23948sdkhjf

Containerrute på Stillehavet trak tænderne ud på ØK

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

I 1980’erne begyndte det for alvor at gå ned ad bakke for ØK’s containersatsning - ØK’s liner replacement skibe var for langsomme og havde ikke kapacitet til at konkurrere mod de nybygninger, som konkurrenten Maersk Line satte i drift

ØK’s rute til Vestafrika blev containeriseret i 1977 ved indsættelsen af ’Fionia’ (Fyn) og ’Boringia’ (Bornholm), som var skibe der var lig ’Falstria’ og ’Meonia’, men udstyret med kraner for at betjene havne i Vestafrika.

Denne linje blev i 1988 solgt til rederiet CMB i Belgien.

Dette salg skulle vise sig at være et fornuftigt skridt, idet Maersk Line i 1990 tog et særdeles offensivt skridt netop her med indsættelsen af fire skibe af ’Trein Mærsk’ typen (1316 TEU), efterfulgt af seks skibe af ’Chastine Mærsk’ typen (1350 TEU) fra Nordeuropa til Vestafrika.

Skæbnesvangert
Som en ouverture til den skæbnesvangre Trans Pacific linjefart, som var en væsentlig årsag til ØK’s problemer, fik Kompagniet i 1978-1979 leveret syv såkaldte ’S’-både, hvor ’Sumbawa’ fra Japan blev den første med en kapacitet på 692 TEU plus 30 x 40 fods containere.

Disse blev kaldt Liner Replacement (LR) skibe, med to fra Japan og fem fra Nakskov.

En af årsagerne til denne ordre var at yde hjælp til Nakskov Skibsværft, som var ved at løbe tør for ordrer.

Samtidig ønskede Kompagniet en ny slags skibstype, som kunne dække næsten alle behov.

Skibene fik derfor en masse udstyr, som skulle kunne tilgodese mange forskellige formål. Til gengæld kan man hævde, at det udstyr, der ikke blev anvendt på en given rejse, var død kapital.

Alt dette betød, at skibene blev meget dyre, og endte som en belastning for ØK.

For langsomme
De fem Nakskov-både blev i første omgang indsat på Trans Pacific ruten mellem USA’s vestkyst og Fjerne Østen i konkurrence med ’rene’ celle containerskibe.

Skibene var med 16 knob dog for langsomme, og havde en for lille containerkapacitet til at kunne konkurrere med rigtige containerskibe, som skød en fart på over 22 knob.

Værdien af lasten på et containerskib er enorm, og en sejltid på ekstra 4-5 dage i forhold til rigtige containerskibe, medfører en stor kapitalbinding for kunderne.

Over Stillehavet følger skibene normalt en storcirkel, hvor de kommer tæt på Aleuterne (Alaska), hvor dårligt vejr især om vinteren kan betyde forsinkelser, og medfører problemer med lagerstyring for kunderne.

Skibene havde ringe maskinkraft, og ifølge søfolk rystede hele overbygningen når skibene bankede pæle i søen. Desuden var der en større eksport af varer fra Østen til USA end omvendt, hvilket betød, at skibene ofte sejlede med en del tomme containere den ene vej.

S-bådene blev solgt
Med undtagelse af en stillehavsrute, som ØK drev lige før og efter anden verdenskrig med Victory skibe, og som for øvrigt ikke blev nogen succes, har ØK ikke været involveret i sejlads mellem fremmede kontinenter (cross-trading), men udelukkende drevet linjer fra og til Nordeuropa.

Efter salget af S-bådene efter blot fem års tjeneste til Iran og Jugoslavien, blev de erstattet af ’Falstria’ og ’Meonia’ samt indbefragtede containerskibe, hvilket midlertidigt hjalp lidt på økonomien.

Efter salg af ’Falstria’ og ’Meonia’ i 1992, fortsatte Trans Pacific ruten udelukkende med indbefragtede containerskibe.

Læs også: Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Konkurrencen over Stillehavet var imidlertid stor.

Amerikanske rederier havde visse fordele, og efter år med blodrøde tal lukkede ØK derfor ruten i 1992.

Mærsk tøver
Da ØK gik ind i containerfarten i 1971, var Mærsk mere tøvende, idet de i første omgang gik mere ind for palletiseret gods.

Mærsk fik således i 1974 selv bygget tre semi-containerskibe af ’Marchen Mærsk’ typen.

Disse skibe havde mange ligheder med ØK’s Liner Replacement skibe.

Herefter fik Mærsk i 1974 leveret containerskibet ’Svendborg Mærsk’ (1815 TEU) fra Japan, som en slags forsøg. Man ønskede så at sige at sidde på plankeværket og følge med i, hvordan pionererne taklede containerfartens børnesygdomme.

Helhjertet satsning
I 1975 gik Mærsk helhjertet ind i containerfarten med levering af ni ’A’ både fra Tyskland, som var turbinedrevne, og havde en kapacitet på 1600 TEU.

Disse skibe blev sat ind i rederiets linje mellem USA’s østkyst og Fjerne Østen. Herefter fulgte den nævnte ’L’ serie fra Lindø, og i dag råder Mærsk over 777 containerskibe.

I mens led ØK som sagt svære tab på Trans Pacific ruten, samt i mindre grad på ruten mellem Nordeuropa og Fjerne Østen bl.a. med de tidligere Ben-Line både.

Læs også: "Disciplin skabte min karriere"

I 1993 sluttede ØK’s containereventyr, da man var nødsaget til at sælge containerdivisionen til Mærsk.

Med i handelen fulgte ’Benalder’, ’Benavon’, ’Benarty’, ’Arosia’ og ’Alsia’, ’Nihon’ og ’Toyama’.

Containerfart er meget kapitalkrævende, og da ØK ikke havde de samme økonomiske muskler som Mærsk, blev det slutningen på ØK’s containerengagement.

’Falstria’ og ’Meonia’ var i 1992 og 1993 blevet solgt til Grækenland, og ’Selandia’ og ’Jutlandia’ blev i 1993 solgt til US Navy Sealift Command.

Dette blev desværre enden på 95 års linjefart under splitflag.

ØK var et hæderkronet Kompagni, med en historie og kultur, som var enestående, og som i dag har skabt en form for kult blandt tidligere ØK-søfolk, og skibsinteresserede.











Mere om: ØK


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Plus

Moderne klima-flaskepost søsat af Mærsk

Plus

Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Nyhedsbrev

Plus

Lauritzen-boss vil jagte brugte gastankskibe

Gastank- og tørlastrederiet skruer op for ambitionerne om flådevækst efter et kvartal med positive tegn i begge divisioner

Online Avis Arkiv

Derfor sank norsk fregat

J. Lauritzen ser positive tegn i tørlast trods handelskrig

Gastank- og tørlastrederiet mindskede underskuddet i tredje kvartal, selvom markedet for de største gastankskibe fortsat er udfordret

Plus

Stregerne sættes til nyt havforskningsskib

SKIBSDESIGN: Længenæret ønske om afløser til ’Dana’ konkretiseres nu for DTU Aqua af Knud E. Hansen

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Positionsbillede

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Plus

Norge og Nordjylland mødes i Hirtshals

Under overskriften Skagerrak Business Summit 2018 mødes erhvervslivet på tværs af brancher og Skagerrak – ikke mindst de maritime industrier

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.265