Søfartsstyrelsen klar med testområder for autonome skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime teknologiudviklere bør hurtigst muligt etablere driftsforsøg med førerløse skibe, lyder det fra Søfartsstyrelsen, som er klar til at udpege en række kystnære testområder

Dansk søfart står midt i et teknologiskifte af så vidtrækkende omfang, at det kun har ganske få fortilfælde i søfartens historie.

Og de danske maritime udstyrsproducenter må handle resolut for at udvikle og identificere de bedste business cases og de bedste systemer, der kan gøre førerløse skibe til en indbringende forretning for det danske samfund.

Sådan lød budskabet fra Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth under Danske Maritimes årsmøde, som netop er blevet afholdt i København.

Hvis det står til Søfartsstyrelsen, skal der hurtigst muligt etableres specifikke zoner i Danmarks kystnære områder, hvor de autonome teknologier kan testes i praksis.

– Vi er klar med de relevante testområder, så hvis branchen kommer med en spændende teknologi, som skal testes til søs, så er vi klar til at træde ind som partner og finde de steder, hvor testen kan blive til virkelighed, siger Andreas Nordseth.

Elektronisk udkig
Ifølge direktøren bliver den største forhindring, der skal overvindes frem mod etableringen af førerløs drift, at udvikle teknologier til etablering af såkaldt elektronisk udkig.

– I øjeblikket er den sikre sejlads som bekendt helt bundet op på, at der står en officer på broen og kigger og lytter og dermed danner sig et overblik over omgivelserne. Hvis denne opgave skal kunne overtages af et elektronisk system, skal dette kunne bevise, at det fungerer lige så godt som et menneske på vagt. Her får teknologien en udfordring, da teknologien jo åbenlyst vil udfordre det nuværende regelsæt. Til gengæld er det kommercielle potentiale for danske virksomheder jo tilsvarende stort, forklarer Andreas Nordseth.

Historisk
Ifølge Andreas Nordseth er vi på vej til et teknologispring i den maritime verden, som kun har fundet sted ganske få gange i skibsfartens historie.

– Historisk har vi kun haft to lignende teknologispring i den maritime historie: Overgangen fra sejl til motor og senere standardiseringen da søfarten implementerede containere i sin driftsmodel. Nu står søfarten foran den industrielle revolution 4.0 med udviklingen af intelligente systemer, der på sigt vil gøre førerløse skibe mulige, siger Andreas Nordseth.

Sikkerhed
Det er Søfartsstyrelsen som er ansvarlig for at etablere de rammer, som de første spæde forsøg med autonom skibsfart skal eksistere indenfor.

Andreas Nordseth betegner sikkerhedsaspektet som det afgørende fikspunkt for styrelsen.

– Der er ikke noget til hinder for at etablere førerløs drift så hurtigt som muligt, så længe vi i Søfartsstyrelsen vurderer, at det er sikkert. Men der rejser sig nogle problemstillinger f.eks. omkring hændelser på skibet, forklarer Andreas Nordseth, og nævner herefter en række eksempler:

Hvem skal f.eks. identificere en brand og tage stilling til, hvordan den skal bekæmpes? Hvem bestemmer, om der skal lukkes for skibets vandtætte skotter? Hvem skal træffe beslutning om, at et skib er på vej til at forlise og hvem træffer beslutning om at evakuere eventuelle passagerer eller besætningsmedlemmer?

– De autonome systemer skal her bevise, at de kan håndtere disse situationer på en nøjagtig lige så effektiv måde, som hvis der var en traditionel besætning om bord, siger Andreas Nordseth.

Gevinst
Samlet set vurderer Andreas Nordseth, at udviklingen af autonome teknologier til skibsfarten udgør en gigantisk mulighed for dansk søfart.

– Skibsfarten har i de seneste år været præget af et globalt set-up, hvor aktører mere eller mindre gør tingene på den samme måde, og alle stort set kun konkurrerer på prisen. Nu giver digitaliseringen af skibsfarten mulighed for at skabe nogle helt anderledes og smartere måde at organisere søtransporten på. Her får de danske maritime aktører en helt ny bane at spille på, og nogle helt nye muligheder. Nu handler det om at gribe muligheden så tidligt som muligt.

Søfartsstyrelsen har indtil videre fået DTU til at udarbejde en foranalyse, der skal aftegne, hvordan man kan komme i gang med de første projekter med førerløse skibe. Samtidig diskuterer man med rederier og andre landes maritime myndigheder, hvilke barrierer, der hurtigst skal ryddes af vejen for at gøre autonom skibsfart til virkelighed. Sammen med bl.a. USA og Finland har Søfartsstyrelsen udarbejdet et forslag til IMO om at sætte autonome skibe på dagsordenen, så der kan blive set på de internationale regelsæt, for at gøre de mange teknologiske drømme til virkelighed.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Værfter og turister holder liv i Faaborg Havn

Med tre værfter på havnen og et offshore-rederi har Faaborg Havn flere industri-aktører. Men krydstogt og lystsejlere holder også liv i den gamle købstadshavn

Jysk by åbner to kilometer ny havn

GALLERI: Tidligere på måneden overdrog entreprenøren Per Aarsleff nyåbnet havneanlæg - og det er kun begyndelsen...

Plus

Jorden rundt på berømt sejlskib

Til oktober åbner en ny udstilling om Troels Kløvedal på Naturhistorisk Museum i Aarhus, og dermed kommer et af Danmarks vel nok mest berømte skibe - ’Nordkaperen’ - på museum

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Positionsbillede

Alba Tankers ’Pacific’ i Sydhavnen i Aarhus sidste mandag. Et par dage senere sejlede tankskibet nordpå mod Stord i Norge...

Nyhedsbrev

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Online Avis Arkiv

Offshore vind skal få Peter Madsen Rederi tilbage i plus

ISO-certificering er blandt de tiltag, der ifølge ny direktør skal hindre nyt mio-underskud i 2018.

”Hvad byder man uventede gæster”

UVENTEDE GÆSTER: Når 3.800 gæster pludselig bankede på i Fredericia, så fristes man let til at citere en tv-reklame fra et dansk kaffemærke, som også involverer et skib!

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news".

Brand slukket på 'Iron Chieftain'

Polen vil tilbyde LNG-bunker i Gdynia

EU's hævntold mod USA træder i kraft

EU affyrede ved midnatstid det første skud i den ulmende handelskrig med ny told på amerikanske varer.

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Send til en kollega

0.244