23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Varberg-exit sår tvivl om Grenaas Sverige-forbindelse

FÆRGER: Stena Line skal finde alternativ til Varberg efter snart 60 års Sverigesfart fra Grenaa

Der har i et stykke tid været usikker om, hvor langt frem i tiden, Stena Line kunne fortsætte med at sejle til Varberg på den snart 57 år gamle Sveriges-rute ud fra Grenaa.

Usikkerheden opstod efter, at Varberg Kommune i lighed med en række danske kommuner havde søsat et stort byudviklingsprojekt. Et projekt, som indbefatter den del af havnen, som i dag rummer Stena Lines terminal.

Onsdag sidste uge måtte kommunen og færgerederiet imidlertid opgive at komme til enighed om en alternativ fremtidig placering af færgeterminalen i den nordvestlige del af havnen, Farehamnen, hvor den fremtidige erhvervshavneaktivitet skal samles.

Varberg Kommune oplyser i en pressemeddelelse, at Stena Line skal forlade den nuværende terminal i den vestlige del af havnen seneste tredje kvartal 2019, hvis tidsplanen i byudviklingsprojektet skal overholdes.

Halmsted en mulighed

Varberg Kommune oplyser endvidere, at der gennem noget tid har foregået en udredning foretaget af selskabet Hallands Hamnar, der bl.a. driver havnen i Halmstad om en fremtidig placering af Grenaa-ruten dér. Denne skulle ligge klar til sommer, oplyses det.

De oplagte alternativer til Varberg er udover netop Halmstad i nogen grad også Helsingborg. Begge steder har i al fald i de seneste snart 60 års færgefart til Sverige fra Grenaa været anvendt som anløbshavne. Stena Line sejlede sidste gang til Halmstad fra Grenaa i 1999.

Halmstad-ruten blev i den sidste periode besejlet af Stena Lines nuværende ’Stena Nautica’ – identisk med den navnkundige DSB-færge ’Niels Klim’, og efterfølgende ombygget til en mere fragtorienteret ro/pax-færge, inden den indledte dens nuværende betjening af Varberg-ruten.

Klemt inde

Her erstattede ’Stena Nautica’ færgen ’Stena Prince’. Denne færge fortsatte efter næsten et årtis ophold i Italien til danske Monjasa og deres C-bed som ’Wind Solution’.

Helsingborg lidt længere mod syd havde sidst færgefart fra Grenaa i 1989. Et er dog, at Grenaas Sveriges-rute kan bestå uden Varberg, noget andet er imidlertid om Grenaa-ruten kan overleve en fremtidig flytning af svensk anløbshavn.

Ruten, der er klemt inde mellem Stena Lines egen rute mellem Frederikshavn og Gøteborg i nord og den uendelige frekvens på Øresundsbroen i syd, lever nemlig i dag angiveligt med en meget lille økonomisk driftsmargin, understøttet af billigt og fuldt betalt tonnage.

Derfor er spørgsmålet om, hvor mange ”flytteudgifter”, Stena Line ønsker at afholde på Grenaa-ruten. Et er dog sikkert, og det er, at så længe Stena Line - verdens største færgerederi - er til stede ud fra Grenaa til Sverige, så holdes konkurrenterne fra at prøve kræfter med den snart seks årtiers gamle Kattegatrute.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141