23948sdkhjf

Oliegigant bag arrest i Aalbæk Bugt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Et datterselskab til oliegiganten Lukoil står bag arresten i tankskibet ‘Natig Aliyev’, som stadig ligger for anker nær Skagen. Det viser aktindsigt, som Søfart har foretaget. Advokat frygter, at sagen kan trække i langdrag.

Opdateret 7. juli kl 13.44 med præcisering fra Eiger Shipping. Se nederst.

Der er store interesser i spil i Aalbæk Bugt nær Skagen, hvor det tyrkisk/russiske tankskib ‘Natig Aliyev’ har ligget for anker siden begyndelsen af februar i år. 

Skibets ejer, det tyrkisk registrerede rederi Palmali, havde ikke betalt besætningen løn i månedsvis, da en gruppe mennesker steg om bord på slæbebåden Svava og satte kurs mod det opankrede tankskib den 27. februar om eftermiddagen.

Gruppen bestod af repræsentanter fra ITF, Søfartsstyrelsen, Nordjyllands Politi, advokatfirmaet Gorrisen Federspiel og Fogedretten i Hjørring. Da gruppen forlod ‘Natig Aliyev’ en lille times tid senere, var det sammen med skibets dokumenter.

Siden den 27. februar har den 19 mand store besætning fået sine penge, og de fleste besætningsmedlemmer er afmønstret. Dermed er ITF og Søfartsstyrelsen tilfredse indtil videre, men den klient, som Gorrisen Federspiel repræsenterer, er stadig langt fra tilfreds. Derfor ligger skibets dokumenter stadig hos Retten i Hjørring.

Læs også: Nu kan 'Natig Aliyev' endelig lette anker i Aalbæk Bugt

– Vi har desværre ikke modtaget noget som helst officielt svar fra hverken rederiet eller manageren af skibet. Hverken på arresten eller i form af sikkerhedsstillelse, siger Jens V. Mathiasen, partner i Gorrisen Federspiel, til Søfart.

Han fortæller, at den slags sager normalt er overstået i løbet af de første fem dage, når en arrest bliver gennemført. Enten i form af tilbagebetaling af kravet – i der her tilfælde 574.175 dollar inkl. sagsomkostninger, svarende til 3.476.575 kroner – eller i form af sikkerhedsstillelse for det skyldige beløb.

– Vores klienter er selvfølgelig meget overraskede over, at Palmali ikke har tilbudt nogen form for sikkerhed, siger han.

Jens V. Mathiasen vil ikke fortælle, hvem klienten er. Det fremgår dog af en aktindsigt, som Søfart har fået hos Fogedretten i Hjørring, at det er rederiet Eiger Shipping, der har anmodet om at få arrest i ‘Natig Aliyev’.

Læs også: Palmali-besætning snydt for løn igen

Eiger Shipping er et datterselskab til oliegiganten Lukoil, der har base i Schweiz. Lukoil havde ‘Natig Aliyev’ på charter i tilbage 2015, men endte med at aflevere tankskibet inden charteraftalen udløb. Eiger Shipping havde lagt ud for bunker om bord på skibet, og havde derudover forudbetalt hyre for skibets besætning i en periode. 

Siden skibet blev afleveret til Palmali i december 2015 har Eiger Shipping krævet at få refunderet bunker på skibet og den forudbetalte hyre til besætningen. Fraregnet sagsomkostninger beløber det sig ifølge fogedbogen til “ikke under” 441.637 dollar.

Hos Gorrisen Federspiel frygter Jens V. Mathiasen, at Palmali ikke har skibets lovpligtige forsikringer på plads.

– Vi er lidt bange for, at de måske ikke engang har P&I-dækning på skibet længere, siger han og forklarer, at P&I-dækningen er en lovpligtig ansvarsforsikring.

Læs også: Efter fem måneder: Palmali lover løn til strandet besætning

PRI-dækningen træder bl.a. i kraft i tilfælde af olieforurening, eller hvis skibet sejler ind i en kaj. Hos de fleste P&I-klubber er det muligt at tilkøbe juridisk bistand i tilfælde af eksempelvis arrest. Når der er tale om gode kunder, vil PRI-klubben ofte gå ind og stille sikkerhed med det samme i forbindelse med en arrest, så skibet kan sejle videre med det samme, forklarer Jens V. Mathiasen.

– På den måde er vi lidt urolige for, at der er ugler i mosen, siger han og understreger, at der er tale om ren spekulation fra ham selv og sin klient.

12 russiske besætningsmedlemmer afmønstrede i sidste uge skibet for at flyve hjem.

Præcisering:

CEO i Eiger Shipping Kristian Aursnes oplyser til Søfart, at Eiger Shipping ikke har tilbageleveret 'Natig Aliyef' inden charteraftalens udløb, men blot inden udløbet af det med Palmali aftalte vindue for tilbagelevering. 

Mere om: ITF | Palmali


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Skou: Mærsks transformation i god gænge

Efter et tredje kvartal med pæn vækst på toplinjen og plus på bundlinjen, glæder Mærsks topchef sig over, at koncernens transformation er på skinner

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Sådan klarede de mindre Mærsk-selskaber tredje kvartal

Nyhedsbrev

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Online Avis Arkiv

Team Tankers flytter mere men tjener mindre

Analytiker: Mærsks største frygt lurer i horisonten

Brexit-aftale skaber ro for rederier

Mærsk tjener penge i tredje kvartal

Trods stigende brændstofpriser er Mærsk kommet ud af tredje kvartal med plus på kontoen

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Handelskrig kan fjerne tusindvis af containere fra Mærsks skibe

Mærsk venter, at striden mellem Kina og USA vil mindske den globale containerhandel med op mod to procent

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Plus

DFDS udfordret på to fronter samtidigt i tredje kvartal

Det blev et rekordkvartal for DFDS med nyt marked i Middelhavet, men fortsat Brexit-usikkerhed i det gamle nordpå

Her er planen for havareret norsk fregat

Den havarerede fregat 'Helge Ingstad' skal hjem til basen, men det kan komme til at tage tid

EU nærmer sig vigtig frihandelsaftale med Japan

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Plus

Desmi med til scrubber-fest efter IMO's heavy-forbud

Nørresundby-virksomheden Desmi mærker øget efterspørgsel på pumper, som er centrale komponenter i scrubbere

DFDS’ nordeuropæiske marked higer efter Brexit-afklaring

Middelhavet præsterer som forudset i DFDS' tredje kvartal, mens Nordeuropa har lavere markedsvækst som følge af langtrukken britisk EU-exit

Tre Oslo-færger deltog i eftersøgning af mand over bord

Plus

Erhvervsfremmeudspillet skaber usikkerhed i Nordjylland

ERHVERVSPOLITIK: MARCOD efterlyser ansvarlig overgangsperiode og fortsat regional forankring i udrulningen af erhvervsfremmeudspillet

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

'Sola TS' advarede forgæves fregat inden kollision

Hverken vagtcentral eller krigsskib reagerede på advarsler fra tankskib om forestående kollision

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr A/S

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Kemisk hærdet glas er tyndt, stærkt og hårdt

Technoflex afbalancering

Send til en kollega

0.367