23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Wärtsilä klar med hybride bugserbåde

HYBRID-DRIFT: Nu lancerer den finske motor- og teknologiproducent et bugserbådsdesign, bygget op omkring koncernens HY-modul

Wärtsilä introducerer nu en serie af bugserbåds-designs, bygget op omkring motor- og teknologi-koncernens såkaldte Wärtsilä HY. Et motor- og fremdrifts-modul, som er en platform for dieselelektrisk eller dieselmekanisk hybriddrift med anvendelse af batteripakker.

Wärtsilä HY-modulet er i tidligere versioner allerede installeret i eksisterende bugserbåde, bl.a. hos det store italienske rederi Rimorchiatori Riuniti. Rederiet, der opererer op imod 100 bugserbåde i Middelhavsregionen, bestilte imidlertid den nyeste version til en 80 tons pæletræk stor nybygning under årets Nor-Shipping messe i Norge.

Bugserbåds-designserien består af to havnebugserbåde med 50 og 75 tons pæletræk samt en eskorte bugserbåd på 75 tons. Wärtsilä sammenligner bl.a. 75 tons varianten af HY-eskorte bugserbåden, der har et dobbelt Wärtsilä 8L20-maskineri i kombination med en 500 kWh stor batteripakke, med en ligeledes 75 pæletræk stor bugserbåd med et konventionelt maskineri.

Et boost af power

Her kan den nødvendige mekaniske power i den hybride bugserbåd eksempelvis reduceres med 26 procent - samtidigt med, at driftstime-antallet på motorerne ifølge Wärtsilä kan sænkes med godt 58 procent.

Endelig giver det hybride maskineri med en stor batteripakke en række rent operationelle fordele i den daglige drift. Ikke mindst muligheden for et ekstra øjeblikkeligt tilgængeligt power-boost fra batteripakken. Eller mellem 25 og 55 minutters drift, afhængig af pæletræks-belastningen, alene på el.

Derudover rummer det hybride maskineri de allerede veldokumenterede fordele ved, at forbrændingsmotorerne hele tiden kan drives på deres optimale last. Dermed kan de så eksempelvist i et dieselmekanisk setup lade batteripakken via power-take-off-metoden – eller enkeltvist helt lukkes ned, for så at basere fremdriften på batteripakken via power-take-in.

Mulighed for kold start

Endelig kan batteripakken oplades via landstrøm, når bugserbåden er positioneret ved basen. Noget Wärtsilä påpeger ydermere kan eliminere den start op-tid et koldt konventionelt maskineri behøver, inden fartøjet eksempelvis kan afgå basen ved en akut opstået situation.

Designet består af tre forskellige skrogstørrelser; to længder overalt på 28 og 29,5 meter for havneslæbervarianterne samt 35 meter for eskorte-typen. Ifølge Wärtsilä kan der alt efter konfigurationen mellem batterikapacitet og forbrændingsmotorer i princippet bygges bugserbåde på basis af grunddesignet i spektret 40 til 90 tons pæletræk.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142