Stigende fragtrater giver gevinst til Mærsk-aktionærer

| Af Ritzau/redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fire ugers konstante stigninger i containerraterne har været med til at sende Mærsk-aktien i vejret.

Den sidste uge i april bragte så gode nyheder til Mærsk, at koncernens aktie løftede sig til den mest indbringende i C25-indekset i april måned.

Læs også: Mærsk storsælger men taber på containere

Med en stigning på 8,7 pct. - svarende til en kursgevinst på 13 mia. kroner - blev A.P. Møller-Mærsk den aktie, der steg relativt mest i værdi i april. Det viser en analyse fra Spar Nord.

Den store stigning kommer samtidig med, at Shanghai Containerized Freight Index steg for fjerde uge i træk. Det endte i index 760,67, hvor det i slutningen af maj ramte årets foreløbige lavpunkt i 560,88 point.

Det var særligt ruterne fra Asien til Nordeuropa, der vejer forholdsvist tungt i indekset, som bar stigningen. I sidste uge steg prisen for at sende en TEU på ruten med hele 32,5 pct. til 774 dollar.

Gode nyheder

Dermed har de hårdt prøvede aktionærer i Mærsk fået lidt gode nyheder, lyder det fra senioranalytiker ved Sydbank Morten Imsgard.

Læs også: Containerrater i højeste niveau i et år

Han forklarer, at opmærksomheden er rettet mod den transformation, som koncernen forsøger at gennemgå de kommende år.

- Man skal se det fra et lavt udgangspunkt. Mærsk har de seneste år været udfordret. De har i to år leveret regnskaber, der ikke kan betragtes som tilfredsstillende på nogen måde, siger han.

- Generelt set må man sige, at hvis man har været Mærsk-aktionær i mere end lige den sidste måned, så er man hårdt prøvet. Det har ikke været nogen fest.

Stadig usikker fremtid

Ifølge aktieanalytiker hos Spar Nord Mikkel Duus-Hansen skyldes Mærsks gode april en stigning i indtjeningen fra fragten af containere.

Læs også: 'Cecilie Mærsk' i kollision med fiskebåd

- Kursstigningen for A.P. Møller–Mærsk har fundet sted inden for den seneste uge efter nyheder om en tilpasning af flåden og en uventet stor stigning i fragtraterne, fortæller han.

Ifølge Morten Imsgard har kursstigningen ikke ændret ved usikkerheden på Mærsks fremtid.

- For mig at se er det en kortsigtet gevinst. Fragtrater svinger meget op og ned. Det er en hårfin balance i et marked, hvor der er rigtig mange skibe, som skal fyldes op på daglig basis, siger han.

Han peger også på, at mildere toner mellem USA og både Nordkorea og Kina kan have givet investorer mere mod på Mærsks forretning på kort sigt.

Læs også: Analysehus: Fordobling af oplagte containerskibe

- Der skal ét tweet fra Donald Trump til, at der er fornyet frygt for, at en handelskrig kan sætte den globale efterspørgsel i stå. Så Mærsk opererer på et skrøbeligt fundament, siger analytikeren.

Selv om aktiehandlerne har set med mildere øjne på Mærsk i april, har intet dog rykket ved en usikker fremtid ifølge Morten Imsgard.

- Morgendagens Mærsk er for mig at se stort set ukendt for investorerne, siger han.

Mere om: fragtrater | Maersk Line


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Endnu et Kosan-skib til DIS

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Nyhedsbrev

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Online Avis Arkiv

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

To døde efter VLCC-eksplosion

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Kommuner raser over Canal Tours

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.252