Mobilen hjalp Mærsk-toppen under cyberangreb

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Da det milliarddyre hackerangreb lammede A.P. Møller - Mærsk i juni fik private mobiltelefoner og én bestemt redskab en central rolle

På få minutter var alt nede hos A.P. Møller – Mærsk, og det globale mail- og telefonsystem sat ud af spillet. Koncernens IT-eksperter valgte at lukke systemet ned for at sikre de uberørte dele.

Sådan var den kaotiske situation, da computervirussen Petya lammede A.P. Møller – Mærsk. 

Læs mere: Stort cyber-angreb rammer A.P. Møller - Mærsk

I et interview med TV2 sender topchef Søren Skou ros reaktionen fra – specielt koncernens yngre – medarbejdere:

- I løbet af ganske kort tid, var der folk - og jeg siger gerne yngre mennesker end mig - som fandt på, at vi bruger WhatsApp, og vi var ret hurtige. I løbet af ganske få timer havde vi global kommunikation i ledelsen og alle de forskellige fora, som nu var relevante for at styre den her krise, siger  Søren Skou til TV-kanalen.  

Mobil-appen WhatsApp kan bruges til at danne chatgrupper, sende SMSer og lignende.

Ingen tvivl om nye angreb
Computervirussen – malware døbt Petya – ventes ifølge konglomeratets seneste udmelding at koste 1,3 – 1,9 mia. kroner.

Læs mere: Søren Skou: Maersk Line vil blive ramt igen

Søren Skou forsikrede tidligere på ugen, at man gør alt man kan for at sikre den digitale infrastruktur mod de angreb, der med sikkerhed kommer i fremtiden.

- Vi arbejder på, at hvis det sker, så skal vi kontrollere det bedre, så det bliver en lokal og ikke en global begivenhed, sagde Søren Skou til Ritzau Finans.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Maersk Line tager toget fra Kina

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Topchef forlader Swire Blue Ocean

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Nyhedsbrev

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Online Avis Arkiv

Maersk Drilling indgår borealliance

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Maersk Line har udpeget nyt topmand i Nordamerika

Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Send til en kollega

0.245