Oliegigant bag arrest i Aalbæk Bugt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Et datterselskab til oliegiganten Lukoil står bag arresten i tankskibet ‘Natig Aliyev’, som stadig ligger for anker nær Skagen. Det viser aktindsigt, som Søfart har foretaget. Advokat frygter, at sagen kan trække i langdrag.

Opdateret 7. juli kl 13.44 med præcisering fra Eiger Shipping. Se nederst.

Læs også: Efter fem måneder: Palmali lover løn til strandet besætning

Der er store interesser i spil i Aalbæk Bugt nær Skagen, hvor det tyrkisk/russiske tankskib ‘Natig Aliyev’ har ligget for anker siden begyndelsen af februar i år. 

Skibets ejer, det tyrkisk registrerede rederi Palmali, havde ikke betalt besætningen løn i månedsvis, da en gruppe mennesker steg om bord på slæbebåden Svava og satte kurs mod det opankrede tankskib den 27. februar om eftermiddagen.

Gruppen bestod af repræsentanter fra ITF, Søfartsstyrelsen, Nordjyllands Politi, advokatfirmaet Gorrisen Federspiel og Fogedretten i Hjørring. Da gruppen forlod ‘Natig Aliyev’ en lille times tid senere, var det sammen med skibets dokumenter.

Siden den 27. februar har den 19 mand store besætning fået sine penge, og de fleste besætningsmedlemmer er afmønstret. Dermed er ITF og Søfartsstyrelsen tilfredse indtil videre, men den klient, som Gorrisen Federspiel repræsenterer, er stadig langt fra tilfreds. Derfor ligger skibets dokumenter stadig hos Retten i Hjørring.

Læs også: Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

– Vi har desværre ikke modtaget noget som helst officielt svar fra hverken rederiet eller manageren af skibet. Hverken på arresten eller i form af sikkerhedsstillelse, siger Jens V. Mathiasen, partner i Gorrisen Federspiel, til Søfart.

Han fortæller, at den slags sager normalt er overstået i løbet af de første fem dage, når en arrest bliver gennemført. Enten i form af tilbagebetaling af kravet – i der her tilfælde 574.175 dollar inkl. sagsomkostninger, svarende til 3.476.575 kroner – eller i form af sikkerhedsstillelse for det skyldige beløb.

– Vores klienter er selvfølgelig meget overraskede over, at Palmali ikke har tilbudt nogen form for sikkerhed, siger han.

Jens V. Mathiasen vil ikke fortælle, hvem klienten er. Det fremgår dog af en aktindsigt, som Søfart har fået hos Fogedretten i Hjørring, at det er rederiet Eiger Shipping, der har anmodet om at få arrest i ‘Natig Aliyev’.

Læs også: Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år

Eiger Shipping er et datterselskab til oliegiganten Lukoil, der har base i Schweiz. Lukoil havde ‘Natig Aliyev’ på charter i tilbage 2015, men endte med at aflevere tankskibet inden charteraftalen udløb. Eiger Shipping havde lagt ud for bunker om bord på skibet, og havde derudover forudbetalt hyre for skibets besætning i en periode. 

Siden skibet blev afleveret til Palmali i december 2015 har Eiger Shipping krævet at få refunderet bunker på skibet og den forudbetalte hyre til besætningen. Fraregnet sagsomkostninger beløber det sig ifølge fogedbogen til “ikke under” 441.637 dollar.

Hos Gorrisen Federspiel frygter Jens V. Mathiasen, at Palmali ikke har skibets lovpligtige forsikringer på plads.

– Vi er lidt bange for, at de måske ikke engang har P&I-dækning på skibet længere, siger han og forklarer, at P&I-dækningen er en lovpligtig ansvarsforsikring.

Læs også: Monjasa: Lovløse tilstande i Aalbæk Bugt

PRI-dækningen træder bl.a. i kraft i tilfælde af olieforurening, eller hvis skibet sejler ind i en kaj. Hos de fleste P&I-klubber er det muligt at tilkøbe juridisk bistand i tilfælde af eksempelvis arrest. Når der er tale om gode kunder, vil PRI-klubben ofte gå ind og stille sikkerhed med det samme i forbindelse med en arrest, så skibet kan sejle videre med det samme, forklarer Jens V. Mathiasen.

– På den måde er vi lidt urolige for, at der er ugler i mosen, siger han og understreger, at der er tale om ren spekulation fra ham selv og sin klient.

12 russiske besætningsmedlemmer afmønstrede i sidste uge skibet for at flyve hjem.

Præcisering:

CEO i Eiger Shipping Kristian Aursnes oplyser til Søfart, at Eiger Shipping ikke har tilbageleveret 'Natig Aliyef' inden charteraftalens udløb, men blot inden udløbet af det med Palmali aftalte vindue for tilbagelevering. 

Mere om: ITF | Palmali


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Esvagt runder 20 år på Siri-feltet

Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

Stena Line flytter færgehavn

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Mærsk-aktien skruet ned

Online Avis Arkiv

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Positionsbillede

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Plus

Sommerferie på Søfart

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Send til en kollega

0.217