23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vækstplan introducerer nyt koncept for ø-færger

36 konkrete initiativer fra regeringen skal styrke den maritime sektor - de maritime organisationer er begejstrede, men påpeger, at mange af hensigtserklæringerne er løst formulerede




her







Ny dansk afløserfærge præsenteret



















Læs ogsåNy færgeuddannelse under opsejling



Kritik











Ny kurs



















Begejstring



















Tinglysning























Glæde hos Danske Maritime





















Ny vækstplan for Det Blå Danmark skal frem mod 2025 gøre Danmark til en global søfarts-frontløber. Læs de vigtigste punkter Et af planens punkter handler om at udvikle et standardkoncept for færger til ø-sejlads. Læs også: Introduktionen af en standardfærge skal ifølge regeringen understøtte udviklingen af danske styrkepositioner inden for maritim energieffektivitet og klima- og miljøløsninger og derved styrke den danske maritime industri, også gennem mulig eksport. Ifølge regeringen handler initiativet om at styrke den danske maritime industris synlighed for dermed at kunne tiltrække investorer og gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter. Initiativet vækker begejstring hos Dansk Metal: - Ideen om standardiserede ø-færger i Danmark er jeg selv varm fortaler for. Det er en gylden mulighed for, at vi kan skabe et koncept, der både sikrer arbejdspladser og innovation i Danmark. Samtidig vil det være en god økonomisk beslutning for de kommuner, der er afhængige af ø-færger, for ikke at tale om gode eksportindtægter, da vi jo ikke er det eneste land i verden, der anvender ø-færger, siger Claus Jensen, forbundsformand i Dansk Metal. Et andet punkt i planen handler om, at der skal igangsættes en forsøgsordning for uddannelse af søfarende til den nationale færgedrift. : Vækstplanen har dog ifølge Dansk Metal for lidt fokus på beskæftigelse og skabelsen af nye arbejdspladser. - Jeg kunne godt tænke mig, at regeringen havde været mere ambitiøs på beskæftigelsesområdet. Man kan selvfølgelig sige, at en stærkere maritim sektor også vil skabe arbejdspladser, men jeg havde gerne set, at der var sat penge af til at få sat gang i byggeriet af ø-færgerne, siger Claus Jensen. Regeringens vækstplan bygger på anbefalingerne fra Det Blå Vækstteam og skal nu til forhandling for at kunne opnå flertal i Folketinget. - Regeringen har med vækstplanen for Det Blå Danmark sat en kurs, der skal gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter i 2025. Det er nu op til alle gode kræfter i Det Blå Danmark at rulle ærmerne op og sætte handling bag vækstplanen, så vi sammen kan gøre vision til virkelighed, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen. Han fortsætter: - Det Blå Danmark er ét af vores største eksporterhverv, og spiller en vigtig rolle for dansk beskæftigelse. Erhvervet er dog i hård konkurrence på verdensmarkedet, som er under hastig forandring som følge af ændringer i den globale arbejdsdeling, forbrugeradfærd og teknologiske udvikling. Både hos brancheorganisationer og blandt de faglige organisationer er der stor opbakning til regeringens initiativ. - Med vækstplanen i ryggen forventer vi en vækst i den danske handelsflåde på 10 pct. frem mod 2021. Det er meget glædeligt, at regeringen blandt andet satser på at ruste erhvervet til de digitale muligheder og styrke kompetencerne i erhvervet. Vi ser frem til at yde vores til, at planen bliver omsat til handling, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier. Også fra formanden for arbejdstagerorganisationen Metal Maritime, Ole Philipsen, kippes der også med flaget: - Der er positive tiltag på rekruttering, uddannelse, praktikpladser, rammevilkår og udlændinges behandling i det danske system, siger Ole Philipsen. Vækstplanens 36 initiativer er målrettet både enkeltudfordringer og generelle rammevilkår. Vækstplanen bygger oven på Erhvervs- og iværksætteraftalen, der betød at DIS-ordningen blev udvidet til at omfatte offshore-specialskibe, dialogen med EU-Kommissionen om en maritim montørordning blev indledt og tinglysningsafgiften for handelsskibe bliver fjernet. Den aftalte afskaffelse af tinglysningsafgiften har allerede effekt, og det glæder erhvervsministeren: - Med afskaffelse af tinglysningsafgiften har vi fjernet en væsentlig sten på vejen, når rederierne skal vælge kvalitetsflag. Afskaffelsen vil styrke Dansk Internationalt Skibsregisters (DIS) attraktivitet og betyde flere skibe under dansk flag på verdenshavene. Jeg ser Mærsks udmelding om indflagning af flere nye skibe under dansk flag, som det første konkrete bevis herpå, siger Brian Mikkelsen. Vækstplanen fokuserer også på uddannelse. Her fremhæves det som en ambition, at antallet af studerende på de maritime professionsbachelor-uddannelser skal hæves. Samtidig vil man nu forsøge at skabe enighed mellem arbejdsmarkedets parter om en model, der kan sikre SU under praktikforløb mod at rederierne til gengæld tilvejebringer et større antal praktikpladser. Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, glæder sig over vækststrategien. - Jeg glæder mig over regeringens høje ambitionsniveau på Det Blå Danmarks vegne og noterer med tilfredshed, at alle de emner, som den maritime industri i vækstteamarbejdet har fremført som vigtige, er kommet med i vækststrategien, siger Jenny N. Braat. Hun håber på, at visse tiltag i udspillet vil kunne betyde, at f.eks. flere offentlige udbud tilrettelægges på en måde, så de skaber innovation, kontrakter og arbejdspladser i den danske værftsindustri. - Jeg noterer mig, at regeringen ved indkøb af offentlige skibe ønsker at prioritere innovation samt miljø- og klimaløsninger, for eksempel ved innovationspartnerskaber. Det er nye og gode takter, som – hvis de bliver til virkelighed – måske kan være med til at hindre hovedløse udbud, hvor staten i praksis sender kontrakter på nye skibe i hænderne på udenlandske værfter, selv om danske værfter er fuldt konkurrencedygtige. Med tab af innovation, eksport, jobs og skatteindtægter som resultat. Jenny N. Braat glæder sig derudover over, at udspillet vægter forskning og udvikling af maritime teknologier samt udvikling af kompetencer til den maritime sektor, ligesom den maritime montørordning, der er kommet med på Finansloven fremadrettet, også er med i strategien.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172