23948sdkhjf

Røde tal hos RAL

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

"Vi bygger om. Undskyld vi roder” er et skilt, Royal Arctic Line ifølge eget udsagn burde have hængt op

Royal Arctic Line (RAL) har netop præsenteret et halvårsresultatet på minus på 41 mio. kroner før skat. Det afspejler ifølge rederiet selv et udfordrende år.

- Vi oplevede driftsmæssige forstyrrelser i perioden som følge af ’Mary Arctica’’s påsejling af et isfjeld, ’Johanna Kristina’’s skade i Østgrønland og kranproblemer på ’Arina Arctica’, skriver rederiet en pressemeddelelse for 1. halvår 2017.

Den største udfordring i halvåret var at få rederiets nye IT system til at fungere tilfredsstillende, lyder det også. Udfordringerne med booking og opfølgning af godsets status blev ikke løst fuldt ud i perioden og i takt med at mængderne øges, steg problemerne også med de nye arbejdsgange og systemerne.

Bygger om og bygger op
- ”Vi bygger om. Undskyld vi roder” er et skilt Royal Arctic Line med rette burde have hængt op. Sammenligningen med en større ombygning er relevant: Royal Arctic Line forandrer sig i disse år og forbereder sig til at kunne leve visionen om at gøre det let at handle med Grønland, skriver rederiet i pressemeddelelsen.

Rederiet kontraherede et nyt 2.150 TEU containerskib i januar, og formaliseringen af det nye besejlingsmønster fra 2019 er i fuld gang på de forberedende stadier. En modernisering af IT systemet betegnes som en nødvendig del heraf. Rederiet opnåede at tage levering af ’Malik Arctica’ og afsluttede samtidig forhandling om refusion af væsentlige indbetalinger for de to aflyste skibe fra Remontowa.

Resultatet, et underskud på 41 mio. kroner før skat, afspejler en sen start med transport af fisk fra Nordvestgrønland grundet issituationen, øgede omkostninger til de nye skibe leveret i 2016 og 2017, øgede omkostninger til Sikuki Nuuk Harbour samt øgede personale, salgs- og administrationsomkostninger, primært som følge af det nye IT system. Derudover er afskrivninger og rentebyrden steget væsentligt som følge af de nye skibe.

Disse omkostninger er, bortset fra de øgede udgifter til den nye systemimplementering, forventede i forbindelse med den planlagte opgradering af infrastrukturen.

- Med en stabilisering af kvaliteten af vore ydelser i resten af året, og med et halvår der stadig udviser et sundt niveau for godsmængderne, forventes et sundt 2. halvår med et driftsresultat for hele året på mellem 5 og 15 mio. kroner (tidligere 15 -  25 mio. kr.).

Royal Arctic Line A/S
mio. kr. 1. halvår 2017 1. halvår 2016
Nettoomsætning 314 327
Driftsresultat -41 21
Resultat før skat -41 17
Periodens resultat -28 11
Balancesum 1.138 1.222
Egenkapital 621 562
Gns. antal heltidsansatte 714 619
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2017.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Plus

Provinshavne fortsætter krydstogtvækst

HAVNE: Stort input af nye mindre nicheskibe kan blive en fordel for de danske provinshavne. I år har Randers, Thyborøn, Hobro og Odense debut som krydstogthavne

Plus

Rederier håber på mindst dobbelt så mange kvinder til søs

Plus 1

Søfolk på 'Dana' skal have skattefradrag

Nyt lovforslag vil bringe søfolk på havundersøgelsesskibe ind under nettolønsordningen. Det sker for at fastholde skibene på dansk flag

Plus

Fagboss: Rederier går rundt om den varme grød i kvindejagt

Lederne Søfart roser Danske Rederier for tiltag, som skal få flere kvinder til søs. Men rederne må i gang med at adressere problemerne med sexchikane, mener fagforbundets formand, Bjarne

Plus 3

Krydstogtskibe kan blive nødt til at lave egne søkort ved Grønland

Nyhedsbrev

8.292 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stor renovering skal ruste 'Danmark' til fremtiden

Online Avis Arkiv

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Stena åbner ny rute over Kattegat

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Plus

Kan algoritmer tage magten fra navigatøren?

Verdens mest moderne fly er under mistanke for at rumme softwarekoder, der har taget magten fra besætningen og forårsaget to tragiske flystyrt. Men også moderne skibe er spækket med autonome støttesystemer og nu spørger en dansk ekspert, hvorvidt de autonome systemer kan forværre en i forvejen kritisk situation

Plus

Viden om el-færger sættes i system

EL-DRIFT: Nyt projekt skal klæde overfartsledere på med viden inden vinduet for elektrificering af dansk færgefart åbnes

Plus

Wilhelmsen-konglomeratet var Norges Mærsk

I anden del om det norske storrederi Wilhelmsen beskriver Niels Storinggaard storhedstiden som konglomerat, hvor det norske rederi var Norges svar på Mærsk

Plus

Søfartsstyrelsen vil ikke advare om smøreolie

Viking Sky: I modsætning til de norske Søfartsmyndigheder ser Søfartsstyrelsen ingen grund til at opfordre danskflagede skibe til at være påpasselig med smøreolieniveauet

Bimco: Kina vender op og ned på tørlast

Island godkender RAL-samarbejde med Eimskip

Qatar i nybygningsprogram på 100 LNG-skibe

1

Københavnske politikere vil have grønnere kanalbåde

Plus

Stor tonnageaktivitet hos Svitzer

Nybygninger til Egypten og Oman på vej, mens yderligere nybyggede bugserbåde lige nu er undervejs fra Tyrkiet til Australien

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Fiskeri baner vej til handelsflåden

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Chef for våben og 22 mand på flådefartøj

Er du tekniknørd med en mellemlang uddannelse, kan du blive våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet. Holder du ud, kan du ende som Anders Leed Sommer, der som 28-årig er chef for våben, teknik og 22 mand på fregatten ’Iver Huitfeldt’

Positionsbillede

Marinemaleren Benjamin Olsen på Marstal Søfartsmuseum

Dampskibsselskabet Vendila knyttede Benjamin Olsen til den danske søfartsmetropol Marstal. Nu kan en række af malerens værker ses i byens søfartsmuseum

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

80 år: Jan Erlund

Ny formand i Kolding Havn

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom med Siemens på Innovation Tour

DMT er bogstaveligt talt ONLINE på EOT 2019

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Slangetrommel til brug på Offshore vindmølleprojekt

Spidex kobling

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Mirit Glas leverer buet glas i høj kvalitet

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Bergo gulve er perfekt på skibe.

Ajos solgte fleksibel semimobilkran til JORTON på Bauma

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaft for opretning

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sikkerhed i polarområderne.

Jysk Emballage Rens vælger også Envotherm.

Send til en kollega

0.253