Containerrute på Stillehavet trak tænderne ud på ØK

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

I 1980’erne begyndte det for alvor at gå ned ad bakke for ØK’s containersatsning - ØK’s liner replacement skibe var for langsomme og havde ikke kapacitet til at konkurrere mod de nybygninger, som konkurrenten Maersk Line satte i drift

ØK’s rute til Vestafrika blev containeriseret i 1977 ved indsættelsen af ’Fionia’ (Fyn) og ’Boringia’ (Bornholm), som var skibe der var lig ’Falstria’ og ’Meonia’, men udstyret med kraner for at betjene havne i Vestafrika.

Denne linje blev i 1988 solgt til rederiet CMB i Belgien.

Dette salg skulle vise sig at være et fornuftigt skridt, idet Maersk Line i 1990 tog et særdeles offensivt skridt netop her med indsættelsen af fire skibe af ’Trein Mærsk’ typen (1316 TEU), efterfulgt af seks skibe af ’Chastine Mærsk’ typen (1350 TEU) fra Nordeuropa til Vestafrika.

Skæbnesvangert
Som en ouverture til den skæbnesvangre Trans Pacific linjefart, som var en væsentlig årsag til ØK’s problemer, fik Kompagniet i 1978-1979 leveret syv såkaldte ’S’-både, hvor ’Sumbawa’ fra Japan blev den første med en kapacitet på 692 TEU plus 30 x 40 fods containere.

Disse blev kaldt Liner Replacement (LR) skibe, med to fra Japan og fem fra Nakskov.

En af årsagerne til denne ordre var at yde hjælp til Nakskov Skibsværft, som var ved at løbe tør for ordrer.

Samtidig ønskede Kompagniet en ny slags skibstype, som kunne dække næsten alle behov.

Skibene fik derfor en masse udstyr, som skulle kunne tilgodese mange forskellige formål. Til gengæld kan man hævde, at det udstyr, der ikke blev anvendt på en given rejse, var død kapital.

Alt dette betød, at skibene blev meget dyre, og endte som en belastning for ØK.

For langsomme
De fem Nakskov-både blev i første omgang indsat på Trans Pacific ruten mellem USA’s vestkyst og Fjerne Østen i konkurrence med ’rene’ celle containerskibe.

Skibene var med 16 knob dog for langsomme, og havde en for lille containerkapacitet til at kunne konkurrere med rigtige containerskibe, som skød en fart på over 22 knob.

Værdien af lasten på et containerskib er enorm, og en sejltid på ekstra 4-5 dage i forhold til rigtige containerskibe, medfører en stor kapitalbinding for kunderne.

Over Stillehavet følger skibene normalt en storcirkel, hvor de kommer tæt på Aleuterne (Alaska), hvor dårligt vejr især om vinteren kan betyde forsinkelser, og medfører problemer med lagerstyring for kunderne.

Skibene havde ringe maskinkraft, og ifølge søfolk rystede hele overbygningen når skibene bankede pæle i søen. Desuden var der en større eksport af varer fra Østen til USA end omvendt, hvilket betød, at skibene ofte sejlede med en del tomme containere den ene vej.

S-bådene blev solgt
Med undtagelse af en stillehavsrute, som ØK drev lige før og efter anden verdenskrig med Victory skibe, og som for øvrigt ikke blev nogen succes, har ØK ikke været involveret i sejlads mellem fremmede kontinenter (cross-trading), men udelukkende drevet linjer fra og til Nordeuropa.

Efter salget af S-bådene efter blot fem års tjeneste til Iran og Jugoslavien, blev de erstattet af ’Falstria’ og ’Meonia’ samt indbefragtede containerskibe, hvilket midlertidigt hjalp lidt på økonomien.

Efter salg af ’Falstria’ og ’Meonia’ i 1992, fortsatte Trans Pacific ruten udelukkende med indbefragtede containerskibe.

Læs også: "Disciplin skabte min karriere"

Konkurrencen over Stillehavet var imidlertid stor.

Amerikanske rederier havde visse fordele, og efter år med blodrøde tal lukkede ØK derfor ruten i 1992.

Mærsk tøver
Da ØK gik ind i containerfarten i 1971, var Mærsk mere tøvende, idet de i første omgang gik mere ind for palletiseret gods.

Mærsk fik således i 1974 selv bygget tre semi-containerskibe af ’Marchen Mærsk’ typen.

Disse skibe havde mange ligheder med ØK’s Liner Replacement skibe.

Herefter fik Mærsk i 1974 leveret containerskibet ’Svendborg Mærsk’ (1815 TEU) fra Japan, som en slags forsøg. Man ønskede så at sige at sidde på plankeværket og følge med i, hvordan pionererne taklede containerfartens børnesygdomme.

Helhjertet satsning
I 1975 gik Mærsk helhjertet ind i containerfarten med levering af ni ’A’ både fra Tyskland, som var turbinedrevne, og havde en kapacitet på 1600 TEU.

Disse skibe blev sat ind i rederiets linje mellem USA’s østkyst og Fjerne Østen. Herefter fulgte den nævnte ’L’ serie fra Lindø, og i dag råder Mærsk over 777 containerskibe.

I mens led ØK som sagt svære tab på Trans Pacific ruten, samt i mindre grad på ruten mellem Nordeuropa og Fjerne Østen bl.a. med de tidligere Ben-Line både.

Læs også: 3 Spørgsmål til Martin Iversen om ØK

I 1993 sluttede ØK’s containereventyr, da man var nødsaget til at sælge containerdivisionen til Mærsk.

Med i handelen fulgte ’Benalder’, ’Benavon’, ’Benarty’, ’Arosia’ og ’Alsia’, ’Nihon’ og ’Toyama’.

Containerfart er meget kapitalkrævende, og da ØK ikke havde de samme økonomiske muskler som Mærsk, blev det slutningen på ØK’s containerengagement.

’Falstria’ og ’Meonia’ var i 1992 og 1993 blevet solgt til Grækenland, og ’Selandia’ og ’Jutlandia’ blev i 1993 solgt til US Navy Sealift Command.

Dette blev desværre enden på 95 års linjefart under splitflag.

ØK var et hæderkronet Kompagni, med en historie og kultur, som var enestående, og som i dag har skabt en form for kult blandt tidligere ØK-søfolk, og skibsinteresserede.











Mere om: ØK


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Esvagt runder 20 år på Siri-feltet

Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

Stena Line flytter færgehavn

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Mærsk-aktien skruet ned

Online Avis Arkiv

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Positionsbillede

Dansk skibsdesign til Canada

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Plus

Sommerferie på Søfart

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Send til en kollega

0.274