23948sdkhjf

DEBAT: Havneloven bør evalueres inden en revision

Skibsmæglerforeningen deler andre aktørers opfattelse om, at visse havne har haft en meget selektiv "respekt" for Havnelovens bestemmelser
Af Tonny Dalhøj Paulsen, formand for bestyrelsen i Danmarks Skibsmæglerforening

I de sidste to udgaver af Søfart har der bl.a. været fokus på en revision og kritik af Havneloven.

Læs også: Havne overtræder havneloven - uden konsekvenser

I denne forbindelse vil Danmarks Skibsmæglerforening gerne slå fast, at der i lovarbejdet forudsættes en EVALUERING. Altså må en evaluering finde sted, inden man begynder at tage hul på forslag til en egentlig revision.

Den forrige minister havde den pragmatiske holdning, at eventuelle ændringer i den nuværende Havnelov ville forudsætte enighed i udvalget.

At læse Danske Havnes argumenter om, at offentlige aktører skal have lov til at konkurrere med private aktører om opgaver på havnene, har vi både hørt og set før.

Læs også: Brancheboss: Folk burde glæde sig!

Der har været lignende ønsker fra havnenes side både op til loven i år 2000 og 2012. Bedre bliver det jo heller ikke, når skiftende direktører i Danske Havne nu kommer med lignende ønsker.

De seneste udmeldinger virker endda endnu mere vidtgående og konkurrenceforvridende.

Det er, som om man fra Danske Havnes side ikke forstår balancen i Havneloven. Det skal derfor yderligere bemærkes, at anden lovgivning og andre regelsæt såsom Lånebekendtgørelsen, Kommunalfuldmagten, Statsstøtteregler, Skattelovgivning, Konkurrencelovgivningen samt gældende EU-regler også skal tages med i betragtning.

Læs også: DI advarer mod løbske havneinvesteringer

Det er fortsat Danmarks Skibsmæglerforenings opfattelse:

- At stabile og langvarige rammebetingelser er en forudsætning for virksomhedernes investering og virke

- At den nuværende Havnelov virker efter hensigten

Det har været og er stadig vores udmelding.

Der har været omtale af flere havnes overtrædelser af Havneloven, og vi deler andre aktørers opfattelse om, at visse havne har haft en meget selektiv "respekt" for Havnelovens bestemmelser for at udtrykke det mildt.

Idérige havne

Der har været en række eksempler i havnene på offentlige aktiviteter og/eller beslutninger, hvor visse havne har været særdeles idérige og dermed også kommet i direkte modstrid med Havneloven.

Det understreger med stor tydelighed vigtigheden af at have en Havnelov og ikke mindst, at den også bør overholdes.

Umiddelbart skulle man tro, at en offentlig instans ville kunne forstå, fortolke og implementere lovgivernes hensigter. Skulle man være i tvivl, burde det vel være helt naturligt, at man på anden måde sikrede sig et korrekt grundlag for sine beslutninger.

Der findes som bekendt også litteratur, hvor Havneloven kommenteres af kompetente jurister. En anden mulighed var måske, at Danske Havne arrangerede kurser for sine medlemmer samt ledelse for derigennem at undgå tvivl om fortolkningen af loven.

Hurtig evaluering

Efter seneste Havnelov var der tiltro til, at der var fuld forståelse og accept af, at rollefordelingerne nu skulle være afklaret. Herefter burde både havne og private virksomheder kunne disponere og investere i tillid til, at gældende rammebetingelser var fastlåst for en længere periode og dermed kunne betragtes som en garanti for samarbejde mellem havnene og de private aktører.

Det ser imidlertid ikke ud til at være tilfældet. Det er de seneste udmeldinger i Søfart desværre tydelige eksempler på.

Derfor kan vi kun henstille til, at processen med evalueringen hurtigt kommer videre.

Læs også: Hanstholm Havn sikker på kæmpe investering
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.111