Dansk aftale med Kina om ballastvand

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danske Maritime har underskrevet en hensigtserklæring i Kina om løsninger til rensning af ballastvand og skibsbygning.

I forbindelse ”International Forum on Ballast Water Management Technology and Standardization”, som blev afholdt i Qingdao, Kina den 12.-13. september 2017, underskrev Danske Maritime en samarbejdsaftale med Shipbuilding Information Center of China (SICC).

Det skriver Danske Maritime i en pressemeddelelse. 

- Det er værd at påpege, at kineserne har valgt den danske maritime industri som den første, de indgår sådan en aftale med. Det vidner om, at vores industri har gjort sig godt bemærket, nu også på dette nye teknologiske område. Det er også et resultat af en langvarig og målrettet indsats fra virksomhederne selv og den danske stat, der i februar har underskrevet en aftale med grøn skibsbygning, som denne nye aftale om ballastvand er i fin tråd med, siger administrerende direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, der sammen med international chef hos Danske Maritime, Klaus Rostell, var inviteret til Kina.

Videreudvikling af teknik og løsninger til ballastvand
Aftalens mål er at styrke samarbejdet inden for videreudvikling af teknologier og løsninger til rensning af ballastvand både i forhold til nybyggede skibe og i forhold til retrofit af den eksisterende flåde.

Samarbejdsaftalen forventes at åbne nye muligheder for de danske maritime udstyrsproducenter og skibsdesignfirmaer, der beskæftiger sig med ballastvandrensningsløsninger og teknologier. Ikke mindst fordi SICC drives af China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC), som udgør den store nordlige værftsgruppe i Kina.

Første konference siden Ballastvandkonventionen trådte i kraft
Den internationale konference om teknologier til rensning af ballastvand og standardisering var den første, siden Ballastvandkonventionens trådte i kraft den 8. september 2017. I konferencen, som var arrangeret af SICC i samarbejde med BIMCO, deltog repræsentanter for en lang række af de centrale aktører.

Foruden Danske Maritime deltog flere af foreningens medlemsvirksomheder. På konferencen drøftede deltagerne både mere policyprægede spørgsmål som fx problemstillinger i forbindelse med udskydelsen af fristen for efterlevelse af Ballastvandkonventionens krav om installation af anlæg til rensning af ballastvand og mere tekniske spørgsmål vedrørende certificering, kontrol, tests, installation og anvendelse af forskellige ballastvandrensningsteknikker.

Mere om: Ballastvand


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

Nyhedsbrev

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Online Avis Arkiv
Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Plus

Få gratis højaktuelle tekniske input i efteråret

KONFERENCER: Emner som reduktion af drivhusgasser, dekommissionering og nyt ro/ro-tonnage programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond

Landstrøm til debat i Aarhus efter krydstogt-succes

1

Tuco vil sælge både til forsvars-industrien

OPDATERET. Canadiske Defence Unlimited International skal som ny repræsentant for Tuco Marine markedsføre Pro Zero-bådene til forsvars- og sikkerhedsopgaver.

Bunker-sammenslutning vil forurenet brændstof til livs

Maersk-konkurrent vil bygge 22.500 TEU-skibe uden bulb

Esbjerg skal tage skraldet fra offshore-ophugning i Frederikshavn

Fem spanske færger skal konverteres til LNG

Beskidt bunker giver motorstop i Singapore

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Plus

Norsk elfartøj bryder nye grænser

Med ’Future of the Fjords’ har nordmændene udviklet verdens første rent eldrevne kulfiber-passagerfartøj - den skyder 20 knob og skal sejle op til 400 passagerer i fast rutefart mellem Flåm og Gudvangen

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Kongsberg køber Rolls-Royce Marine i mia-handel

Norske Kongsberg overtager de kommercielle aktiviteter i Rolls-Royce i en handel til 4,2 mia. kroner.

Plus 1

HH Ferries satser på fuld batteridrift til efteråret

Efter en række indkøringsvanskeligheder og leverandørsvigt, forventer topchef Johan Röstin, at rederiets to batteri-drevne færger vil være klar til fuld eldrift efter sommer

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden m...

RS Components lagerfører nu energibesparende SylSmart-belysning

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Friktionshængsler – En simpel og stærk løsning!

Prysmian INSIGHT 2.udgave 2018 er nu online

Send til en kollega

0.2