23948sdkhjf

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Planen for, hvordan Aarhus Havn skal udvides i løbet af de næste 40 år, er nu sendt til miljøvurdering.

Aarhus Havn har planer om at udvide med nye havnearealer ude i havet mod øst. Udvidelsen, der bærer arbejdstitlen ”Yderhavnen” er en del af aftalen om de bynære havnearealer, som Aarhus Havn har måtte afgive til bymæssig bebyggelse. Udvidelsen, der nu er sendt til miljøvurdering, forventes at ske i tre etaper, og den sidste etape forventes færdig om godt 40 år. 

Det oplyser Aarhus Havn i en pressemeddelelse.

Både Aarhus by og Aarhus havn er i kraftig vækst. Befolkningstallet stiger, og det samme gør antallet af arbejdspladser og virksomheder. Det øger behovet for transport af gods – både import og eksport, og for Aarhus Havn er nye havnearealer en forudsætning for fortsat vækst og udvikling og et behov, hvis man skal kunne imødekomme kundernes efterspørgsel.

- Vi er tæt på at færdiggøre havnens nuværende masterplan fra 1997. Og det er med en vis stolthed på hele virksomhedens vegne, jeg kan sige, at prognoserne og visionen har vist sig at holde. Aktuelt arbejder vi med sidste del, nemlig at flytte færgeterminalen væk fra byen og ud på Østhavnen. Yderhavnen er en forlængelse af Østhavnen, og dermed opfylder den et ønske om, at havnen skal flyttes ud i havet – og væk fra byen, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen i pressemeddelelsen.

Han understreger, at de nuværende havnearealer stort set er udnyttede, og at Aarhus Havn har afgivet 600.000 kvm. havnearealer til byen. I første omgang ønsker Aarhus Havn en udvidelse på ca. 300.000 kvm., der udgør første etape (forventes færdig 2030). De to øvrige etaper er på hhv. 650.000 kvm. (forventes færdig 2048) og 450.000 kvm. (forventes færdig 2060)

Læs også: Toldere gør kæmpe kokainfangst på Aarhus Havn

Som Søfart tidligere har skrevet, er de aktuelle væksttal hos Aarhus Havn tocifrede, havnen forventer fortsat vækst på både container- og bulkområdet. Desuden er det en gængs opfattelse, at søtransport skal bidrage til at løse trængslen på de danske veje, hvorfor man må formode, at endnu mere gods i fremtiden vil blive transporteret af blå veje i stedet for sorte.

Den miljøvurdering (VVM-undersøgelsen), som Aarhus Havn nu har anmodet om at få sat i gang, skal undersøge alle relevante miljøforhold. Undersøgelsen vil tage flere år, og der vil undervejs komme en række høringsfaser.

- Yderhavnen er en forudsætning for byen og havnens fortsatte vækst. Den vil blive placeret i god afstand fra Aarhus by, og samtidig er der mulighed for at give plads til et rensningsanlæg på havneudvidelsen i stedet for ved Tangkrogen. Derfor er jeg overbevist om, at en sådan helhedsløsning vil blive godt modtaget af de fleste. Men selvfølgelig vil der altid være modstand at finde et eller andet sted, siger Jakob Flyvbjerg Christensen i pressemeddelelsen.

Mere om: Aarhus Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

'Stellar Daisy's søsterskibe solgt til skrot

Plus

Liberalt lodsmarked: Lille Portus Pilot skal lege med de store

En enkelt lodsvirksomhed har søgt, og fået, tilladelse til transitlodsning efter nye regler trådte i kraft ved årsskiftet - giganten DanPilot hilser konkurrence velkommen

MacArtney politianmelder to medarbejdere

Plus

Fjernet afgift gjorde udslaget for Navigare

For det hurtigt voksende selskab Navigare Capital Partners var den nu afskaffede registreringsafgift den største knast i DIS

IMO 2020-svovlregler
ME Production lander første servicekontrakt på scrubbere

To gange årligt skal scrubber-producenten besøge skibet

Nyhedsbrev

8.531 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Danske Rederier tror på yderligere vækst i flåden

I 2019 voksede antallet af skibe under dansk flag med 21 til 731 skibe, hvilket er ny rekord. Danske Rederier tror på yderligere vækst i de kommende år

Online Avis Arkiv

CARGO/CREW FARTØJ I STÅL

Marstal-rektor hopper direkte til Simac

Når Jeppe Carstensen i morgen afleverer nøglerne til Marstal Navigationsskole, bliver det for at starte i en ny funktion hos konkurrenten i Svendborg

Plus

Danske maskinmestre optimerer i Norge

Noenco hjælper norske og danske redere gennem regeljunglen, når de vil gøre skibene mere grønne og optimere driften

Plus

Livø-færge får livline i mindst et år

Stor LNG-krydstogt-ordre til Wärtsilä

Mærsk ramt af franske strejker

Tuco vil udvikle selvsejlende færge til sydfynsk ø

Afmatning i Nordens største havn

Esvagt vil levere reservedele med droner

Det thailandske søværn henter flere motorer hos MAN

DSV indgår milliardaftale med dansk gigantfirma

Danpilot sikrer struktur med ny station i Spodsbjerg

Nyt skandinavisk projekt skal sikre grønnere transportkæder

MARCOD er sammen med seks danske partnere med i EU-støttet projekt om grønnere transportkorridorer over Skagerrak, Kattegat og Øresund

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Styrmænd og lodser må ikke gå ned og drikke kaffe"

Et opråb fra et rederi til sine besætningsmedlemmer fortæller os om kaffens betydning for lodser og styrmænd i 1928. Dengang var der tilsyneladende en direkte sammenhæng mellem kaffe og forlis

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

Plus

Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Næsten hver tiende kvinde i Søværnet oplever ifølge ny undersøgelse en kønskrænkende omgangstone eller kultur på arbejdspladsen. Uacceptabelt, lyder det fra chefen for Søværnskommandoen

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Venstre skifter søfartsordfører

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Emner udføres - mekanisk, elektrisk, termisk adskillelse

HF Jensen søger en nytænkende Værkfører

Overfladebeskyttelse mod Scrubber vaskevand

PRODUKTFOKUS: Treben i aluminium fra tyske IKAR GmbH

Kurser og seminarer hos Carl Stahl A/S

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

Mangler du en kran i et trangt arbejdsområde?

SEACAT-Schmeding har et hav af ankerkæder

Presfittings og Flaringsystemer til rørinstallationer

Technoflex/Reich

En DENSORB caddy fuld af overraskelser

HighSpeed / Højhastighedskamera - Når det skal gå hurtigt

Siemens Sitrans Probe LU240

Stålspecialisten har leveret traverskran til maskinfabrik

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Send til en kollega

0.172