23948sdkhjf

Rivaler overhaler Mærsk i profitjagt

Konkurrenter som CMA CGM gør det vanskeligt for Mærsk at leve op til sit løfte om at slå konkurrenterne på container-indtjeningen.

A.P. Møller-Mærsk risikerer at måtte opgive et af shippingkoncernens allerhelligste løfter til sine aktionærer. At kerneforretningen, containerrederiet Maersk Line, altid vil slå konkurrenterne med flere længder, når det gælder om at tjene penge. Det skriver Finans.

Den ambitiøse målsætning er, at Maersk Line skal have en overskudsgrad (ebit), der ligger fem procentpoint højere end industriens gennemsnit.

Det har ledelsen på Esplanaden ikke kunnet holde siden 2015, og konkurrenterne er i fuld gang med at indhente og i visse tilfælde endda overhale Mærsk i kunsten at sejle containere med den højeste fortjeneste.

- Det er blevet langt sværere for Mærsk at slå konkurrenterne med de fem procentpoint, siger David Kerstens, analytiker hos den amerikanske investeringsbank Jefferies til Finans.

Imens Mærsk-koncernen daler ned ad ranglisten, har den franske rival CMA CGM nu indtaget førstepladsen.

- Der er ingen tvivl om, at CMA CGM gør det godt i øjeblikket. Der, hvor Mærsk tidligere har været second to none, ligger CMA CGM i øjeblikket second to none, siger Ricky Rasmussen, analytiker hos Nykredit.

CMA CGM har både været i stand til at sænke omkostningerne væsentligt, samtidig med at selskabet profitabelt har øget sine markedsandele uden at sænke raterne. Omkostningerne per transporterede container steg i 2017 kun med 1,6 pct. hos franskmændene, selvom oliepriserne skød i vejret med 42 pct. Mærsks enhedsomkostning steg med 5 pct., skriver Finans.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.16