Søfartsstyrelsen klar med testområder for autonome skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime teknologiudviklere bør hurtigst muligt etablere driftsforsøg med førerløse skibe, lyder det fra Søfartsstyrelsen, som er klar til at udpege en række kystnære testområder

Dansk søfart står midt i et teknologiskifte af så vidtrækkende omfang, at det kun har ganske få fortilfælde i søfartens historie.

Og de danske maritime udstyrsproducenter må handle resolut for at udvikle og identificere de bedste business cases og de bedste systemer, der kan gøre førerløse skibe til en indbringende forretning for det danske samfund.

Sådan lød budskabet fra Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth under Danske Maritimes årsmøde, som netop er blevet afholdt i København.

Hvis det står til Søfartsstyrelsen, skal der hurtigst muligt etableres specifikke zoner i Danmarks kystnære områder, hvor de autonome teknologier kan testes i praksis.

– Vi er klar med de relevante testområder, så hvis branchen kommer med en spændende teknologi, som skal testes til søs, så er vi klar til at træde ind som partner og finde de steder, hvor testen kan blive til virkelighed, siger Andreas Nordseth.

Elektronisk udkig
Ifølge direktøren bliver den største forhindring, der skal overvindes frem mod etableringen af førerløs drift, at udvikle teknologier til etablering af såkaldt elektronisk udkig.

– I øjeblikket er den sikre sejlads som bekendt helt bundet op på, at der står en officer på broen og kigger og lytter og dermed danner sig et overblik over omgivelserne. Hvis denne opgave skal kunne overtages af et elektronisk system, skal dette kunne bevise, at det fungerer lige så godt som et menneske på vagt. Her får teknologien en udfordring, da teknologien jo åbenlyst vil udfordre det nuværende regelsæt. Til gengæld er det kommercielle potentiale for danske virksomheder jo tilsvarende stort, forklarer Andreas Nordseth.

Historisk
Ifølge Andreas Nordseth er vi på vej til et teknologispring i den maritime verden, som kun har fundet sted ganske få gange i skibsfartens historie.

– Historisk har vi kun haft to lignende teknologispring i den maritime historie: Overgangen fra sejl til motor og senere standardiseringen da søfarten implementerede containere i sin driftsmodel. Nu står søfarten foran den industrielle revolution 4.0 med udviklingen af intelligente systemer, der på sigt vil gøre førerløse skibe mulige, siger Andreas Nordseth.

Sikkerhed
Det er Søfartsstyrelsen som er ansvarlig for at etablere de rammer, som de første spæde forsøg med autonom skibsfart skal eksistere indenfor.

Andreas Nordseth betegner sikkerhedsaspektet som det afgørende fikspunkt for styrelsen.

– Der er ikke noget til hinder for at etablere førerløs drift så hurtigt som muligt, så længe vi i Søfartsstyrelsen vurderer, at det er sikkert. Men der rejser sig nogle problemstillinger f.eks. omkring hændelser på skibet, forklarer Andreas Nordseth, og nævner herefter en række eksempler:

Hvem skal f.eks. identificere en brand og tage stilling til, hvordan den skal bekæmpes? Hvem bestemmer, om der skal lukkes for skibets vandtætte skotter? Hvem skal træffe beslutning om, at et skib er på vej til at forlise og hvem træffer beslutning om at evakuere eventuelle passagerer eller besætningsmedlemmer?

– De autonome systemer skal her bevise, at de kan håndtere disse situationer på en nøjagtig lige så effektiv måde, som hvis der var en traditionel besætning om bord, siger Andreas Nordseth.

Gevinst
Samlet set vurderer Andreas Nordseth, at udviklingen af autonome teknologier til skibsfarten udgør en gigantisk mulighed for dansk søfart.

– Skibsfarten har i de seneste år været præget af et globalt set-up, hvor aktører mere eller mindre gør tingene på den samme måde, og alle stort set kun konkurrerer på prisen. Nu giver digitaliseringen af skibsfarten mulighed for at skabe nogle helt anderledes og smartere måde at organisere søtransporten på. Her får de danske maritime aktører en helt ny bane at spille på, og nogle helt nye muligheder. Nu handler det om at gribe muligheden så tidligt som muligt.

Søfartsstyrelsen har indtil videre fået DTU til at udarbejde en foranalyse, der skal aftegne, hvordan man kan komme i gang med de første projekter med førerløse skibe. Samtidig diskuterer man med rederier og andre landes maritime myndigheder, hvilke barrierer, der hurtigst skal ryddes af vejen for at gøre autonom skibsfart til virkelighed. Sammen med bl.a. USA og Finland har Søfartsstyrelsen udarbejdet et forslag til IMO om at sætte autonome skibe på dagsordenen, så der kan blive set på de internationale regelsæt, for at gøre de mange teknologiske drømme til virkelighed.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

VIDEO: Sådan blev 'El Faro's forlis efterforsket

Betjening af Christiansø i udbud

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Nyhedsbrev

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Online Avis Arkiv

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

International rådgivning på højt niveau

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

International rådgivning på højt niveau

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Hver dag er ny under overfladen

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand ...

Slanger gennem 50 år!

Send til en kollega

0.238