23948sdkhjf

Søfartsstyrelsen klar med testområder for autonome skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime teknologiudviklere bør hurtigst muligt etablere driftsforsøg med førerløse skibe, lyder det fra Søfartsstyrelsen, som er klar til at udpege en række kystnære testområder

Dansk søfart står midt i et teknologiskifte af så vidtrækkende omfang, at det kun har ganske få fortilfælde i søfartens historie.

Og de danske maritime udstyrsproducenter må handle resolut for at udvikle og identificere de bedste business cases og de bedste systemer, der kan gøre førerløse skibe til en indbringende forretning for det danske samfund.

Sådan lød budskabet fra Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth under Danske Maritimes årsmøde, som netop er blevet afholdt i København.

Hvis det står til Søfartsstyrelsen, skal der hurtigst muligt etableres specifikke zoner i Danmarks kystnære områder, hvor de autonome teknologier kan testes i praksis.

– Vi er klar med de relevante testområder, så hvis branchen kommer med en spændende teknologi, som skal testes til søs, så er vi klar til at træde ind som partner og finde de steder, hvor testen kan blive til virkelighed, siger Andreas Nordseth.

Elektronisk udkig
Ifølge direktøren bliver den største forhindring, der skal overvindes frem mod etableringen af førerløs drift, at udvikle teknologier til etablering af såkaldt elektronisk udkig.

– I øjeblikket er den sikre sejlads som bekendt helt bundet op på, at der står en officer på broen og kigger og lytter og dermed danner sig et overblik over omgivelserne. Hvis denne opgave skal kunne overtages af et elektronisk system, skal dette kunne bevise, at det fungerer lige så godt som et menneske på vagt. Her får teknologien en udfordring, da teknologien jo åbenlyst vil udfordre det nuværende regelsæt. Til gengæld er det kommercielle potentiale for danske virksomheder jo tilsvarende stort, forklarer Andreas Nordseth.

Historisk
Ifølge Andreas Nordseth er vi på vej til et teknologispring i den maritime verden, som kun har fundet sted ganske få gange i skibsfartens historie.

– Historisk har vi kun haft to lignende teknologispring i den maritime historie: Overgangen fra sejl til motor og senere standardiseringen da søfarten implementerede containere i sin driftsmodel. Nu står søfarten foran den industrielle revolution 4.0 med udviklingen af intelligente systemer, der på sigt vil gøre førerløse skibe mulige, siger Andreas Nordseth.

Sikkerhed
Det er Søfartsstyrelsen som er ansvarlig for at etablere de rammer, som de første spæde forsøg med autonom skibsfart skal eksistere indenfor.

Andreas Nordseth betegner sikkerhedsaspektet som det afgørende fikspunkt for styrelsen.

– Der er ikke noget til hinder for at etablere førerløs drift så hurtigt som muligt, så længe vi i Søfartsstyrelsen vurderer, at det er sikkert. Men der rejser sig nogle problemstillinger f.eks. omkring hændelser på skibet, forklarer Andreas Nordseth, og nævner herefter en række eksempler:

Hvem skal f.eks. identificere en brand og tage stilling til, hvordan den skal bekæmpes? Hvem bestemmer, om der skal lukkes for skibets vandtætte skotter? Hvem skal træffe beslutning om, at et skib er på vej til at forlise og hvem træffer beslutning om at evakuere eventuelle passagerer eller besætningsmedlemmer?

– De autonome systemer skal her bevise, at de kan håndtere disse situationer på en nøjagtig lige så effektiv måde, som hvis der var en traditionel besætning om bord, siger Andreas Nordseth.

Gevinst
Samlet set vurderer Andreas Nordseth, at udviklingen af autonome teknologier til skibsfarten udgør en gigantisk mulighed for dansk søfart.

– Skibsfarten har i de seneste år været præget af et globalt set-up, hvor aktører mere eller mindre gør tingene på den samme måde, og alle stort set kun konkurrerer på prisen. Nu giver digitaliseringen af skibsfarten mulighed for at skabe nogle helt anderledes og smartere måde at organisere søtransporten på. Her får de danske maritime aktører en helt ny bane at spille på, og nogle helt nye muligheder. Nu handler det om at gribe muligheden så tidligt som muligt.

Søfartsstyrelsen har indtil videre fået DTU til at udarbejde en foranalyse, der skal aftegne, hvordan man kan komme i gang med de første projekter med førerløse skibe. Samtidig diskuterer man med rederier og andre landes maritime myndigheder, hvilke barrierer, der hurtigst skal ryddes af vejen for at gøre autonom skibsfart til virkelighed. Sammen med bl.a. USA og Finland har Søfartsstyrelsen udarbejdet et forslag til IMO om at sætte autonome skibe på dagsordenen, så der kan blive set på de internationale regelsæt, for at gøre de mange teknologiske drømme til virkelighed.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Positionsbillede

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Celsius køber endnu en produkttanker

Preparation is key in cable service

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Bunker Holding-direktør vinder pris

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Livbåde til bygninger

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Maersk Broker i opkøbsræs

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.23