23948sdkhjf

Transportminister: Danske havne handler uacceptabelt

Praksis på visse danske havne - at man går ind i konkurrence med private selskaber på ulige vilkår - er uacceptabel. Det understreger transportminister Ole Birk Olesen.

LÆS også - Danske Havne vil have offentlige aktører ind

I forlængelse af den seneste polemik om havneloven har ministeren svaret på tre spørgsmål i en mail til Søfart:

Hvilken betydning har det, at en havn som Lindø Port of Odense ikke respekterer havneloven?

- Det er uacceptabelt, hvis danske havne ikke overholder de love, som de er omfattet af. Havneloven er indrettet sådan, at jo mere armslængde, der er mellem selskabet og dets offentlige ejere, jo mere frihed har havnen til at udøve forretningsmæssige aktiviteter. I den konkrete sag er der blevet truffet afgørelse om, at Odense Havn som kommunal selvstyrehavn har udført en række aktiviteter, de ikke havde lov til.

Hvad kan ministeren gøre ved det?

- Jeg har nedsat et ekspertudvalg på havneområdet, der skal komme med forslag til en revision af havneloven. Det er min ambition, at revisionen af havneloven kan være med til at skabe forvaltnings- og konkurrenceretlig klarhed, således at konkurrencen mellem offentlige og private virksomheder sker på fair og lige vilkår.

Det er blevet nævnt, at omdannelsen af Odense Havn til et A/S-selskab er en omgåelse af havneloven. Hvordan stiller du dig til den kritik?

- Da aktieselskabsformen blev indført i havneloven i 2000 var målet, at flere danske havne skulle organiseres som aktieselskaber. Denne målsætning gik igen ved revisionen i 2012, og det er en målsætning, jeg deler. De danske erhvervshavne kan i mange tilfælde anses som selvstændige erhvervsdrivende virksomheder, der er i konkurrence på et kommercielt grundlag, hvorfor aktieselskabsformen vil være en velegnet organisationsform.


FAKTA: Overtrædelser af havneloven

I december blev Vejle Havn grebet i ulovligt at sende slæbebåden ’Jeppe Jensen II’ til Horsens Havn for at løse opgaver. Det affødte rasende protester, og transportminister Ole Birk Olesen (LA) fastslog i et svar på baggrund af sagen:

- Efter det oplyste har Vejle Havn ikke annonceret aktiviteten og har ikke en ’Grandfather Right’ til at udøve slæbebådsvirksomhed.

I marts afslørede fagavisen Søfart, at Guldborgsund Havne har en offentlig tilgængelig prisliste på ydelser, de ikke må udføre ifølge havneloven, liggende på nettet. En selvstyrehavn må eksempelvis ikke udføre bugsering. Havnechefen havde ingen kommentarer til sagen.

En række andre mindre forseelser er blevet påpeget af brancheforeningen Danske Havnevirksomheder.

Og senest er der kommet fokus på Lindøs overtrædelser fra 2014-2016. Som den store spiller dette industri- og havneområde er (i regi af Lindø Port of Odense, red.) har sagen på ny sat fokus på overtrædelser af havneloven.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109