Dansk tørlastskib tilbageholdt i Panama

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Ultrabulks tørlastskib ’Ultra Innovation' opbragt i Panama for ulovlig sejlads med fosfat fra det besatte Vestsahara, skriver flere NGO'er. Ultrabulk afviser at rederiets fosfattransporter er ulovlige, mens Danske Rederier 'følger sagen nøje'.

Bulk-skibet ’Ultra Innovation', som tilhører det dansk-baserede rederi Ultrabulk, er ifølge flere NGO’er tilbageholdt i Panama med 50.000 tons fosfat

Tørlastskibet ’Ultra Innovation’ er det andet skib i denne måned, som er blevet tilbageholdt i Panama for at sejle med fosfat fra det besatte Vestsahara til Canada - stik imod international lov og Folketingets anbefalinger. Det skriver NGO’erne Afrika Kontakt og Western Sahara Ressource Watch (WSRW).

Ultrabulk er ifølge de to organisationer den primære transportør af fosfat for det Canadiske firma Agrium, som er den største opkøber af fosfat fra Vestsahara. Den seneste transport, der sejlede fra El Aaiun i Vestsahara med Ultrabulk, skulle have været til Vancouver i Canada. Fosfat bruges primært til produktion af kunstgødning.

Kontrakt med marokkansk fosfatfirma

Afrika Kontakt skriver i en pressemeddelelse, at Ultrabulk har en kontrakt med det offentligt ejede marokkanske fosfatfirma Groupe OCP, som er verdens førende fosfat-eksportør. Aftalen omhandler transport af 9 millioner tons fosfat fra BouCraa-minen i Vestsahara til Canada mellem 2013 og 2020.

Afrika Kontakt har i årevis forsøgt at få en dialog med Ultrabulk. Men dette har ifølge foreningen vist sig stort set umuligt, da Ultrabulk har henvist til Danmarks Rederiforening. Både Ultrabulk og Danmarks Rederiforening har over for organisationen afvist, at de bryder folkeretten.

- Vi har i Afrika Kontakt forsøgt at fortælle Ultrabulk og Danmarks Rederiforening, at de er på kant ned folkeretten. Deres svar på vores henvendelser har ikke været taget alvorligt, og nu kommer resultatet. Et dansk skib er tilbageholdt med mulige store økonomiske konsekvenser for rederiet, udtaler sekretariatsleder hos Afrika Kontakt, Morten Nielsen, i pressemeddelelsen.

Læs også: Forsigtigt tørlastrederi skruer op for risikoen

Vestsahara har siden 1975 været besat af Marokko. Hverken opkøberen af fosfatet i Canada, Agrium, eller Ultrabulk har ifølge Afrika Kontakt været i kontakt med befrielsesbevægelsen Polisario, som ikke mener, at den oprindelige befolkning har givet sit samtykke eller har en fordel i eksporten af fosfat.

Polisario er forhandlingspart i FN's forsøg på at lave en folkeafstemning om områdets tilhørsforhold. En folkeafstemning som besættelsesmagten Marokko har blokeret for i årevis.

Bekræfter at skibet er tilbageholdt

Hos Ultrabulk bekræfter adm. direktør Per Lange overfor Søfart, at skibet 'Ultra Innovation' er tilbageholdt i Panama på foranledning af Polisario.

- Vi har tidligere fået klare juridiske udtalelser fra flere sider, men vi har benyttet denne lejlighed til igen at tjekke med vores juridiske rådgivere, som har bekræftet overfor os, at hjemmelsgrundlaget for udvinding af naturressourcer, herunder transport af dette, er uændret. Dermed er lasten som tidligere tilsvarende laster lovligt afskibet i overensstemmelse med de regler og forpligtelser, som Ultrabulk er underlagt, skriver han i en email.

Ifølge Afrika Kontakt har en EU-dom fra december 2016 fastslået, at Polisario repræsenterer folket i Vestsahara og deres politiske og økonomiske interesser. Til det siger Per Lange:

- Vi afventer forsat Udenrigsministeriets redegørelse for dommen og de eventuelle implikationer, det må have for danske virksomheder. Foreligger der dernæst en ny situation, så forholder vi os selvfølgelig til det. Han tilføjer:

- Der foreligger ikke nogen handelsembargo eller sanktioner, og der er derfor ikke noget ulovligt i denne forretning. Vi arbejder ydermere ud fra de anbefalinger, som FN og de danske myndigheder udsteder, inklusive Folketingets opfordring til at udvise særlig agtpågivenhed.

Ultrabulk har rødder tilbage til det hedengangne ØK, som i slutningen af 1990’erne solgte sine tørlastaktiviteter til Eitzen-gruppen, som igen solgte aktiviteterne videre til den familieejede chilenske Ultranav-koncern i 2009.

Danske Rederier følger sagen nøje

Hos Danske Rederier (tidl. Danmarks Rederiforening) oplyser man, at organisationen tidligere har modtaget henvendelser fra Afrika Kontakt og løbende har drøftet situationen.

- Vi noterer os, at der er et skib, der er blevet tilbageholdt. Så længe tolkningen af dommens betydning ikke foreligger, kan vi ikke umiddelbart se, at der er hjemmel til at rejse krav om erstatning. Vores medlemmer, der er til stede i Vestsahara, har indgået en kontrakt med deres kunder. De overholder lovgivningen, da der ikke foreligger nogen handelsembargo eller sanktioner, udtaler Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier, i en mail til Søfart. Hun tilføjer:

- Danske Rederier følger sagen nøje, og vi afventer nu Udenrigsministeriets redegørelse for dommen. Viser den, at man skal handle anderledes, så et det en ny situation, som vi selvfølgelig forholder os til. Derudover er vi i løbende dialog med Udenrigsministeriet, så vi konstant sikrer os, at vores anbefaling med vores medlemmer er i overensstemmelse med den officielle danske holdning og anbefalinger fra FN.

Læs også: Ultrabulk tog levering af supramax-nybygning


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kommuner raser over Canal Tours

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

To døde efter VLCC-eksplosion

Nyhedsbrev

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

Online Avis Arkiv

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter i samme sted samtidigt booster omsætningen

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Norden i plus trods tørke i tank

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Øresundsbron melder om øget trafik

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Containerrater i højeste niveau i et år

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Send til en kollega

0.263