23948sdkhjf

Forsvarer ny praktik-ordning

Ifølge Forsknings- og Uddannelsesministeriet og formanden for Maskinmestrenes Forening giver bekendtgørelsen virksomhederne de samme muligheder for at ansætte studerende som før
På baggrund af kritikken af den nye bekendtgørelse har Søfart forelagt sagen for dels Uddannelsesministeriet, som via en talsmand kalder det misforstået, at det skulle være blevet sværere at sende danske studerende i praktik. Og for formanden for Maskinmestrenes Forening, Per Jørgensen, som er enig i ministeriets udlægning:

- Det er en misforståelse, at bekendtgørelsen fra december bremser praktikpladser med SU ift. internationale/udenlandske skibe, siger Per Jørgensen og uddyber:

- Bundlinjen er, at udenlandske skibe er SU-berettigede, hvis lønnet praktik ikke er sædvane. Mens alle pladser på land i Danmark og udlandet er SU-berettigede. Og dansk indregistrerede skibe er ikke, siger Per Jørgensen.

Imidlertid skal dem, der sender de unge i praktik i udlandet, nu selv ud og bevise reglerne. Og det har altså fået kritikken til at blusse op (se boks).

Løn i dansk praktik
I forbindelse med danske skibe stiller situationen sig en del anderledes, siden det har været kutyme at betale løn til maskinmesterstuderende i praktik til søs på danske skibe.

- Ved danske skibe har vi jo en
Fakta - Bekendtgørelse
En ny bekendtgørelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriets blev offentliggjort i december 2016. Den omhandler bl.a. praktik til søs, og har fået krads kritik.

Skåret ind til benet er problemet, at hvis praktikken gennemføres på et skib, der er registreret i udlandet, skal rederiet - for at den studerende kan få SU - nu erklære, at lønnede praktikophold ikke er sædvane i det pågældende land, jf. Bekendtgørelsens kapitel 3, § 11, stk. 3. Oplysninger, der kan være svære og tidskrævende at indhente i en række lande.

Fra flere sider lyder det, at man - hvis man vil sende studerende i praktik på udenlandske skibe - nu administrativt er nødt til at undersøge hvert enkelt rederi og hver enkelt skib. Det kan være tidskrævende, og derfor kan den nye bekendtgørelse være en bremse for velvillige aktører, som ellers gerne vil sende praktikanter af sted til udlandet.
overenskomst, der skal overholdes. Det har ikke ændret sig. I teorien har det før været muligt for maskinmester-studerende at få en SU-støttet praktikplads på danske skibe, men det er ikke noget, man har benyttet sig af, siger Per Jørgensen og tilføjer:

- Ellers skal man indgå aftaler med Maskinmestrenes Forening. Man har så nu valgt at skrive ind i bekendtgørelsen, at der skal være løn på danske skibe, men det er ikke ensbetydende med, at styrelsen behøver skrive, at der er mulighed for SU på udenlandske. Det er der imidlertid. Når vi har en overenskomst, så er det løn og ingen SU på danske skibe, det er kernen, siger Per Jørgensen.

Ny ordning
Spørgsmålet er ifølge Per Jørgensen i højere grad, hvordan man tackler spørgsmål vedrørende overenskomsten fremadrettet:

- Der er jo kommet et konkret forslag om 350 studiepladser med SU til de studerende, og hvis det bliver til virkelighed, så fjerner man bestemmelserne om løn i bekendtgørelsen, siger han og tilføjer:

- I dag har vi en ordning med, at rederierne får et praktikpladstilskud, der dækker en del af den løn, de skal betale. Men vi kan få en interessant situation, hvor rederierne kan vælge mellem SU eller løn, såfremt overenskomstparterne accepterer det, siger han.

Siden 2008 har maskinmester-studerende kunne få SU på land, såfremt uddannelsen er en provisionsbachelor. Der har altså været SU-praktik ELLER mulighed for at give løn. Det er frivilligt fra industriens side på land. Men en ændring i form af SU til praktikanter på skibene - frem for løn - kan også give rederierne problemer, påpeger Per Jørgensen:

- Problematikken er, at når du giver løn, så kan du stille krav om noget arbejde. Ved at give SU, er det tydeligere, at dette er en uddannelsesplads, og at virksomhederne skal lære de studerende noget, hvilket kan være ret omfattende rent teoretisk.

Store behov
Per Jørgensen understreger, at forslaget om de 350 pladser til samtlige maritime studerende i Danmark kun er et lille skridt i den rigtige retning. Der er brug for mindst 3.500 praktikpladser for at dække behovet, mener han.

- Der bliver øget behov for maskinmestre fremover, og især vil det højre teknologiske niveau i skibsfarten øge efterspørgslen. Det er jo teknologi, der skal udvikles, installeres og testes samt den efterfølgende drift og vedligehold, påpeger Per Jørgensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.22