Røde tal hos RAL

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

"Vi bygger om. Undskyld vi roder” er et skilt, Royal Arctic Line ifølge eget udsagn burde have hængt op

Royal Arctic Line (RAL) har netop præsenteret et halvårsresultatet på minus på 41 mio. kroner før skat. Det afspejler ifølge rederiet selv et udfordrende år.

Læs også: Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

- Vi oplevede driftsmæssige forstyrrelser i perioden som følge af ’Mary Arctica’’s påsejling af et isfjeld, ’Johanna Kristina’’s skade i Østgrønland og kranproblemer på ’Arina Arctica’, skriver rederiet en pressemeddelelse for 1. halvår 2017.

Den største udfordring i halvåret var at få rederiets nye IT system til at fungere tilfredsstillende, lyder det også. Udfordringerne med booking og opfølgning af godsets status blev ikke løst fuldt ud i perioden og i takt med at mængderne øges, steg problemerne også med de nye arbejdsgange og systemerne.

Bygger om og bygger op
- ”Vi bygger om. Undskyld vi roder” er et skilt Royal Arctic Line med rette burde have hængt op. Sammenligningen med en større ombygning er relevant: Royal Arctic Line forandrer sig i disse år og forbereder sig til at kunne leve visionen om at gøre det let at handle med Grønland, skriver rederiet i pressemeddelelsen.

Rederiet kontraherede et nyt 2.150 TEU containerskib i januar, og formaliseringen af det nye besejlingsmønster fra 2019 er i fuld gang på de forberedende stadier. En modernisering af IT systemet betegnes som en nødvendig del heraf. Rederiet opnåede at tage levering af ’Malik Arctica’ og afsluttede samtidig forhandling om refusion af væsentlige indbetalinger for de to aflyste skibe fra Remontowa.

Resultatet, et underskud på 41 mio. kroner før skat, afspejler en sen start med transport af fisk fra Nordvestgrønland grundet issituationen, øgede omkostninger til de nye skibe leveret i 2016 og 2017, øgede omkostninger til Sikuki Nuuk Harbour samt øgede personale, salgs- og administrationsomkostninger, primært som følge af det nye IT system. Derudover er afskrivninger og rentebyrden steget væsentligt som følge af de nye skibe.

Disse omkostninger er, bortset fra de øgede udgifter til den nye systemimplementering, forventede i forbindelse med den planlagte opgradering af infrastrukturen.

- Med en stabilisering af kvaliteten af vore ydelser i resten af året, og med et halvår der stadig udviser et sundt niveau for godsmængderne, forventes et sundt 2. halvår med et driftsresultat for hele året på mellem 5 og 15 mio. kroner (tidligere 15 -  25 mio. kr.).

Royal Arctic Line A/S
mio. kr. 1. halvår 2017 1. halvår 2016
Nettoomsætning 314 327
Driftsresultat -41 21
Resultat før skat -41 17
Periodens resultat -28 11
Balancesum 1.138 1.222
Egenkapital 621 562
Gns. antal heltidsansatte 714 619
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2017.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Nyhedsbrev

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Online Avis Arkiv

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

To døde efter VLCC-eksplosion

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Kommuner raser over Canal Tours

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Norden i plus trods tørke i tank

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.201