23948sdkhjf

Røde tal hos RAL

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

"Vi bygger om. Undskyld vi roder” er et skilt, Royal Arctic Line ifølge eget udsagn burde have hængt op

Royal Arctic Line (RAL) har netop præsenteret et halvårsresultatet på minus på 41 mio. kroner før skat. Det afspejler ifølge rederiet selv et udfordrende år.

- Vi oplevede driftsmæssige forstyrrelser i perioden som følge af ’Mary Arctica’’s påsejling af et isfjeld, ’Johanna Kristina’’s skade i Østgrønland og kranproblemer på ’Arina Arctica’, skriver rederiet en pressemeddelelse for 1. halvår 2017.

Den største udfordring i halvåret var at få rederiets nye IT system til at fungere tilfredsstillende, lyder det også. Udfordringerne med booking og opfølgning af godsets status blev ikke løst fuldt ud i perioden og i takt med at mængderne øges, steg problemerne også med de nye arbejdsgange og systemerne.

Bygger om og bygger op
- ”Vi bygger om. Undskyld vi roder” er et skilt Royal Arctic Line med rette burde have hængt op. Sammenligningen med en større ombygning er relevant: Royal Arctic Line forandrer sig i disse år og forbereder sig til at kunne leve visionen om at gøre det let at handle med Grønland, skriver rederiet i pressemeddelelsen.

Rederiet kontraherede et nyt 2.150 TEU containerskib i januar, og formaliseringen af det nye besejlingsmønster fra 2019 er i fuld gang på de forberedende stadier. En modernisering af IT systemet betegnes som en nødvendig del heraf. Rederiet opnåede at tage levering af ’Malik Arctica’ og afsluttede samtidig forhandling om refusion af væsentlige indbetalinger for de to aflyste skibe fra Remontowa.

Resultatet, et underskud på 41 mio. kroner før skat, afspejler en sen start med transport af fisk fra Nordvestgrønland grundet issituationen, øgede omkostninger til de nye skibe leveret i 2016 og 2017, øgede omkostninger til Sikuki Nuuk Harbour samt øgede personale, salgs- og administrationsomkostninger, primært som følge af det nye IT system. Derudover er afskrivninger og rentebyrden steget væsentligt som følge af de nye skibe.

Disse omkostninger er, bortset fra de øgede udgifter til den nye systemimplementering, forventede i forbindelse med den planlagte opgradering af infrastrukturen.

- Med en stabilisering af kvaliteten af vore ydelser i resten af året, og med et halvår der stadig udviser et sundt niveau for godsmængderne, forventes et sundt 2. halvår med et driftsresultat for hele året på mellem 5 og 15 mio. kroner (tidligere 15 -  25 mio. kr.).

Royal Arctic Line A/S
mio. kr. 1. halvår 2017 1. halvår 2016
Nettoomsætning 314 327
Driftsresultat -41 21
Resultat før skat -41 17
Periodens resultat -28 11
Balancesum 1.138 1.222
Egenkapital 621 562
Gns. antal heltidsansatte 714 619
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2017.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Dansk nybygningsværft: De næste to-tre år bliver vi tre gange større

Derfor kæntrede flydedok i Hirtshals

Årsagen til kæntringen er fundet, og medarbejdere arbejder på højtryk for at få flydedokken klar til drift igen

Kaptajn blæser til opgør med ventetid i havn

Her er Danmarks nyeste - og mindste - færgeoverfart...

Den nye Masnedsundbro

Nyhedsbrev

Plus

Fjerde Kosan-skib under Dannebrog

Online Avis Arkiv

Bornholmsk kontaktråd vil følge op på Molslinjen

Ugens skib

Stabile rater efter kinesisk ferieuge

Norsk knowhow til amerikansk offshore vind

Ulstein skal levere design til USA’s første nybyggede offshore vind-skibe. Grundet Jones Act skal de bygges på et amerikansk værft

Søfolk sejler 1.800 km for at fragte Thy-malt til Rusland

Plus

Danske Rederier: Vi forstår bekymringen

En fossilfri fremtid i vente

Plus

Tragisk dødsulykke under ophugning af forhenværende DFDS-færge

To værftsarbejdere blev dræbt under ophugningen af den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia'. Det rapporterer Shipbreaking Platform

Nye opgaver til ’Hammershus’s byggeværft

Godt to måneder efter levering af bornholmerfærge er der nu nye opgaver i pipelinen til finsk værft

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Plus

Jarlov går ind i Color Line-sag

Erhvervsministeren advarer mod løndumping for søfarende i Skandinavien i kølvandet på kontroversielt norsk forslag

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

HH Ferries er klar til batteridrift

Nu er 600 meter flydebom klar til at samle plastik

Olie fra Middelhavs-kollission lukker franske strande

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Plus

Dansk suverænitet afhænger af dyr isteknologi

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Fritz Ganzhorn fratræder

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Energiledelse i nye klæder.

Logistikprogram går som varmt brød

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

1,5 Ton vs. 125 Ton

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Send til en kollega

0.287