23948sdkhjf

Røde tal hos RAL

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

"Vi bygger om. Undskyld vi roder” er et skilt, Royal Arctic Line ifølge eget udsagn burde have hængt op

Royal Arctic Line (RAL) har netop præsenteret et halvårsresultatet på minus på 41 mio. kroner før skat. Det afspejler ifølge rederiet selv et udfordrende år.

- Vi oplevede driftsmæssige forstyrrelser i perioden som følge af ’Mary Arctica’’s påsejling af et isfjeld, ’Johanna Kristina’’s skade i Østgrønland og kranproblemer på ’Arina Arctica’, skriver rederiet en pressemeddelelse for 1. halvår 2017.

Den største udfordring i halvåret var at få rederiets nye IT system til at fungere tilfredsstillende, lyder det også. Udfordringerne med booking og opfølgning af godsets status blev ikke løst fuldt ud i perioden og i takt med at mængderne øges, steg problemerne også med de nye arbejdsgange og systemerne.

Bygger om og bygger op
- ”Vi bygger om. Undskyld vi roder” er et skilt Royal Arctic Line med rette burde have hængt op. Sammenligningen med en større ombygning er relevant: Royal Arctic Line forandrer sig i disse år og forbereder sig til at kunne leve visionen om at gøre det let at handle med Grønland, skriver rederiet i pressemeddelelsen.

Rederiet kontraherede et nyt 2.150 TEU containerskib i januar, og formaliseringen af det nye besejlingsmønster fra 2019 er i fuld gang på de forberedende stadier. En modernisering af IT systemet betegnes som en nødvendig del heraf. Rederiet opnåede at tage levering af ’Malik Arctica’ og afsluttede samtidig forhandling om refusion af væsentlige indbetalinger for de to aflyste skibe fra Remontowa.

Resultatet, et underskud på 41 mio. kroner før skat, afspejler en sen start med transport af fisk fra Nordvestgrønland grundet issituationen, øgede omkostninger til de nye skibe leveret i 2016 og 2017, øgede omkostninger til Sikuki Nuuk Harbour samt øgede personale, salgs- og administrationsomkostninger, primært som følge af det nye IT system. Derudover er afskrivninger og rentebyrden steget væsentligt som følge af de nye skibe.

Disse omkostninger er, bortset fra de øgede udgifter til den nye systemimplementering, forventede i forbindelse med den planlagte opgradering af infrastrukturen.

- Med en stabilisering af kvaliteten af vore ydelser i resten af året, og med et halvår der stadig udviser et sundt niveau for godsmængderne, forventes et sundt 2. halvår med et driftsresultat for hele året på mellem 5 og 15 mio. kroner (tidligere 15 -  25 mio. kr.).

Royal Arctic Line A/S
mio. kr. 1. halvår 2017 1. halvår 2016
Nettoomsætning 314 327
Driftsresultat -41 21
Resultat før skat -41 17
Periodens resultat -28 11
Balancesum 1.138 1.222
Egenkapital 621 562
Gns. antal heltidsansatte 714 619
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2017.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Nyhedsbrev

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Online Avis Arkiv
Plus 1

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Ny rapport: Guinea-bugten er farlig

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.247