23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forsigtigt tørlastrederi skruer op for risikoen

Gentofte-rederiet Ultrabulk tror på, at bunden er nået i tørlastmarkedet og øger derfor sin eksponering en smule, fortæller rederiets topchef Per Lange

Ultrabulk skilte sig ud blandt konkurrenterne ved at levere overskud på bundlinjen i 2016.



At det overhovedet kunne lade sig gør i et historisk dårligt tørlastmarked, skyldes ifølge rederiets topchef, Per Lange, især rederiets konservative strategi om en meget høj afdækning af flåden.



Han tror imidlertid på, at markedet er ved at vende. Derfor skruer det Gentofte-baserede, men chilensk ejede rederi nu en anelse op for risikoen, fortæller Per Lange i et interview med Søfart.



- Vi har altid været villige til at tage en vis risiko. Men vi mener nu, at bunden har været nået, og at det derfor er det rigtige tidspunkt at være lang på skibe i stedet for lang på last - men stadig med den konservative holdning, at du kan godt tage en risiko, men du kan aldrig risikere firmaet, siger han.



Selv om Ultrabulk nu vil tage lidt flere skibe, end rederiet har laster, mener Per Lange stadig, der er grund til bekymring for 2017. Det skyldes især en meget høj ordrebog i tørlast kombineret med en opbremsning i ophugningsaktiviteten.



Overskud i kriseramt marked

Mens krisen har raset i tørlastbranchen og medført blodrøde tal på bundlinjen de seneste fem år hos ellers bundsolide rederier som Norden, har Ultrabulk haft overskud hvert eneste år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11