Danske havne investerer for over fem milliarder

| Af Jane Schmidt Klausen og Morten Munk Andersen | Tip redaktionen om en historie

De kommende år investerer de danske havne mere end fem mia. kroner i arealudvikling og udvidelser. Det årlige investerings- niveau er steget markant siden 2009.

Der er godt gang i investeringslysten hos de danske havne. Frem mod 2023 investerer de samlet over fem mia. kroner i primært anlægsprojekter. Størstedelen af investeringerne falder i perioden 2018-2020.

Det viser en rundspørge, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har gennemført blandt en række af de danske havne.

Investeringerne dækker blandt andet arealudvikling og kajudvidelser.

- Havnene er - ligesom alle andre sektorer - under forandring som følge af, at markedet ændrer sig. De skal være i stand til fortsat at sætte de rette rammevilkår op for dem, der opererer på havnen. Og det kræver store investeringer at være konkurrencedygtig, siger Hans Arne Kristiansen, konstitueret direktør for brancheforeningen Danske Havne, generelt om investeringerne.

Flere udvidelser på vej

Ligesom Rønne Havn har andre danske havne også givet udtryk for yderligere udvidelsesplaner, der dog ikke er finansieret endnu

Søby Havn på Ærø ønsker at udvide med flere moler og kajanlæg for cirka 160 mio. kroner. En VVM-undersøgelse skulle være klar medio 2018

Esbjerg Havn har for nylig afsluttet en udvidelse på 250.000 kvm, men forventer at nå den maksimale kapacitet allerede næste år. Der er planer om at udvide for en mio. kvm mere (kaldet etape 5 og 6)

På Frederikshavn Havn færdiggør Aarsleff snart etape 1 af udvidelsen og forventer senere i år at påbegynde Etape 2. Etape 3 er planlagt, men igangsættelse og tidsplan er ikke offentliggjort

By & Havn investerer mest
By & Havn er den aktør, der investerer mest. Udviklingsselskabets formål er netop at udvikle arealer samt stå for havnedriften i Københavns Havn.

I perioden 2018-2020 er der her besluttet investeringer for 1,5 mia. kroner. Derudover er der potentielle projekter, som endnu ikke er endelig besluttet, for to mia. kroner i perioden 2018-2022. Det oplyser Carsten Boll, økonomidirektør i By & Havn.

- Der er med de 1,5 mia. kroner mere tryk på by end på havn, fortæller han med henvisning til, at størstedelen af beløbet vil gå til arealudvikling i Ørestad og Nordhavn foruden et parkeringsanlæg.

Investeringerne er "i høj grad" en konsekvens af de allerede solgte områder, som skal gøres klar, og nye områder, som skal forbedres til salg, fortæller han.

Investerer 1,5 mia. om året
Ifølge Danske Havne er det årlige investeringsniveau steget de sidste 10 år.

Investeringsgraden - målt som årlige bruttoinvesteringer i procent af omsætningen - blev forøget fra et niveau på 45 procent i 2014 til 62 pct. i 2016 og de planlagte investeringer udgør 85 pct. af omsætningen i perioden 2017-20, viser en undersøgelse, de har gennemført.

Det betyder, at sektorens samlede investeringsaktivitet årligt ligger i størrelsesorden 1,5 mia. kroner mod cirka en mia. kroner årligt i perioden 2015-16, og cirka 0,5 mia. kroner i perioden 2009-14.

Men kan Danmark bære alle de her investeringer?
- Det er op til havnene selv at vurdere deres business-case. Vi har ingen grund til at tro, at de laver projekter, som ikke giver forretningsmæssig mening. Man må gå ud fra, at de bruger deres sunde fornuft i investeringerne, siger Hans Arne Kristiansen.

Udsigt til mere
Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri, kommer med et forsigtigt gæt på, at havneområdet kan opleve aktivitetsvækst fremadrettet.

- Inden for kystsikring sker der meget som følge af blandt andet stigende vandstande. Man skal også huske på, at verdensøkonomien har det rigtigt godt, hvilket taler for, at skibstransporten holder niveau, selvom det meste stadigvæk foregår på land, siger han.

Læs mere: Rønne er i gang med første etape af stor havneudvikling

Havnenes investeringer

Mio. kroner Beløb Periode
Esbjerg 25 2018
Femern* - 2020-?
Frederikshavn 330 2018-19
Grenaa 30-35 2018
Hanstholm 550-600 2018-20
Kalundborg 200 2017-19
København (By & Havn) 1.500 2018-20
Køge 200 2018-22
Odense 360 ?
Rønne 600 2017-19
Skagen 570 2019-21
Vordingborg 307-312 2018-19
Aarhus 368 2018-23
Samlet 5.100
*En del af totalbudgettet på 52,5 mia. kroner på den kommende faste Femern-forbindelse går til en midlertidig arbejdshavn. Femern A/S vil ikke oplyse værdien af arbejdshavnen

Sådan gjorde vi

Investeringsniveauet for de danske havne er fundet dels gennem en rundspørge blandt havneselskaberne og dels gennem oplyste summer i udbud.

Der er så vidt muligt udeladt investeringer i byggeri, eksempelvis bolig- og erhvervsejendomme. Langt størstedelen af det samlede beløb vedrører altså anlægsopgaver.

Listen er ikke udtømmende, og der kan være igangværende eller kommende havneprojekter, som vi har overset.
Mere om: Danske Havne


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Nyhedsbrev

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Online Avis Arkiv

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Kommuner raser over Canal Tours

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

To døde efter VLCC-eksplosion

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Norden i plus trods tørke i tank

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.26