Kalundborg Havn skyder tvivl ned

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Udvidelsen af Kalundborg Havn, Ny Vesthavn, hviler på en gennemarbejdet og realistisk business case, lyder det fra havnen.

Kalundborg Havn tager kraftig afstand fra Børsens artikel ”Lånegaranti til havn bygger på vild vækstplan”, som Søfart refererede torsdag. Det skriver Kalundborg Havn i en pressemeddelelse.

Kalundborg Havn har understreget gentagne gange, at den business plan, som er grundlaget for Kalundborg Kommunes beslutning om at garantere for havnens låneoptag, ikke er afhængig af en fremtidig containerforretning på 50 procent af markedet. På trods af dette, fremgår det i artiklen, at målet på 50 procent er en forudsætning for business casen.

Havnen har ambitioner om at få containerforretningen til at vokse, men er ikke afhængig af at øge containermængderne.

- I forbindelse med, at vi tog beslutningen om at igangsætte byggeriet af Ny Vesthavn, har Kalundborg Havn regnet på, hvordan økonomien i projektet ville blive påvirket, hvis Kalundborg Havns andel af det sjællandske containermarked er 5 procent, 10 procent, 15 procent, 20 procent, 25 procent, 30 procent og helt op til 50 procent. Disse beregninger har revisionsfirmaet Ernst & Young samt kommunalbestyrelsen også fået inden beslutningen om havnens låneoptag i Kommunekredit. Selv hvis Kalundborg Havn kun har en markedsandel på 5 procent af det sjællandske containermarked (hvilket svarer til vores nuværende andel), kan økonomien i Ny Vesthavn hænge sammen. Ved en markedsandel på 5 procent, vil den samlede havn, dvs. den nuværende Kalundborg Havn og Ny Vesthavn, have overskud før afskrivninger, uddyber Kalundborg Havn i pressemeddelelsen.

Hele baggrunden for artiklen baserer sig dermed på en urigtig præmis, lyder det fra havnen.

Kommunens eksterne revision Ernst & Young fastslår desuden, at ”Business Casen har grundlæggende en god opbygning, der på et overordnet niveau forholder sig til de relevante forhold for investeringen i Ny Vesthavn” og videre at der ”vurderes at være sammenhæng i Business Casens forudsætninger” og dermed på ingen måde slår tvivl om det samlede projekt.

Ny Vesthavn
Kalundborg Havn opfører 330.000 kvadratmeter multi-havneterminal med 500 meter løbende kaj og 15 meters vanddybde ved kaj og indsejling.

Kalundborg Havn får en vanddybde på 15 meter og med direkte adgang til T-ruten, hvor vi bl.a. får mulighed for at færdiglaste skibe til bl.a. korneksport helt op til 80.000-100.000 tons.

Mere om: Kalundborg Havn


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kommuner raser over Canal Tours

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

To døde efter VLCC-eksplosion

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter i samme sted samtidigt booster omsætningen

Nyhedsbrev

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Online Avis Arkiv

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Norden i plus trods tørke i tank

Øresundsbron melder om øget trafik

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Containerrater i højeste niveau i et år

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Plus

"Jeg elsker lange søpassager"

Efter en årrække på Torms tankskibe er Mathilde Olsen nu maskinmester på det nyrenoverede ’Georg Stage’. Hun opfordrer andre kvinder til at se muligheder i maskinrummet

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Send til en kollega

0.255