23948sdkhjf

Danske Maritime: IMO-aftale er alt for uambitiøs

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Målet om at halvere shippings CO2-udledning i 2050 kræver ikke andet end den teknologi, vi allerede kender i dag. Det er ikke særlig ambitiøst, lyder det fra Danske Maritimes underdirektør Michael Prehn.

Aftalen om at begrænse shippings udledning af CO2 med mindst 50 pct. i 2050 kommer ikke til at få den betydning for udviklingen af ny teknologi, som Danske Maritime havde ønsket sig. 

Ifølge brancheorganisationens underdirektør Michael Prehn, der var med på mødet i IMO’s miljøkomité MEPC i sidste uge, er aftalen ikke ambitiøs nok til, at den hurtigt vil føre til nye teknologiske landvindinger.

- Aftalen er så rummelig, at den ikke giver et klart pres på at investere i de nyeste løsninger, siger han til Søfart.

Eksisterende teknologi er nok

Michael Prehn mener, at det er muligt at nå det nye IMO-mål ved hjælp af teknologiske opgraderinger af flåden, som vi allerede kender i dag. Her nævner han blandt andet natugas, batteriteknologi og Flettner-rotorer. Han vurderer, at hvis shippingsektoren fortsatte på samme niveau af udvikling inden for energioptimering, som det er tilfældet i dag, ville branchen helt af sig selv lande tæt på en reduktion af det samlede CO2-udslip, der svarer til målet i IMO’s nye aftale. 

- Målet burde i stedet have været en reduktion på 70-100 pct. i 2050, siger han.

Læs også: Alt for få indberetter miljøtal til IMO's database

Ifølge Michael Prehn flugter 50 pct.-målet med beslutningen om at begrænse den globale temperaturstigning til to grader, som blev fastsat i FN’s klimaaftale fra Paris i 2015. En del af Paris-aftalen var dog også at arbejde hen mod en temperaturstigning på maksimalt 1,5 grader. Hvis IMO i stedet var gået efter 1,5 grader, ville det rykke meget mere ved den teknologiske udvikling,

- På et tidspunkt vil det være nødvendigt at skifte til en helt anden form for brændstof, end vi har tilgængeligt i dag, siger han og peger på brint som et eksempel på en teknologi, der kræver mere udvikling for at blive moden til markedet, men har potentiale til at sænke eller måske endda eliminere CO2-udledningen fra skibe.

Vidste ikke bedre

Han anerkender, at 50 pct.-målet var det politisk opnåelige. Og at det trods alt er positivt, at der nu er indgået en aftale i IMO-regi, så målet bliver bindende for alle parter hele verden over. Han havde bare gerne set en mere teknisk debat på MEPC-mødet, der var præget af en meget politisk diskussion op til indgåelsen af aftalen.

- Jeg tror, at mange havde en opfattelse af, at 50 pct. var det teknisk opnåelige. Men hvis de havde vist, at det er teknisk muligt at nå højere, så tror jeg også, at de havde sat ambitionsniveauet lidt højere, siger Michael Prehn.

Læs også: Her er næste hovedpunkt på MEPC-agendaen

Den tekniske diskussion i IMO kommer i løbet af efteråret. Til oktober er der atter møde i MEPC, og her bliver en del af dagsordenen at fastsætte nogle konkrete krav til, hvordan branchen skal nedsætte CO2-udledningen. Michael Prehn håber på, at IMO vil stille krav om, at gamle skibe skal gennemgå tekniske opgraderinger.

- Ellers bliver det rigtig svært at nå det, siger han og henviser til, at den nye IMO-aftale også indeholder også et mål om at sænke den relative CO2-udledning med 40 pct. i 2030. 

Krav skal være individuelle

Her er det ikke nok at sætte hastigheden ned, som ellers er blandt de forslag, der ligger på bordet. Det vil måske virke for nogle skibe, men ikke for andre, så det er ikke så enkelt, lyder det fra underdirektøren. 

Han mener i stedet, at man må se på, hvordan man kan opgradere hvert enkelt skib. For eksempel ved at forbedre fremdriftsystemer, sænke energibehovet til belysning og ventilation på krydstogtskibe eller optimere køleteknologien på køleskibe.

- For hvert skib vil det være et projekt at finde ud af, hvad man kan gøre ved det for at energioptimere det, siger Michael Prehn. 

Mere om: CO2 | Danske Maritime | IMO | MEPC


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

'Sola TS' advarede forgæves fregat inden kollision

Hverken vagtcentral eller krigsskib reagerede på advarsler fra tankskib om forestående kollision

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

DFDS’ nordeuropæiske marked higer efter Brexit-afklaring

Middelhavet præsterer som forudset i DFDS' tredje kvartal, mens Nordeuropa har lavere markedsvækst som følge af langtrukken britisk EU-exit

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Nyhedsbrev

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skaibstrafik

Online Avis Arkiv

Tre Oslo-færger deltog i eftersøgning af mand over bord

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Stabile rater forud for straftold

Torm går sammen med ME Production i Kina

Plus

Regeringen på vej med strategi mod pirateri

De overordnede strategiske prioriteter for en ny dansk strategi mod pirateri vil blive offentliggjort inden årets udgang, oplyser udenrigsministeren

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus

Godt indhug i oplagte offshoreskibe

OFFSHORE: Mindst to af Maersk Supply Services oplagte skibe er solgt til videre drift i dansk rederi

HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger

OPDATERET: HH Ferries Group skifter navn i forbindelse med dagens indvielse af de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' til fuld eldrift

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

60 års jubilæum midt i den nordjyske maritime klynge

VÆRFTER: Orskov Yard fejrede, at det i år er 60 år siden, at familievirksomheden Ørskov Christensens Stålskibsværft blev etableret i Frederikshavn

VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Fregatten 'Helge Ingstad' havde vigepligt, da den kolliderede med 250 meter lang aframax med lods om bord

Plus 1

Sådan blev rederiet Dannebrog et af Danmarks største

Det legendariske rederi var i mange år det førende tramprederi i Danmark. Efterfølgende blev der satset stort på tankskibe, som efterhånden blev rederiets hovedaktivitet

Dannebrog satsede stort på tankskibe

Dannebrogs gyldne epoke. Anden del...

Nyt kuld udklækket fra SIMAC

Fregat-kollision betød lukkede oliefelter

En tiendedel af Norges olieproduktion måtte indstilles, da den norske fregat 'Helge Ingstad' torsdag morgen kolliderede med aframax

Plus

’Finlandia Seaways’ klar igen efter brand

Viking Supply sælger sidste PSV'ere i flåden

Plus

Rindbo: Svovlregler er jokeren i tankmarkedet

Oven på et tredje kvartalsregnskab, hvor et svagt tankmarked trak kraftigt ned i resultatet, ser Nordens CEO Jan Rindbo bedring forude både i tank- og tørlast

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

Kom og besøg os på stand J 7216

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr A/S

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Kemisk hærdet glas er tyndt, stærkt og hårdt

Technoflex afbalancering

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen på besøg hos NOS A/S

Kranmontør hos Ajos bliver bredere

Hos Fyns kran Udstyr sælger vi forskellige typer af mandskabskurve - også med låge

Nye Siemens Simatic Apps til MindSphere

Ny app vil oversætte mellem døve og hørende

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Mangler du overblik over udstyr og lovpligtige eftersyn?

Glasrør og glasstænger efter kundens specifikationer? Kontakt Mirit Glas

Crack Testing Agent - Spray Kit

Ny Salgschef ansat hos TESS Danmark

68 ton load test af transportrammer

Send til en kollega

0.498