Rederier: Vigtigt med fair play efter Brexit

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Danske Rederier opfordrede på et møde i dag med statsministeren og EU's hovedforhandler, Michel Barnier, til at gribe ind, hvis Storbritannien indfører konkurrenceforvridende tiltag

Skibsfarten til Storbritannien er danske rederiers største europæiske marked. Det er baggrunden for, at Danske Rederier nu opfordrer myndighederne til at holde et vågent øje med konkurrencen på tværs af den Engelske Kanal efter briternes udtræden af EU i 2019.

- Vi opfordrer EU til at finde en mekanisme, hvor konkurrencesituationen mellem Storbritannien og EU løbende overvåges, så der bliver grebet ind, hvis britiske myndigheder giver forvridende statsstøtte, indfører urimeligt lave miljøkrav eller lignende, sagde Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier på et møde fredag på Marienborg.

Her havde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) inviteret en række repræsentanter for erhvervslivet til at give deres syn på de aktuelle forhandlinger.

EU’s hovedforhandler, kommissær Michel Barnier, deltog også i mødet, og gjorde status på forhandlingerne med Storbritannien.

Brexit-aftale skal kunne håndhæves

Herefter fortalte Anne H. Steffensen om rederiernes perspektiv på den kommende Brexit-aftale. Hun understregede i den forbindelse behovet for at sikre den frie handel mellem EU og Storbritannien og fastholde gensidige adgang til hinandens farvande for både britiske og europæiske rederier.

- Det er altså ikke tilstrækkeligt med en aftale. Vi skal også overveje, hvordan den kan håndhæves med respekt for begge parter, sagde Anne H. Steffensen ifølge en pressemeddelelse fra Danske Rederier.

Rederiernes brancheorganisation foreslår at indarbejde en overvågningsmekanisme og klageinstans i en handelsaftale med Storbritannien for at undgå konkurrenceforvridning. Rederierne mener, at det begynder at haste med en aftale og peger på, at virksomhederne i dag har uhindret markedsadgang på tværs af EU.

Læs også: Brexit halverer væksten hos DFDS

- Det gælder også skibsfarten til Storbritannien, der er danske rederiers største europæiske marked. Alene i interne britiske farvande omsætter danske rederier for en milliard kr. ved at servicere olie, gas og havvind på britisk sokkel. Det ønsker vi at fastholde, og vi byder også fortsat britiske rederier velkommen i vores farvande. Men det skal ske med opretholdelse af fair play, siger Anne H. Steffensen.

Hun peger på, at hvis et EU-medlem indfører konkurrenceforvridende lovgivning, har de andre medlemmer mulighed for at klage til enten EU-Kommissionen eller rejse en sag ved EU-Domstolen.

- Det er med til at sikre at de fælles spilleregler overholdes.

Læs også: Maritimt synspunkt: Ny situation for danske rederier efter Brexit


Fakta om dansk søfart og Brexit

 I 2016 var UK danske rederiers største marked i Europa, og det tredjestørste marked globalt. UK stod for 5,3 pct. af danske rederiers udenlandske aktiviteter, hvilket svarede til 8,8 mia. kr. i 2016.

 I 2015 eksporterede UK varer og tjenester til EU for 230 mia. pund (44,5 pct. af UKs samlede eksport). UK’s import fra EU var i samme år 291 mia. pund (53,1 pct. af UKs samlede import).

 Størstedelen af samhandelen foregår via skibe, hvoraf en stor del sker med ro-ro fartøjer, som dagligt transporterer tusindvis af lastbiler til og fra UK.

 Siden toldkontrollen i de europæiske havne blev ophævet i begyndelsen af 1993, er trafikken over den Engelske Kanal steget fra 1 mio. lastbiler i 1992 til 4 mio. i 2015.

 Foruden den mere traditionelle skibsfart er Storbritannien hjem for verdens største offshore vind-sektor. Der er også væsentlige forekomster af olie og gas på britisk sokkel, og danske rederier har en ikke uvæsentlig rolle i serviceringen af den britiske olie- og gasindustri.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Jysk by åbner to kilometer ny havn

GALLERI: Tidligere på måneden overdrog entreprenøren Per Aarsleff nyåbnet havneanlæg - og det er kun begyndelsen...

Plus

Værfter og turister holder liv i Faaborg Havn

Med tre værfter på havnen og et offshore-rederi har Faaborg Havn flere industri-aktører. Men krydstogt og lystsejlere holder også liv i den gamle købstadshavn

Plus

Jorden rundt på berømt sejlskib

Til oktober åbner en ny udstilling om Troels Kløvedal på Naturhistorisk Museum i Aarhus, og dermed kommer et af Danmarks vel nok mest berømte skibe - ’Nordkaperen’ - på museum

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Positionsbillede

Alba Tankers ’Pacific’ i Sydhavnen i Aarhus sidste mandag. Et par dage senere sejlede tankskibet nordpå mod Stord i Norge...

Nyhedsbrev

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Online Avis Arkiv

”Hvad byder man uventede gæster”

UVENTEDE GÆSTER: Når 3.800 gæster pludselig bankede på i Fredericia, så fristes man let til at citere en tv-reklame fra et dansk kaffemærke, som også involverer et skib!

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Brand slukket på 'Iron Chieftain'

Polen vil tilbyde LNG-bunker i Gdynia

Offshore vind skal få Peter Madsen Rederi tilbage i plus

ISO-certificering er blandt de tiltag, der ifølge ny direktør skal hindre nyt mio-underskud i 2018.

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news".

EU's hævntold mod USA træder i kraft

EU affyrede ved midnatstid det første skud i den ulmende handelskrig med ny told på amerikanske varer.

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Send til en kollega

0.253