at se muligheder i maskinrummet

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Plus

Mad til søs
Er din mad til søs god nok?

Moderne søfolk vil have sund og helst økologisk mad. Især de unge. Men følger rederierne med tiden? I en ny artikelserie sætter Søfart mad i fokus, og vi begynder hos en truet race - en dansk hovmester

Containerrater i højeste niveau i et år

Nyhedsbrev

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Online Avis Arkiv

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

DFDS's aktier hårdt ramt af tyrkisk uro efter opkøb

Det danske rederi DFDS købte i juni et stort, tyrkisk rederi. Med landets finansielle krise rammer det aktien.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
MARTEC vil øge optaget

Nordjyllands store uddannelsescenter inden for søfart satser på at øge optaget på de maritime uddannelser

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Plus

Få gratis højaktuelle tekniske input i efteråret

KONFERENCER: Emner som reduktion af drivhusgasser, dekommissionering og nyt ro/ro-tonnage programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond

Positionsbillede

Plus

VM i rekordsommer i Aarhus’ bynære havn

FOTOREPORTAGE: Debut-sæsonen for Aarhus’ store sats med at binde byen og havnen sammen kunne ikke være bedre

Europa vil importere mere LNG fra USA

Nu kan 'SSL Kolkata' tømmes for fuel

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Mærsk og IBM sætter navn på fælles barn

Det blockchain-baserede system til at håndtere transaktioner med containere har nu 94 deltagende partnere verden over.

A.P. Møller Capital rejser 6,3 mia. kr. til Afrika-fond

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden med EasyCert  

RS Components lagerfører nu energibesparende SylSmart-belysning

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Friktionshængsler – En simpel og stærk løsning!

Prysmian INSIGHT 2.udgave 2018 er nu online

Dansk Energirådgivning A/S etablerer kontor i Østdanmark

Automatik 2018

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Ströter Flangeencodere

Send til en kollega

0.563